اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

سالانه ۲۵۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می‌شود/ مسئله اصلی ساختار جمعیتی کشور است

دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت گفت: یکی از دلایل کاهش نرخ باروری در کشور سقط جنین است و طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، سالانه ۲۵۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می شود.

سالانه ۲۵۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می‌شود/ مسئله اصلی ساختار جمعیتی کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، حسین مروتی، دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت کشور پیش از ظهر امروز در همایش استانی «همت همگانی برای ایرانی جوان» اظهار داشت: مسئله ایران تعداد جمعیت نیست، بلکه نکته قابل توجه این است که مسئله در حال حاضر ساختار جمعیتی است.

وی با اشاره به اینکه فرزندآوری در جامعه مشخص می کند که سالمندان آینده چه تعداد حامی داشته باشند، گفت: در حال حاضر جمعیت کشور از هر ۱۰ نفر یک نفر بالای ۶۰ سال سن دارد اما طی یکی دو دهه اخیر قطعا این تعداد به چهار نفر سالمند خواهد رسید.

دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت کشور افزود: هیچ جامعه ای با جمعیت سالمند نمی تواند به توسعه برسد، بلکه اتکا به جمیعت زیاد و جوان به توسعه و رشد و بالندگی جامعه کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها جمعیت پیر دارند و سعی دارند که ایران نیز در این مسیر پیش رود، در حالی که آن کشورها، بعد از توسعه یافتگی و اقتصاد قدرتمند جمعیت شان پیر شده است.

مروتی با اشاره به اینکه کشور ایران متاسفانه پیش از اینکه به پیشرفت مطلوب برسد، جمعیتش در حال پیر شدن است، افزود: اگر در یک مدت کوتاهی فرزندآوری خانواده ها کاهش پیدا کند به همین نسبت با سرعت بالایی جمعیت پیر می شود.

دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه به علت کاهش شدید نرخ باروری، ایران یکی از سه کشور دنیا است که جمعیت با بیشترین سرعت در حال پیر شدن است.

وی با تاکید برای اینکه یکی از دلایل کاهش نرخ باروری در ایران این است که از هر ابزار ممکن برای کنترل جمعیت استفاده کردند، افزود: یکی از ابزارهایی که برای کنترل جمعیت استفاده شد ابزار مرتبط با بهداشت و سلامت بود، برخی از متولیان کنترل جمعیت معتقد بودند که به دنبال سلامت مادر و جنین بوده اند و هدفی برای کاهش سلامت نداشتند.

مروتی بیان داشت: این در حالی است که اگر به دنبال سلامت مادر بوده اند، چرا شعار فرزند کمتر زندگی بهتر را گسترش دادند، چرا نیمی از زایمان ها در ایران سزارین است، چرا بخشی از مادران را عقیم کردند.

وی یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ باروری در کشور را سقط جنین خواند و خاطرنشان کرد: طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، سالانه ۲۵۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می شود.

دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت بیان داشت: برای جلوگیری از سقط جنین و آموزش شبکه بهداشت و جمعیت که افراد را از سقط جلوگیری کنند، طی سه دهه گذشته اقدام خاصی انجام نشده است.

این مقام مسئول گفت: نیازمند هستیم که شبکه بهداشت و سلامت همانطور که برای کنترل جمعیت قدم پیش گذاشت، برای رشد جمعیت نیز قدم های مثبتی بردارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول