اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

شوق خادم بودن در سنگر نماز جمعه/خادمی که 34 سال مدافع قرارگاه فرهنگی دهدشت بود

پنجم مرداد فرصت ارج نهادن به زحمات خدمتگزاران نماز جمعه به عنوان خادمان قرارگاه فرهنگی هر شهر است.

شوق خادم بودن در سنگر نماز جمعه/خادمی که 34 سال مدافع قرارگاه فرهنگی دهدشت بود

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، امام خمینی(ره)در باب اهمیت نماز جمعه فرمودند «‏‏این نماز جمعه‌ای که در همه جا هست، شما ببینید چه برکتی است این نماز جمعه!‏‎ ‎‏واقعاً انسان اگر بگوید که اگر نبود الاّ این نماز جمعه ـ تقریباً مردم را مهیا می کند، مردم را‏‎ ‎‏بیدار می کند این نماز جمعه ـ و اگر نبود این، برای ما خیلی کار شده بود و بحمدالله ، همه‏‎ ‎‏چیز الآن هست و همه چیز در راه ‏‏[‏‏درست‏‏]‏‏ شدن است...صحیفه امام ج16 ص188

خداوند در آیه ۱۲۵ سوره بقره می‌فرماید: «وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ؛ و به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف‌کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجودکنندگان پاکیزه کنید».

به مناسبت چهل و یکمین سالروز اقامه نماز جمعه به امامت آیت‌الله طالقانی در تهران پای صحبت‌های یکی از خادمان پیشکسوت نماز جمعه دهدشت نشستیم.

حاج گودرز پورابراهیمی چهره فرهنگی شهر دهدشت، ۳۴ سال خدمت در سنگر نماز جمعه از جمله فعالیتهایی است که در کارنامه خود دارد. این فرهنگی بازنشسته جانباز دفاع مقدس است.

می‌گوید «سابقه برگزاری نماز جمعه در دهدشت به سال ۶۱ برمی‌گردد حجت‌الاسلام شرعی به عنوان اولین امام جمعه در دهدشت مستقر شد و به مدت 16 سال نماز را اقامه کرد.آن موقع مصلایی نبود و برگزاری نماز در سخت‌ترین شرایط صورت می‌گرفت.»

 

او که خدمت در سنگر نماز جمعه و جبهه حق علیه باطل را همزمان ادا می‌کرد از ذوق و شوق برگزاری نماز جمعه دهدشت در روزهای جنگ می‌گوید«اولین نماز جمعه در مدرسه صدیقه کبری اقامه شد بعد از آن در فصل تابستان پارک شهدا در مرکز شهر و زمستان در میدان امام حسین(ع) به نماز اختصاص داشت.

برگزاری نماز در مواقع بارندگی سختی‌های خاص خود را داشت گاهی وقت نماز باران شدت می‌گرفت موکت‌های خیس شده را بر دوش جابجا می‌کریم تا برای هفته بعد آماده شوند.»

پورابراهیمی با بیان اینکه همکاری برای برگزاری نماز جمعه ضعیف بود و برای جابه‌جایی موکت‌ها و تجهیزات صوتی باید التماس می‌کردیم تا جوانی کمک کند، افزود: در این زمینه خانواده و برادران پای کار بودند.

حجت‌الاسلام شرعی اولین امام جمعه دهدشت

 

خادم نماز جمعه گفت: با پایان مأموریت حجت‌الاسلام شرعی در سال 76 نماز جمعه به مدت چهار سالی تعطیل شد به خاطر فراهم نبودن زیر ساخت‌ها هر گزینه‌ای برای امامت جمعه معرفی می‌شد بعد از حضور در شهر و مشاهده شرایط موجود رفتن را ترحیج می‌داد.

وی اضافه کرد: نهایتا سال 80 حجت‌الاسلام یدالله مرادی به عنوان امام جمعه جدید راهی دهدشت شد. کمیته استقبال از امام جمعه تکیل و در جلسه‌ای با حضور آیت‌الله سید علی اصغر حسینی امام جمعه وقت یاسوج معارفه شد.

از سمت راست نفر دوم-حجت‌الاسلام رضایی دومین امام جمعه دهدشت

 

پورابراهیمی با اشاره به خدمات حجت‌الاسلام رضایی در شهر گفت: در زمان وی کلنگ احداث مصلای فعلی بر زمین زده شد.

وی تصریح کرد: دومین امام جمعه دهدشت سه سال در این منصب ماند اما به خاطر مشکلات شخصی بیش از این نتوانست ادامه دهد و نماز جمعه به مدت 11 ماهی تعطیل شد.

مسؤول ستاد نماز جمعه دهدشت طی سه دهه گفت: حجت‌الاسلام محمد حسن لطیفی به عنوان سومین امام جمعه دهدشت معرفی و قریب به پنج سال در این منصب ماند که آینده‌نگری در خرید 2 هکتار زمین برای احداث مصلای بزرگ، پیگیری خرید دو باب ساختمان و مغازه برای نهاد نماز جمعه از اقدامات مؤثر او در حوزه عمرانی بود.

حجت‌الاسلام لطیفی سومین امام جمعه دهدشت

 

پورابراهیمی با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام سید نصیر حسینی در آبان ماه 88 به عنوان چهارمین امام جمعه دهدشت گفت: در زمان حضور این امام جمعه سه سال مسؤول ستاد بودم بعد از آن توفیق ادامه خدمت نداشتم.

وی تصریح کرد: هر آنچه در نهاد نماز جمعه خدمت داشتم برای رضای خدا بود  از همه توان، تجربه و تلاش خود برای برگزاری باشکوه نماز استفاده کردم.

وی با یادآوری شرایط دشوار اقامه نماز به خاطر مهیا نبودن زیر ساخت‌های اساسی گفت: علاوه بر مدرسه صدیقه کبری، پارک و میدان مرکزی، مسجد امام صادق(ع) و سالن‌های فرمانداری از دیگر مکان‌های برگزاری نماز بود.

پورابراهیمی افزود: زمانی که برای آماده‌سازی فضا برای اقامه نماز کار می‌کردیم برخی مردم سرزنش می‌کردند که گونی زیر پای نمازگزاران پهن می‌کنی اما این کار برایم افتخار بود.

وی با بیان اینکه در همه آن سال‌ها همه تلاشم بر این بود نماز جمعه به صورت مستمر برگزار شود، گفت: حتی زمانی که عازم جبهه دفاع مقدس بودم، پنج شنبه بعد از ظهر از کردستان، کرمانشاه یا خوزستان خود را به دهدشت می‌رساندم تا روز جمعه نماز برگزار شود یک هفته نیامدم نماز برگزار نشد.

 

پورابراهیمی گفت: سال‌های گذشته که شورای سیاستگذاری ائمه جمعه منطقه‌ای بود و کهگیلویه در حوزه فارس بود ستاد نماز جمعه در سطح استان و کشور درخشید و دو بار به عنوان ستاد برتر کشوری معرفی و تجلیل شدیم.

این خادم مسجد گفت:کار برای خدا گم شدنی نیست باید نیت خدایی باشد و رضایت خداوند را در نظر داشته باشیم.

مدیر خیریه امام رضا(ع) افزود: با وجود فعالیت سه دهه در نهاد نماز جمعه مورد بی‌مهری واقع شدم و کسی سراغ ما را نگرفت با این حال چون کار برای خدا بود از اینکه توفیق خدمت داشتم شاکرم.

وی در خصوص ویژگی‌های یک امام جمعه موفق گفت: امام جمعه باید مردمی باشد همه جریان‌های فکری و سیاسی را ببیند اهل باندبازی نباشد ضمن اینکه حساب مخالفان نظام و انقلاب و ولایت جداست.
 

انتهای پیام/۸۲۰۱۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول