اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

سرعت انتقال سویه جدید امیکرون بی‌سابقه است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سرعت انتقال BA۴ و BA۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است و مبتلایان می‌توانند ۱۸ تا ۱۹ نفر را درگیر کنند.

سرعت انتقال سویه جدید امیکرون بی‌سابقه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آغاز موج جدید کرونا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عموما این موج از کشورهای با تکنولوژی بالا و امکانات زیاد اما بدون نظم و انضباط آغاز شده است.

وی با اشاره به نقش بارز واکسیناسیون و استفاده از ماسک در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا افزود: مساله این است که آیا مسئولان به این باور رسیده‌اند که ماسک و واکسیناسیون نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری دارد؟

متولیان بهداشت کشور از ماسک استفاده نمی‌کنند

علوی گفت: به نظر می‌رسد اکثر متولیان امر، ماسک را قبول ندارد و در جلسات، بدون ماسک حضور پیدا می کنند. در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده در اتاق یکی از مسئولان تراز اول وزارت بهداشت ۱۰ نفر حضور داشتند که حتی یک نفر از این افراد ماسک استفاده نکرده بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ویژگی زیرواریانت‌های جدید کرونا گفت: سرعت انتقال BA۴ و BA۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است. سرعت انتقال این سویه‌ها در حد سرخک بالا است و یک مبتلا به این سویه‌ها می‌تواند ۱۸ تا ۱۹ نفر را درگیر کند.

علوی بیان کرد: علائم بالینی این سویه‌ها نیز متفاوت است و تب، سر درد، درد عضلانی و کمر درد علائم بارز این سویه‌ها هستند.

تب طولانی از عوارض ویروس کرونای جدید

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: لانگ کووید – ۱۹ (کووید طول‌کشیده) نیز نوع جدیدی از این بیماری است به این معنی که وقتی کسی مبتلا می‌شود، بیماری به راحتی دست از سرش برنمی‌دارد و ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها بعد نیز فرد از علائم بیماری رها نشود.

وی افزود: برخی می‌گویند که کرونا در حد یک سرماخوردگی ساده است بنابراین نیازی به تزریق واکسن یا استفاده از ماسک نیست در حالی که یک سری علائم کرونا در مبتلایان می‌مانند و تا آخر فرد را رها نمی‌کنند.

علوی بیان کرد: تب طولانی، ضعف، اختلالات گوارشی، اختلالات نورولوژی، بی‌خوابی وحشتناک، معده درد، اسهال مزمن، اختلالات قاعدگی و یک سری علائم عجیب و غریب دیگر در پدیده لانگ کووید – ۱۹ یا شرایط بعد از کووید – ۱۹ رخ می‌دهد و ۱۰ درصد از مبتلایان دچار این حالت می‌شوند.

شدت آلودگی در کشورهای همسایه بالاست

علوی با اشاره به شدت آلودگی در همسایگان ایران تصریح کرد: ایران با افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و آذربایجان همسایه است و در این کشورها بیماری‌هایی وجود دارد که با توجه به تردد مردم این کشورها از ایران، ما را در معرض این بیماری‌ها قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: سال‌ها است در ایران سرخک ریشه‌کن شده است اما در افغانستان موارد متعددی از سرخک، سل مقاوم به درمان، التور و بیماری‌های دیگر وجود دارد.

چرخش ویروس در عراق 10 برابر کشور ایران است

علوی اضافه کرد: در موج جدید کرونا نیز کشور عراق از نظر ابتلا و فراوانی بعد از کشور انگلیس قرار دارد. در یکی دو هفته اخیر چرخش ویروس در عراق ۱۰ برابر بیشتر از ایران است که با تردد زائران در این کشور، بیماری را با خود به ایران می‌آورند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: احتمال وجود BA۴ و BA۵ در کشور عراق بسیار زیاد است بنابراین یکی از خطرات عمده ورود این سویه‌ها از طریق مرزها است که باید مرزها شدیدا کنترل شوند.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاهی در این خصوص تشکیل شده است و در حال آماده‌سازی خود برای اربعین هستند اما در واقعیت با توجه به افزایش ترددها، از سه هفته پیش سفرهای اربعین را داشته‌ایم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره مسائل بهداشتی در مرزها گفت: مساله پساب‌ها، پسماندها، نذورات و بهداشت آب و یخ در مرزها برخی از مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. باید هر چه سریعتر برای آماده‌سازی مرزها اقدام شود زیرا کمی دیر شده است.

واکسیناسیون در خوزستان لاک‌پشتی است

علوی با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در خوزستان گفت: واکسیناسیون در خوزستان بسیار لاک‌پشتی است. در روز گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰ دوز واکسن برای نوبت اول، ۲۸۰ تا ۳۰۰ دوز واکسن برای نوبت دوم، ۷۰۰ تا ۸۰۰ دوز برای نوبت سوم و حدود ۳ هزار دوز برای نوبت چهارم تزریق شده است.

وی افزود: مجموع واکسن‌های تزریق شده در این مدت به ۵ هزار دوز نمی‌رسد این در حالی است که در خوزستان تا ۷۵ هزار دوز واکسن در یک روز تزریق شده است.

وی با اشاره به وجود شرایط مناسب برای واکسیناسیون و موجودی خوب واکسن بیان کرد:متاسفانه مراجعه‌کنندگان کم هستند که باید سریعا برای ترغیب مردم به واکسیناسیون اقدام شود.  

علوی تصریح کرد: کسی که واکسن دریافت می‌کند نباید بیمار باشد و مشکوک به بیماری یا در دوره کمون نیز نباشد. اگر کسی در معرض فرد آلوده باشد نیز باید مدتی صبر کند و بعد واکسن دریافت کند.

وی بیان کرد: با توجه به سرایت بالای سویه‌های جدید، تجمعات می‌توانند نقطه آغازین انتشار بیشتر بیماری باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه با اقدامات انجام شده خوزستان تاکنون شش موج را تجربه کرده است، گفت: این توانایی در خوزستان وجود دارد که این موج را کنترل کنیم اما باید اراده قوی در این زمینه داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول