اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

حقابه تالاب هورالعظیم تامین نمی‌شود/ به لحاظ آبی سال خوبی پیش رو نداریم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: حقابه تالاب هورالعظیم بر اساس نیاز آبی تالاب تامین نمی‌شود و برای حل این مشکل اداره کل حفاظت محیط زیست جلسات و نشست‌های زیادی با مسئولین سازمان آب‌وبرق خوزستان داشته است.

حقابه تالاب هورالعظیم تامین نمی‌شود/ به لحاظ آبی سال خوبی پیش رو نداریم

محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عصر امروز در خصوص آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: بر اساس بررسی آخرین تصاویر ماهواره‌ای که در تیرماه ۱۴۰۰ از تالاب هورالعظیم تهیه شده سطح آبگیری کلی تالاب هورالعظیم حدود ۷۵ درصد بوده است.

وی افزود: میزان آب در مخازن ۲، ۳و ۴ بین ۸۰ تا ۸۶ درصد آبگیری بوده است و در مخزن شماره یک که در ضلع شمالی تالاب قرار دارد به دلیل کاهش آورد رودخانه کرخه و همچنین شیب زمین و تبخیر بسیار بالا و گرمای شدید منطقه در خرداد و تیر ماه، سطح آب در این بخش از تالاب (مخازن شماره یک) به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: کم آبی در این فصل از سال یک روند طبیعی است و هر ساله در فصل تابستان ما شاهد حداقل آبگیری مخزن شماره یک هستیم.

اشرفی در رابطه با تصاویری که از خشکی تالاب هورالعظیم در فضای مجازی در حال بازنشر است عنوان کرد: عمدتاً این تصاویر از مخزن شماره یک بوده که همانطور که قبلاً هم گفته شده بود با توجه به شیب منطقه و کم شدن آورد، گرما و تبخیر شدید یک روند طبیعی برای تالاب هورالعظیم می‌باشد.

وی در پاسخ به وضعیت تامین حقابه افزود: حقابه تالاب هورالعظیم بر اساس نیاز آبی تالاب تامین نمی‌شود و برای حل این مشکل اداره کل حفاظت محیط زیست جلسات و نشست‌های زیادی با مسئولین سازمان آبوبرق خوزستان داشته و مقرر شده به شیوه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت شود که رسیدن آب به تالاب هورالعظیم تضمین گردد و در این فصل در چندین نوبت به صورت موجی آب رهاسازی شود تا آب به تالاب برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به خشکسالی بیان کرد: امسال به لحاظ آبی سال خوبی پیش رو نداریم و آب موجود و قابل برنامه‌ریزی در مخزن دریاچه سد کرخه که به عنوان تامین کننده آب تالاب هورالعظیم می‌باشد شرایط مناسبی ندارد.

اشرفی گفت: خشک شدن بخشی از تالاب‌ها به عنوان چرخه‌ای از زندگی تالاب‌ها در تمام آب‌های جهان قابل قبول است و این اتفاق، طبیعی است و باید آن را مدیریت کنیم تا حداکثر نیاز آبی تالاب خصوصاً در فصل تابستان که میزان تبخیر زیاد است و باعث کاهش اکسیژن موجود در آب می‌شود تامین شود.

وی افزود: تا بدین صورت شاهد اتفاقات ناگواری از جمله تلف شدن ماهیان و آبزیان و سایر زیستمندان تالاب نباشیم.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول