اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

از شایعه تا واقعیت آلودگی صیفی‌جات حمیدیه به ویروس کرونا

به دنبال مبتلا شدن سه نفر در روستای حلاف غضبان به ویروس کرونا شهرداری حمیدیه اعلام کرد که ویروس کرونا از طریق میوه خیار به انسان منتقل شده است تا این شایعه سبب شود بسیاری از کشاورزان برای فروش محصول خود با مشکل مواجه شوند.

از شایعه تا واقعیت آلودگی صیفی‌جات حمیدیه به ویروس کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان حمیدیه، چند روز گذشته آزمایش کرونای سه نفر از ساکنان روستای «حلاف غضبان» در بخش گمبوعه شهرستان حمیدیه از سوی مراجع پزشکی مثبت اعلام شد به همین دلیل مسؤولان به منظور قطع زنجیره انتقال و پیشگیری از ابتلای دیگر ساکنان اقدام به محدود سازی و کنترل تردد به این روستا شدند.

به دستور دادستان اعلام کردیم خیار شهرستان حمیدیه آلوده است

اما پس از اعلام خبر شیوع کرونا در این روستا، با توجه به فصل برداشت محصولات تابستانه از جمله خیار،  بعد از ظهر همان روز یکی از نیروهای شهرداری سوار بر ماشین آتش‌نشانی، به وسیله بلندگوی دستی در سطح شهر اعلام کرد که ویروس کرونا از میوه خیار به سه فرد مبتلا منتقل شده  است.

به همین دلیل در سطح شهرستان مردم از خرید خیار خود داری کردند و کشاورزانی که محصول خیار کاشته بودند دیگر نتوانستند محصول خود را حتی در خارج از شهرستان بفروشند.

صادق مولا شهردار حمیدیه در این رابطه گفت: شهرداری به دستور دادستان شهرستان اقدام به این کار کرده است.

افراد مبتلا در مراسم ختم شرکت کرده بودند

این در حالی است که شاهین هاشمی فرماندار شهرستان حمیدیه در توضیح چگونگی مبتلا شدن این افراد در روستای حلاف غضبان گفت:  این سه نفر به دلیل حضور در  مجلس ختم یکی از بستگان در خارج از منطقه به ویروس مبتلا شدند.

وی افزود: بیشترین کشت کشاورزان روستای حلاف غضبان گندم و جو است و مزارع سبزیجات در آن وجود ندارد ضمن اینکه انتقال بیماری تا کنون از طریق میوه تایید نشده و نیاز به تاییدات آزمایشگاهی دارد.

مدیریت بهداشت شهرستان حمیدیه نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مصرف میوه و تره بار با رعایت اصول سالم سازی بهداشتی نه تنها ممنوعیتی ندارد بلکه در ایجاد ایمنی بیشتر در مقابل بیماریهای عفونی بسیار موثر می باشد و برای هیچکدام از میوه ها و سبزیجات استثنایی نداریم، لذا استدعا داریم شهروندان  اخبار صحیح را فقط از منابع موثق و معتبر دریافت کنند.

غرفه‌داران میدان تره بار می‌گویند: خیار حمیدیه کرونا دارد

فهد علوانی یکی از کشاورزن روستای «فای» مسیر خسرج با ابراز نگرانی از شرایط پیش آمده،  اما می‌گوید: امسال حدود 200 هکتار خیار کشت کردم که بخشی از محصول خود را  برای مصرف روزانه در بازار حمیدیه و بخشی بیشتری را در میدان میوه و تره بار اهواز می‌‌فروشم اما بعد از شایعه انتقال کرونا از خیار به آن سه نفر روستایی هیچ کس حاضر نیست خیار ما را بخرد.

وی می‌افزاید: شنیده‌ام  سه فرد مبتلا  در همان روزی که حالشان بد می‌شود از مزارع خود خیار چیده بودند و در بازار حمیدیه فروخته‌اند، بعد از آن روز هر کشاورزی که محصول خیار خود را به میدان تره بار، برد با مخالف غرفه‌داران میدان روبرو شد و در پاسخ می‌گویند: خیار حمیدیه را نمی‌خرند چرا که کرونا دارد.

بامیه و گوجه حمیدیه در خطر تلف شدن

این کشاورز روستایی بیان می‌کند:  اکنون تمام  کشاورزان مسیر خسرج  با این مشکل روبرو هستند، چرا یک شایعه باید چند ماه زحمت  و هزینه‌های هنگفتی که برای کود شیمایی و نگهداری محصول کردیم  هدر برود،  اگر این شایعه به محصولات بامیه و گوجه که اکنون فصل برداشت آن‌ها نیز است سرایت کند کشاورزان منطقه بدبخت می‌شوند.

عباس اسدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حمیدیه در این رابطه می‌گوید: ویروس کرونا یک ویروس سنگین است که به سطوح می‌چسبد و ممکن است دست ما هم بنشیند به همین دلیل توصیه می‌شود مرتب دستان خود را با آب و صابون بشورید یا با مواد الکلی ضدعفونی کنید تا آلودگی رفع شود.

وی افزود: موارد خوراکی و غذایی نیز به لحاظ بهداشتی باید به صورت صحیح شست‌وشو شوند، یعنی با یک شست‌وشوی معمولی  ضدعفونی شده و قابل خوردن می‌شوند.

خطر نابودی 20 تن خیار در شهرستان حمیدیه

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان حمیدیه با رد مبتلا شدن افراد به ویروس کرونا از طریق خیار، بیان کرد: هیچ مستندی ابتلا به ویروس کرونا  از طریق میوه خیار را تایید نمی‌کند و از لحاظ علمی و ژنتیکی این بیماری به این صورت انتقال‌پذیر نیست.

اسدی با بیان اینکه آلوده شده محصولات کشاورزی منطقه را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنم، عنوان کرد: متاسفانه یک شایعه‌ای به غلط در بین مردم منتشر شده است که دلیل آن عدم آگاهی جامعه نسبت به چگونگی انتقال ویروس است.

وی با اشاره به مراجعه یکی از کشاورزان گلخانه‌دار به جهاد کشاورزی شهرستان، گفت: این کشاورز 20 تن خیار تولید کرده است که به دلیل شایعه آلوده بودن خیار کسی حاضر نشده محصول وی را حتی با کیلویی 500 تومان خریداری کند.

اسدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه راه حل این مشکل چیست و چگونه می‌توان از کشاورزان حمایت کرد تا محصولات آن‌ها به فروش برود، بیان کرد: محصول خیار تضمینی نیست که جهاد کشاورزی آن را بخرد و کشاورز با بالا پایین شدن قیمت محصول ممکن است ضرر هم بکند.

براساس این گزارش، شهرستان حمیدیه‌ یکی از قطب‌های مهم کشاورزی به ویژه تولید صیفی‌جات است و کشاورزان در این فصل برنامه‌ریزی‌های زیادی برای برداشت و انتفاع از محصول خود می‌کنند این در حالی است که شایعه اخیر انتقال ویروس کرونا از خیار  به انسان خطر نابودی چندین تن خیار، بامیه، گوجه و سایر محصولات را در شهرستان شدت داده و سبب افزایش قیمت این اقلام در بازار حمیدیه شده است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول