اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس من| اختلافات سهامداران عامل اجرایی نشدن پروژه پتروپالایش در مسجدسلیمان

مخاطبان فارس با راه‌اندازی کمپینی خواستار راه اندازی پتروپالایش در حوزه مسجد سلیمان و شفاف‌سازی در خصوص موانع پیش‌روی این پروژه عظیم شدند.

فارس من| اختلافات سهامداران عامل اجرایی نشدن پروژه پتروپالایش در مسجدسلیمان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مخاطبان فارس با راه‌اندازی کمپینی خواستار راه‌اندازی پتروپالایش در حوزه مسجد سلیمان با هدف ایجاد اشتغال و شفاف‌سازی در خصوص موانع پیش‌روی اجرای این پروژه عظیم شدند. این کمپین با عنوان « ایجاد اشتغال با حمایت از افتتاح پتروپالایش بختیاری» در سامانه «فارس من» ثبت شده است.

در متن این کمپین آمده بود:

شهرهای مسجدسلیمان، لالی و اندیکا به عنوان خاستگاه نفت در ایران و خاورمیانه در فقر و محرومیت عدیده‌ای به سر می‌برند. اخیرا یک واحد پتروشیمی اوره و آمونیاک در این منطقه راه اندازی شده است که کمک زیادی به اشتغال خیل عظیم بیکاران این حوزه کرده است.
با توجه به این مهم، مردم مظلوم و محروم این شهرها ماه هاست مطالبه راه اندازی پتروپالایش بختیاری را دارند که می‌تواند تا ۵۰۰۰ هزار نفر از جوانان را از بیکاری نجات دهد و به توسعه صنعتی این منطقه محروم کمک کند.
لذا از دولت انقلابی و به ویژه وزارت نفت تقاضا داریم به این مطالبه بحق و عمومی پاسخ مثبت دهند و شهروندان به ویژه جوانان این منطقه را نسبت به آینده خود امیدوار کنند.

پروژه‌ای که سه سال پیش کلنگ‌زنی شد

علیرضا ورناصری، عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی و اندیکا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه کلنگ این پروژه سه سال قبل به زمین زده شده است، اظهار کرد: بنا بود در همان سالی که کلنگ پتروپالایش بر زمین زده شد، این پروژه که به صورت مشارکتی برنامه‌ریزی شده است، اجرایی شود که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: صاحب سهام این پروژه شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان است که سهام این پتروشیمی نیز بین صندوق بازنشستگی کشوری و بخش خصوصی تقسیم شده است. بر اساس اطلاعاتی که به دست من رسیده است بنا بود که سهامداران عملیات اجرایی پروژه پتروپالایش بختیاری را آغاز کنند اما به دلیل اینکه نحوه مشارکت، به صورتی که انتظار داشتند تحقق نیافت در اجرای پتروپالایش وقفه ایجاد شد.

پتروپالایش اسیر اختلافات سهامداران

ورناصری با بیان اینکه پتروپالایش اسیر اختلافات میان سهامداران است، افزود: یکی از علت‌های اصلی عدم راه‌اندازی این اختلافات است و من از زمانی که به عنوان نماینده مردم انتخاب شدم اجرای این پروژه را به عنوان یکی از مطابات مهم در حوزه اشتغال جوانان مورد پیگیری قرار دادم و در همین راستا چندین دیدار با وزرای نفت در دولت‌ دوازدهم و سیزدهم برگزار کردم.

وی افزود: در حال حاضر تاریخ اعتبار مجوزهای صادر شده برای احداث پتروپالایش نیز گذشته است و باید مجددا نسبت به اخذ مجوزها اقدام شود در عین حال سهامدار اصلی پتروپالایش صندوق بازنشستگی کشوری است که در این صندوق اعتبار لازم  برای راه‌اندازی این پروژه که نزدیک به 4 میلیارد دلار است، وجود ندارد.  

به دنبال تمدید مجوز هستیم

ورناصری بیان کرد: البته طی هفته گذشته به همراه سهامداران این پروژه نشستی با معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و تلفیق برگزار شد و مقرر شد که مجوزهای مربوط به احداث پتروپالایش مجددا در کمیسیون مربوطه در سطح وزارت نفت بررسی و تمدید شود.  

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تامین اعتبار از دیگر موانعی است که پیش پای اجرای این پروژه قرار دارد، گفت: صندوق بازنشستگی کشوری برای آغاز پروژه اعتبار کافی در اختیار ندارد و نمی‌توان به تامین این سرمایه امیدوار بود و برای حل این معضل لازم است که بخش خصوصی به میدان بیاید.

ورناصری با اشاره به اینکه سهامدارانی که در اجرای پروژه ذی‌نفع هستند برای خود دلایلی دارند که قصد قضاوت درباره این موضوع را ندارم، افزود: البته دو طرف این جریان باید نسبت به حل مسائل پیش آمده در جهت خواست مردم منطقه اقدام کنند.

احداث شاخه پتروپالایش در اندیمشک صحت ندارد

ورناصری با بیان اینکه احداث شاخه پتروپالایش در اندیمشک صحت ندارد، گفت: در شهرستان اندیمشک یک واحد پتروپالایشگاهی در حال احداث است که ارتباطی به راه‌اندازی پتروپالایش در مسجدسلیمان ندارد و هیچ رابطه‌ای به جز شخص سرمایه‌گذار در این پروژه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه یک مطالبه جدی است، افزود: با توجه به تجربه ارزشمند راه‌اندازی پتروشیمی بختیاری مسجدسلیمان سعی می‌کنیم این پروژه را نیز به عنوان تنها راه کوتاه مدت برای برون رفت منطقه مسجد سلیمان از آفت بیکاری دنبال کنیم.

پتروپالایش مطالبه مردم مسجدسلیمان

رضا رضایی فاضل فرماندار مسجدسلیمان نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از برنامه‌های توسعه‌ای در شهرستان مسجدسلیمان، ایجاد واحد پتروپالایش بختیاری است و این سرمایه گذاری در راستای تکمیل زنجیره ارزش تولید یکی از مطالبات به‌حق مردم مسجدسلیمان است.

فرماندار مسجدسلیمان افزود: در سالی که با عنوان "تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین" نامگذاری شده است، اجرای این پروژه مهم می‌تواند زمینه ساز ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و توسعه اقتصادی کشور باشد.

وی گفت: یکی از ظرفیت‌های خوبی که در منطقه مسجدسلیمان وجود دارد نفت و گاز است و باید از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود و پتروپالایش مسجدسلیمان کمک شایان توجهی به حل مساله اشتغال جوانان این شهرستان و مناطق اطراف آن می‌کند.

ایجاد 9 هزار شغل

رضایی فاضل با بیان اینکه مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان در حال حاضر بیش از یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است، گفت: با راه اندازی واحد پتروپالایش بختیاری برای ۹ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول