اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

انفعال نمایندگان خوزستان در مجلس برای حذف بودجه طرح‌های انتقال آب

نمایندگان مجلس از خط قرمزهای طرح‌های انتقال آب صحبت می‌کنند اما عملا اراده‌ای برای حذف بودجه این طرح‌ها از سوی آن‌ها دیده نشده است این در حالی است که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس طرح‌های بدون مجوز زیست محیطی باید از لیست بودجه خارج شود.

انفعال نمایندگان خوزستان در مجلس برای  حذف بودجه طرح‌های انتقال آب

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، اگر چه بحث طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون سالهاست مورد مطالبه کارشناسان، فعالان محیط زیست و کاربران شبکه‌های اجتماعی است اما اکنون شرایطی که سبب شده حساسیت بیش از اندازه‌ای در خوزستان به این طرح ایجاد شود انتصاب استانداری است که سند امضای وی پای طرح‌های انتقال آب در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

هر چند غلام رضا شریعتی در مراسم تودیع و معارفه استانداران خوزستان در توجیه امضای آقای سلیمانی دشتکی استاندار جدید خوزستان پای طرح‌های انتقال آب گفت: وی فرزند خوزستان است و من شهادت می‌دهم در جلسات کارشناسی ایشان همیشه مخالف طرح‌های انتقال آب از خوزستان بوده است.

 

درخواست استاندار جدید خوزستان از معاون اول رئیس جمهور

 اما کاربران شبکه‌های اجتماعی استان چهار محال بختیاری در واکنش به این اظهارات و سکوت استاندار جدید خوزستان در خصوص موضع وی در رابطه با بحث انتقال آب نامه دیگری را منتشر کردند که در آن نامه، قاسم سلیمانی دشتکی به صراحت از معاون اول رئیس جمهور درخواست احداث سد بهشت آباد را کرده است و دلیل وی برای احدث این سد را تفاوت منعی‌دار بین میزان محاسبه آورد رودخانه‌های بهشت آباد و آب کوهرنگ جهت طرح انتقال آب در دوره‌های آماری و میزات تخصیص در نظر گرفته شده جهت احداث سد بهشت آباد و همچنین وضعیت موجود آبدهی رودخانه‌ها عنوان کرده است.

از طرفی دیگر با وجود اینکه مخالفت با اجرای طرح بهشت آباد مطالبه مردم، کارشناسان و فعالان محیط زیست استان چهار محال بختیاری نیز  است اما نمایندگان استان در نطق اخیر خود در مجلس نه تنها از ظرفیت‌های قانونی خود برای مخالفت با اجرای این طرح  استفاده نکردند بلکه شیوه مطالبه‌گری آن‌ها نشان می‌دهد با اجرای این طرح موافق هستند و بحثی که عنوان کردند این است که چرا  اجرای این پروژه را باید شرکت آب منطقه‌ای اصفهان انجام دهد؟

در حالی که با اجرای این طرح ده‌ها شهر و روستا و هزاران هکتار اراضی کشاورزی، باغی  مزارع پرورش ماهی در شهرستان اردل تحت تاثیر مستقیم تونل سوم کوهرنگ قرار خواهند گرفت.

 


اختصاص 3300 میلیارد تومان برای انتقال آب

بررسی وضعیت مطالبه نمایندگان خوزستان در خصوص طرح بهشت آباد نیز نشان می‌دهد مطالبه آن‌ها  دست کمی از نمایندگان استان چهارمحال بختیاری ندارد با اینکه  سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی چند روز گذشته در مراسم تودیع استانداران قدیم و جدید خوزستان گفته بود خط قرمز خوزستان بحث انتقال آب است

اما وی این التیماتوم را در تیرماه امسال پس از گذشت یک ماه و نیم از آغاز به کار مجلس یازدهم به دولت نیز داده بود و گفته بود: خط قرمز نمایندگان مجلس یازدهم انتقال آب بدون در نظر گرفتن حقابه خوزستان برای آب شرب، آب کشاورزی، حقابه رودخانه ها، تالاب ها و خلیج فارس است.

این در حالی است که در بودجه پیشنهادی سال 1400 مبلغ  3300 میلیارد تومان برای انتقال آب رودخانه کارون پیش‌بینی شده است.

درخواست نماینده تهران

و به جای نمایندگان خوزستان و چهارمحال بختیاری  و... خانم سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست طی درخواستی پیشنهاد کرد پروژه‌های فاقد مجوز محیط زیستی از ردیف  بودجه 1400 حذف شوند.

واین پروژه‌ها در حالی مراحل قانونی شدن را طی می‌کنند که انتظار می‌رفت دیوان محاسبات پروژه‌های فاقد مجوز قانونی و محیط زیستی  را از فهرست بودجه خارج کند اما طی این سالها سکوت اختیار کرده است.

اختصاص بودجه طرح‌ها بدون ارزیابی زیست محیطی

حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس ممکن است این آگاهی‌ها را نداشته باشند که خیلی از پروژه‌ها مشمول ارزیابی هستند و مجوز هم ندارند، افزود: : طبق ضوابط محیط زیستی ماده 23 قانون که مصوب شورای عالی محیط ‌زیست است تا وقتی ارزیابی این پروژه‌ها تمام نشود سازمان برنامه بودجه نباید بودجه تخصیص بدهد.

 

وی افزود:اتفاقی که می‌افتد این است که این لایحه به مجلس می‌رود و نمایندگان عموماً با نادیده گرفتن حساسیت‌های محیط‌ زیستی با تأمین اعتبار برای این پروژه‌ها در مناطق و استان‌های خود موافقت می‌کنند.

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت گفت:  بنابراین پروژه مصوب می‌شود بعد به قانون تبدیل می‌شود و پیوست بودجه قانون سال قرار می‌گیرد و مجری پروژه‌ها هم با استناد به قانون آن‌ها را اجرا می‌کنند.

جلالوندی با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین مشکل ارزیابی این است که اول پروژه را مصوب می‌کنند و تأمین اعتبار می‌شود و سپس برای کسب مجوز محیط‌ زیستی به سازمان مراجعه می‌کنند، بیان کرد: این سؤال مطرح است که چرا سازمان برنامه ‌و بودجه که اشراف کامل به قوانین دارد برای پروژه‌های مشمول ارزیابی بودجه تخصص داده است.

تغییر نام پروژه‌های فقد ارزیابی زیست محیطی

به نظر می‌رسد نهادهای پیشنهاد دهنده پروژه‌ها برای اینکه قادر به پیشبرد اهداف بودجه‌ای خود در دولت و مجلس شوند نام پروژه‌ها را تغییر داده‌اند.

 به طور مثال برای کاهش حساسیت اجتماعی انتقال  آب خِرسان با نام خط انتقال آبرسانی به یزد و کرمان نام گذاری شده است.

و طرح انتقال آب بهشت آباد به عنوان  انتقال آب به فلات مرکزی ردیف بودجه دریافت کرده است، علاوه بر این پروژه‌های دیگری از قبیل سبزکوه، گلاب، بهشت آباد، ونک، تراز مسجد سلیمان،  و... در این لیست به چشم می‌خورد.

 

فعالان محیط زیست معتقد هستند: نمایندگان مجلس در ظاهر از خط قرمزهای طرح‌های انتقال آب صحبت می‌کنند اما عملاً تلاش و یا اراده‌ای  برای حذف بودجه این طرح‌ها از سوی نمایندگان دیده نمی‌شود در حالی که بر اساس آیین نامه داخلی مجلس طرح‌های بدون مجوز زیست محیطی باید از لیست بودجه خارج شوند.

از طرفی نماینده دولت در استان از موافقان اجرای طرح بهشت آباد است که ممکن است این انتصاب تسریع انتقال آب به فلات مرکزی را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

ضمن اینکه هم زمان با انتصاب استاندار خوزستان، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس با وزیر نیرو نشستی را تشکیل داده‌اند که این نشست نگرانی‌های زیادی را برای فعالان محیط زیست در استان به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، طرح بهشت آباد ضمن اینکه فاقد ارزیابی زیست محیطی است به دلیل آثار تاریخی و ثبتی(پل بهشت آباد، قبرستان و تپه) در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است که نباید تخریب شود.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول