اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

انتقاد از بی‌توجهی به ظرفیت شرکت هلی‌‌کوپتری ایران در آتش‌سوزی جنگل‌ها‌ + فیلم

مدیرعامل شرکت هلکوپتری ایران، از بی‌توجهی استان‌ها به ظرفیت این شرکت در خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها‌ انتقاد کرد.

انتقاد از بی‌توجهی به ظرفیت شرکت هلی‌‌کوپتری ایران در آتش‌سوزی جنگل‌ها‌ + فیلم

خلبان سهیل قیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، با اشاره به اینکه آتش‌سوزی منجر به نابودی جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد شده، گفت: سال گذشته پیرو دستور وزیر کشور و بازدید وی از یکی از پایگاه‌های استان فارس به ما دستور داده شد با توجه به آتش‌سوزی‌هایی که همه ساله در فصل گرما در استان‌های مختلف رخ می‌دهد در بحث آتش‌نشان هوایی ورود کنیم.

مدیرعامل شرکت هلی‌ کوپتری ایران ادامه داد: حسب دستور وزیر کشور شروع به ساخت سبد‌های آتش‌نشانی کردیم که از نمونه‌های خارجی کارا تر و بهتر است، این سبدها می‌توانند هم در زمین با شیر آتش‌نشانی پر از آب شوند هم اینکه بعد از هر بار خاموشی از یک محفظه به اندازه یک استخر پر از آب شوند.

وی ادامه داد: سبدهای ساخته شده بسیار کاربردی هستند، آزمایش‌های مختلفی بر روی این سبدها انجام و تمرین‌های متعددی شد و نهایتا عملیاتی شد و موضوع را به وزیر کشور اعلام کردیم و دکتر رحمانی فضلی به رئیس ستاد بحران کشور دستور داد از ظرفیت اطفاء حریق شرکت هلی‌کوپتری ایران در مواقع بحران استفاده شود حتی قید کردند که ظرفیت خوبی دارند.

این مسوول ادامه داد: بعد از این  دستور وزیر کشور، به استانداران همه استان‌های کشور نامه زدیم و سی‌.دی فعالیت‌ها و عملیات‌های انجام شده را برای آنها فرستادیم اما دریغ از یک مورد تماسی که از استان‌ها با ما داشته باشند و اعلام نیاز کنند.

قیاسی ادامه داد: حتی در حادثه آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع گچساران که چند روزی ادامه داشت آماده همکاری بودیم و به نیروهای اورژانس ۱۱۵ هوایی یاسوج اعلام کردیم اگر با کسی از استان کهگیلویه و بویراحمد ارتباط دارند آمادگی ما را برای کمک‌رسانی اعلام کنند تا سریع به کمک بیایم.

مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری ایران عنوان کرد: چون وزیر کشور به ما دستور دادند پیرو دستور وی درخواست مبلغی از هیچ کسی نداریم و آماده‌ایم بدون هیچ چشم داشتی کمک کنیم اما تاکنون کسی چیزی به ما نگفته است.

وی ادامه داد: آتش ممکن است با خاک، لحظه‌ای خاموش شود اما به دلیل گرما دوباره روشن می‌شود.

وی در خصوص اینکه علت چیست که تاکنون کسی از آنها کمکی نخواسته گفت: تا جایی که توانستیم در همه استان‌ها اطلاع‌رسانی کردیم اما در خوش بینانه‌ترین حالت شاید به دلیل فشار کار و استرس ناشی از کار فراموش کرده‌اند به ما اطلاع دهند. شاید احساس شود با عملیات خاکریزی، آتش خاموش می‌شود.

قیاسی ادامه داد: می‌دانم از هلی‌کوپتر هوانیروز کمک گرفتند، آنچه شرکت هلی‌کوپتر ایران دارد هم همین هلی‌کوپترها است اما هلی‌کوپتری‌های این شرکت کارشان آنش‌نشانی و حرفه‌ای است اما با این همه ظرفیت چرا نمی‌خواهند از ما کمک بگیرند را نمی‌دانم!

وی در پاسخ به این سوال که شرکت هلی‌کوپتری ایران چه اقداماتی انجام می‌دهد گفت: این شرکت بزرگترین و قدیمی‌ترین شرکت هلی‌کوپتری در ایران است و در زمینه آتش‌نشانی هوایی، سم‌پاشی، معدن، زمین‌شناسی، نقشه‌برداری، ۱۴ پایگاه اورژانس هوایی و سکوی دریایی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که در اورژانس هوایی یاسوج و گچساران هلی‌کوپترهای این شرکت مستقر شده اما تاکنون راجع به خاموش کردن و مهار آتش چیزی به ما نگفته‌اند.

مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری ایران با بیان اینکه در آتش‌سوزی‌های گچساران و حتی آتش‌سوزی که از عصر روز گذشته در منطقه حفاظت شده خائیز شعله‌ور شده آماده همکاری هستیم، افزود: یک دستگاه هلی‌کوپتر(لاما) در منطقه گچساران نیروها را به محل آتش‌سوزی هلی‌برن می‌کرد که اگر در این موقع یک سبد آنش‌نشانی بود مفیدتر بود و آتش راحتر خاموش می‌شد چرا که هلی‌کوپتر در هر دفعه پرواز ۴ یا ۵ نفر را هلی‌برن می‌کند تا نیروها با بیل و خاک به جنگ آتش بروند اما یک سبد هلی‌کوپتر آتش‌نشانی هر دفعه حدود هزار لیتر آب جابه‌جا می‌کند و در یک مسافت چند متری آب‌پاشی می‌کند و مانند یک بارندگی با حجم بیشتری بوده و  در این موقع مسلما آسیب کمتری به عرصه‌ها و مراتع و جنگل‌ها وارد می‌شد.

وی در پایان گفت: استاندار کهگیلویه و بویراحمد فرد توانمندی است اما شاید زیر مجموعه استانداری و ستاد بحران و منابع طبیعی فراموش کرده‌اند این مورد را یادآوری کنند، ما در این شرکت ظرفیت‌های بالایی برای خاموش کردن آتش داریم و حتی می‌توانیم موادی را با آب قاطی کنیم که بهتر آتش را خاموش می‌کند و حیف است از این ظرفیت استفاده نشود.

 

 

انتهای پیام/۸۲۰۲۴/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول