اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

سربیشهقطب صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد/ جولان دلالان در سایه نبود بازارچه فروش

سربیشه روستایی در شهرستان گچساران که عنوان قطب صنایع دستی استان را یدک می کشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، روستای "سربیشه" با یک هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت و ۳۵۳ خانوار در ۱۸ کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران با طبیعتی بکر، زیبا و  با چشم‌انداز بافت قدیمی از جمله روستاهای مورد توجه گردشگران است. این روستا قطب اصلی صنایع دستی در استان به شمار می‌رود.

 

 رونق صنایع دستی افزون بر ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و ارزان قیمت زمینه افزایش درآمد روستاییان و کاهش مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها را در داشته است، البته برای توسعه چنین روستاهای نیازمند حمایت سیستم بانکی هستیم.

صندوق کارآفرینی امید حامی زنان و دختران سربیشه برای تولید صنایع دستی است و تا کنون ۴۴ نفر از هنرمندان این روستا را در زمینه تولید  و آموزش گلیم ، گبه و جاجیم حمایت مالی کرده ست .

طی سال‌های اخیر رشته‌های صنایع دستی رو به فراموشی بود، اما با حمایت‌های صندوق کارآفرینی امید در حال حاضر گلیم برجسته، گلیم اوی،گچمه بافی، فرم بافی و گلیم‌رند با حمایت‌های که صندوق کارآفرینی امید  در پرداخت تسهیلات به این روستا داشته دوباره  احیا شده است.

 

اما بافندگان در این روستا، چالش‌ها و مشکلاتی خصوصا در بخش فروش سد راه دارند.نبود مکان و مرکزی برای معرفی و فروش محصولات تولیدی بافندگان باعث شده دلالان فرصت را غنیمت بشمارند و صنایع دستی و محصولات تولیدی این روستا را با قیمت بسیار پایین خریداری و به فروش برسانند.

کاظم حاجی‌پور که در راستای شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای شهرستان‌های نواحی جنوبی استان کهگیلویه و بویراحمد و ارائه راهکارهای عملی در جهت ایجاد اشتغال و حمایت از کسب و کارهای خرد،اقدام به برگزاری همایش یک روزه در شهردوگنبدان کرده از این روستا بازدید و با هنرمندان صنایع دستی گفت‌وگو کرد.

 

مدیر صندوق کارآفرینی امید بیان کرد: برای رفع معضلات تولیدکنندگان و هنرمندان می توان با سرکشی ، بازدید و نظارت به ایجاد اشتغال در استان بدون بروکراسی اداری کمک کرد تا چرخ‌های شکسته‌ی اقتصادی استان را مرمت وخون تازه ای به کالبد روستائیانی که با کمترین امکانات می توانند کارهای بزرگی را رقم زنند، تزریق کرد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان پس از گفت‌وگو با هنرمندان بیان کرد: با توجه به دارا بودن ظرفیت جذب سرمایه‌گذار در این روستا با ارائه پیشنهادات و راه‌کارهای مفیدی برای مرتفع کردن مشکلات آنان می‌توان تدابیر لازم را اتخاذ کند.

 

انتهای پیام/۸۲۰۲۴/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول