اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

شهرستان گتوند را بهتر بشناسیم/کیارس بهشت گمشده

شهرستان گتوند با جاذبه‌های گردشگری زیاد و طبیعت زیبایی که دارد هرساله میزبان گردشگران زیادی است.

شهرستان گتوند را بهتر بشناسیم/کیارس بهشت گمشده

 

به گزارش خبرگزاری فارس از گتوند،گُتوَند از شهرهای استان خوزستان است این شهر مرکز شهرستان گتوند است .

گتوند پیش از این در بخش گتوند شهرستان شوشتر قرار داشت که با ارتقاء بخش گتوند به شهرستان، تقسیمات کشوری آن نیز تغییر کرد.

گُتْوَنْد در شمال شهرستان شوشتر قرار دارد و دارای دو ناحیه دیمچه و عقیلی است. بخش عقیلی خاکی حاصلخیز دارد.

بخش زیادی از مردم شهرستان بختیاری هستند که لهجه‌ای خاص از گویش بختیاری دارند و واژه‌های پارسی و گتوندی فراوان در آن وجود دارد و  بخش دیگری نیز اصالتا لر هستند.

دو رودخانه در این منطقه جریان دارد یکی رودخانه بزرگ کارون که از کوه‌های بختیاری سرچشمه گرفته و در ابتدای ورود به جلگه خوزستان به شمال گتوند می‌رسد که توسط سد عظیمی مهار شده و زمین‌های بخش مرکزی و بخش عقیلی را آبیاری نموده و کانال عظیم منشعب از آن، جهت تأمین آب مصرفی شرکت کشت و صنعت کارون و صنایع جانبی آن به سمت دیمچه روان است.

درگذشته دیمچه منطقه‌ای بود با حدود 20 روستا که اوایل دهه 50 با تاسیس شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون زمین‌های مردم دیمچه به تملک شرکت کارون درآمد و مردم دیمچه در شهرک‌هایی نظیر شهرک حمزه، شهرک شهید چمران(صالح‌شهر)، شهرک کوله‌جاز (شرافت) و... ساکن شدند هم‌اکنون بیشتر زمین‌های منطقه دیمچه زیرکشت نیشکر هستند.

رودخانه شور یکی دیگر از رودهایی است که در جنوب گتوند از کارون جدا می‌شود و بعد از طی مسافتی در خاک عقیلی و گذشتن از جنوب روستای دشت بزرگ از سمت جنوب شرقی وارد دهستان جهانگیری از توابع شهرستان مسجدسلیمان می‌شود. از این رودخانه با مهارت خاصی نمک تولید می‌کنند در منابع قدیم این رود به شور زن مرده یا زنگ مرده مشهور است.

شهرستان گتوند دارای مناطق گردشگری، تفریحی، مذهبی و فرهنگی زیادی است که در ادامه آنها را برای شما معرفی می‌کنیم.

آرامگاه شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه، قیصر امین‌پور

 قیصرامین‌پور بدون‌شک یکی از تأثیرگذارترین شاعران مرد در دوره انقلاب اسلامی بود، آرامگاه وی واقع در شهر گتوند یکی از مهم‌ترین مکان‌های فرهنگی این شهرستان محسوب می‌شود.

آستان مقدس محمدبن‌زید(ع)

آستان مقدس محمدبن‌زید(ع) در شهر گتوند یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی شهرستان است، محمدبن‌زید(ع) در گویش محلی به مامزرد یا مومزرد معروف است.

 

تپه باستانی چغا

تپه چغا در شهر گتوند بیش از 3400 سال قدمت دارد و مربوط به دوره ایلامیان است، براساس مطالعات انجام شده بنایی از نوع معابد ایلامی و از دوران تاریخی ایلام میانی است که براساس آجر نوشته‌های کشف شده مربوط به اونتاش گال پسر «هومبان من» است.

سد بزرگ و سد تنظیمی گتوند

سد بزرگ گتوند گرچه آسیب‌های زیست محیطی دارد اما کارشناسان معتقدند این سد سیل‌های زیادی را مهار کرده‌است و طبیعت پشت سد نیز یکی از مناطق بکر استان خوزستان است.

 

دریاچه پشت سد گتوند

سد تنظیمی گتوند در سال 1356 به منظور آبیاری اراضی گتوند، عقیلی و کشت و صنعت کارون به بهره‌برداری رسید، نمای این سد و دریاچه آن در کنار کوه های زاگرس بسیار چشم نواز است.

ساحل رودخانه کارون

وجود رودخانه بزرگ و مهم کارون در شهرستان، طبیعت بکر و ساحل زیبایی را به‌وجود آورده است که فضای سالم و دل‌نشینی را در کنار رودخانه برای خانواده‌ها رقم می‌زند.

پارک کوهستان

پارک کوهستان گتوند در مجاورت کوه‌های سد تنظیمی گتوند قرار دارد و بخاطر موقعیت مناسب و فضای بازش مکان خوبی برای استراحت چندساعته است، گتوند یک پارک جنگلی نیز دارد.

طبیعت خارق‌العاده بخش مرکزی(دهستان کیارس)

به جرات می‌توان گفت زیباترین نقطه شهرستان گتوند طبیعت بکر و خارق‌العاده دهستان کیارس در بخش مرکزی شهرستان است.

دهستان کیارس دارای طبیعت بسیار زیبا و دیدنی است شاید مهم‌ترین آنها پل ‌پرزین، دره‌انار و جانیزه باشد، پل‌پرزین در واقع دره‌ای است که سرسبز و خنک و دارای آبشارها وبرکه‌های زیبا و دیدنی است، این مکان بخاطر هوای مطبوعش در گرمای طاقت فرسای خوزستان گردشگران بسیاری را جذب میکند، پل پرزین مرکز دهستان کیارس است.

جانیزه (نیزار) از مناطق گردشگری، دیدنی و خوش آب و هوا در دهستان کیارس با چشم انداز زیبا، مقصد خوبی برای گردشگران در فصل تابستان است.

 

منطقه گردشگری دره انار یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کیارس است که در 25 کیلومتری مرکز شهرستان قراردارد، این منطقه با دمای بسیار مطبوع و خنک در فصل گرم سال، یکی دیگر از مناطق دیدنی و گردشگرپذیر استان خوزستان به شمار می آید.

 

 

طبیعت دل‌نشین و مکان‌های تاریخی بخش عقیلی

بخش عقیلی نیز همانند بخش مرکزی شهرستان دارای طبیعتی بکر و دل‌نشینی است، آستان مقدس محمد بن ‌زید(ع) در بخش عقیلی واقع شده است، طبیعت ترکالکی، رودخانه شور، تنگ عقیلی، سه‌پولان، نهرشاهی، بند بهمن و قلعه‌های تاریخی سماله از جاذبه‌های مهم تاریخی و طبیعی این بخش هستند.

 مجموعه بندبهمن و سه‌پولان مشتمل بر بند، کانال و چند حلقه آسیاب است که هدف از ایجاد آن چرخاندن چرخ آسیابهای موجود در مسیر بوده است. بنای اولیه آن‌ها از آثار دوره ساسانی است، تصویر اول مربوط به سه‌پولان و تصویر دوم مربوط به بند بهمن است.

تنگ عقیلی بین روستای دو پیران در بخش مرکزی و روستای دشت بزرگ در بخش عقیلی قرار دارد و رودخانه کارون از میان آن‌دو می‌گذرد. چشمه های آب معدنی و غارهای زیبا تنگ عقیلی یکی از بکر ترین نقاط گردشگری هستند.


روستای تاریخی دشت بزرگ از توابع بخش عقیلی شهرستان گتوند نیز دارای مکان‌های تفریحی و تاریخی زیادی است از جمله: بند بهمن متعلق به دوره ساسانی، آسیاب‌های آبی متعدد، محوطه‌های باستانی ده‌ گپ و چگاشهری، معماری زیبای روستا، تنگ بسیار زیبای عقیلی، پل‌های قدیمی، دخمه‌ها(استودان)، اشکفت(غار) بسیار زیبا و چشمه‌های آب معدنی توت و انجیر که اطرف آن درختان توت و انجیر به چشم می‌خورد.

پارک جنگلی صالح‌شهر

پارک جنگلی صالح‌شهر نیز از دیگر مکان‌های گردشگری شهرستان گتوند است، این پارک در کنار آرامستان صالح‌شهر واقع شده‌است.

شهر جنت مکان نیز بیشه‌زارها، ساحل رودخانه کارون و امام زاده شاه ابوالحسن را در خود جای داده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول