اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کردستان نیازمند نگاه تخصصی و داشتن نیروی متخصص در مجلس است

کاندیدای نمایندگی مجلس یازدهم گفت: امروزه بیش از هر زمانی استان کردستان نیازمند نگاه تخصصی و داشتن نیروی متخصص در پارلمان است که در پارلمان برای مسائل استان چاره‌اندیشی کرد.

کردستان نیازمند نگاه تخصصی و داشتن نیروی متخصص در مجلس است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حامد قادرزاده یکی از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره است.

وی متولد سال 1346، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی (سال 1371) و کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی (سال 1375) در دانشگاه شیراز به پایان رسانده و در سال 1384 مدرک دکتری اقتصاد کشاورزی را از دانشگاه علوم‌کشاورزی بنگلور هندوستان دریافت کرد.

وی دارای بیش از 100 اثر پژوهشی در قالب مقالات علمی‌-پژوهشی، کنفرانس‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و گزارش‌های پژوهشی است.

برخی از سوابق قادرزاده عبارتند از: عضو شوراهای پژوهشی مختلف استان کردستان، عضو کانون توت‌فرنگی کشور، عضو شورای آموزش و پرورش شهرستان سنندج و شورای مرکزی آموزش و پرورش استان کردستان، عضو کمیته‌های اجرایی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، موسس و راه‌انداز مرکز علمی کاربردی، رییس کمیسیون اقتصاد و مدیریت استان کردستان در سال‌های 1375 تا 1380، رییس هیات مدیره بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان کردستان، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در هند و شبه قاره، فعالیت در مباحث کارشناسی صدا و سیمای استان کردستان و برخی از رسانه‌های برون‌مرزی.

با این کاندیدای نمایندگی مجلس یازدهم گفت‌وگویی داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

لزوم توسعه پایدار در راستای توجه به پتانسیل‌های هر منطقه

فارس: اصلی‌ترین و مهمترین مشکلات استان کردستان از نظر شما چیست؟

از آنجاییکه استان کردستان به لحاظ جغرافیایی، آب و هوایی و نیروی انسانی استانی است که از پتانسیل بالایی برخوردار است اما متاسفانه این پتانسیل به درستی فعلیت پیدا نکرده است.

اگرچه تلاش بسیار زیادی برای توسعه استان کردستان از چند دهه قبل آغاز شده است اما به دلیل اینکه نگاه تخصصی به استان آنگونه که باید صورت نگرفته است و از طرف دیگر در مجموع در کشور فعالیت‌ها براساس مزیت نسبی صورت نگرفته و یا حداقل عملیاتی نشده است بیشتر کشور در فعالیت‌های اقتصادی و حتی فعالیت‌های فرهنگی سعی می‌کنند از هم کپی‌برداری کنند اما امروزه نمی‌توان بدون توجه به پتانسیل‌های هر منطقه و حتی در داخل هر استان در شهرستان‌های مختلف، به توسعه پایدار به عنوان یک پدیده مورد انتظار در جامعه فکر کرد.

استان کردستان با همه پتانسیل‌هایش، با داشتن 200 کیلومتر مرز مشترک با کردستان عراق با داشتن نیروهای انسانی و سرمایه‌های بسیار بالایی به لحاظ طبیعی در این خطه از مرزوبوم متاسفانه کمتر از نصف و حتی پایین‌تر از میانگین درآمد سرانه کشور درآمد دارد این درحالی است که این استان می‌تواند هم جمعیت بیشتری در خود داشته باشد و هم سهم بالاتری از اقتصاد را در کشور به خود اختصاص دهد در واقع عدم توسعه استان موجب خروج نیروها و سرمایه‌های انسانی به نقاط مختلف کشور بویژه مرکز کشور شده است.

فارس: نماینده‌ای که برای استان کردستان انتخاب می‌شود باید چه کارهایی انجام دهد؟ برنامه شما برای رفع مشکلات استان چیست؟

امروزه بیش از هر زمانی استان کردستان نیازمند نگاه تخصصی و داشتن نیروی متخصص در پارلمان است که در پارلمان برای مسائل استان چاره‌اندیشی کرد.

قطعا در پارلمان نیروهای متخصص از استان‌های مختلف باید گرد هم بیاییند تا هر کدام از این مناطق مزیت‌های خود را شناسایی و موجبات افزایش سطح مبادله از نقطه نظرهای مختلف را برای کشور فراهم کنند.

توسعه استان نیازمند نگاهی ژرف و عمیق و زمینه‌سازی برای وجود نیروهای کارآمد در بخش اجرا، بازاری فعال، ارتباط تنگاتنک دانشگاه و جامعه، توجه ژرف و هوشمندانه به توسعه بخش کشاورزی، نگاه به ساختار بازار که در حال تغییر است، ایجاد زنجیره فعالیت‌های اقتصادی، ایجاد خوشه‌ها همه و همه می‌تواند به کردستان غنای بیشتری از هر نظر ببخشد.

از آنجا که توسعه باید توسعه‌ای پایدار باشد شغلی که در آن ایجاد می‌شود مطمئنا بایستی براساس ساختار حاکم بر آن منطقه باشد یعنی نمی‌توان یک الگوی یکسان را برای همه مناطق در نظر گرفت، بنده اعتقاد دارم استان کردستان می‌تواند مکمل بسیار خوبی برای استان‌های همجوار و مرکز کشور از هر نظر باشد چرا که افزایش ارتباطات هر منطقه مستلزم توجه به توانایی‌ها و نیازمندی‌های آن است و پارلمان مجلس شورای اسلامی بهترین جایگاه برای ایجاد و راه‌اندازی چنین تعاملاتی است.

با نگاه تخصصی می‌توان عقب‌ماندگی‌های کردستان را جبران کرد

استان کردستان می‌تواند با نگاه تخصصی عقب‌ماندگی خود را در بحث اقتصادی تا حد قابل توجهی جبران کند، می‌تواند ارتباط عمیق به لحاظ فرهنگی، عقیدتی و به لحاظ داشتن برنامه‌ای هم‌افزا با سایر نقاط کشور برقرار کند و امکان تعامل بیشتر کشور را به گونه‌ای فراهم کند که ما دیگر شاهد محرومیت در منطقه مرزی کردستان نباشیم.

لزوم نگاه مزیت نسبی به کردستان

متاسفانه هزینه‌های تولید در استان کردستان بسیار بالا است اما اگر نگاه مزیت نسبی در استان حاکم شود و به هر منطقه از استان به خوبی نگاه و توجه شود مسلما از نظر فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی باعث پویایی و سیالیت استان می‌شود.

قطع به یقین استان کردستان استانی با شعور بالای سیاسی است اما به دلیل عدم رشد و شکوفایی اقتصادی امکان اینکه بتوان از این پتانسیل استفاده کرد خیلی فراهم نشده است اگرچه همه زحمت کشیدند و همه نیت خوبی داشتند اما امروز نمی‌توان بیش از گذشته زمان از دست داد امروز بهره‌وری زمان باید به هر طریق ممکن با مطالعه صورت گیرد و نمی‌توان در این راستا فقط بصورت آزمون و خطا پیش رفت.

 فارس: تبلیغات شما به چه صورت است؟ آیا متحمل هزینه‌های بالای تبلیغات ‌شدید؟

متاسفانه خیلی وقت‌ها تصور این است که هزینه‌های بسیار بالا می‌تواند فرد را در رسیدن به صندلی‌های پارلمان و مجلس شورای اسلامی یاری کند اما من معتقدم این هزینه باید توسط همه مردم متحمل شود چرا که همه ما برای یک هدف داریم گام برمی‌داریم.

من معتقدم می‌توان با بدست آوردن نگاه مردم، با معرفی درست بویژه با وجود امکاناتی که در فضای مجازی وجود دارد، با ارتباطاتی که بین مردم وجود دارد هزینه‌های تبلیغاتی را به شدت کاهش داد اما در مقابل بهره‌وری را افزایش داد.

بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی یک بحث مقطعی نیست، تصمیماتی که در مجلس گرفته می‌شود باید با نگاه بلند مدت باشد، اگرچه باید برای حل مسائل و مشکلات هم برنامه میان مدت و کوتاه مدت وجود داشته باشد لذا اگر خدای ناکرده هزینه‌های گزاف و  بی‌رویه‌ای در این راستا توسط هر کدام از کاندیداها متحمل شود مسلما ممکن است بعدا با مشکل جدی روبرو شوند.

امروز با توجه به ارتباطات بالا در بین مردم، وجود فضای مجازی و ... لزوم این همه هزینه‌های بی‌رویه در عرصه انتخابات معنی آنچنانی ندارد.

در مصرف اقلام تبلیغاتی نباید حیف و میل کرد

در مصرف اقلام تبلیغاتی باید دقت کرد و حیف و میل نکرد، پوسترهایی که در سطح شهر دور ریخته شود و یا بیش از حد استفاده شود مطمئنا تحمیل هزینه بر جامعه است اگر می‌خواهیم توسعه پایدار داشته باشیم باید محیط زیست را هم محترم بشماریم.

کاندیداها نباید آنقدر هزینه تحمل کنند که بدهکار شوند و مجبور شوند در آینده هزینه‌های بیشتری را بپردازند بنابراین با استفاده از شعور بالای مردم، با استفاده از توانمندی‌هایی که در جامعه وجود دارد به راحتی می‌توان هزینه را به حداقل ممکن برسانیم.

 من نمی‌توانم به هیچ عنوان در این راستا هزینه را به لحاظ مالی بر کسی تحمیل کنم که بعدا بدهکار شوم بلکه از توانی که دارم، از نیروهای مخلص، ارزشمند و ژرف‌نگر و آینده‌نگری که داریم می‌توانیم استفاده کنیم فقط کافیست ما مردم را بباورانیم، کافی است درست خود را معرفی کنیم و مردم بصورت بسیار دقیق و هوشمندانه آنچه را که باید به دیگران منتقل خواهند کرد.

هر گوشی همراه ستادی بزرگ در فضای مجازی است

امروز رابطه بین شهر و روستا، رابطه اصناف مختلف و ... خیلی راحتر از گذشته شده است و به راحتی می‌شود تعامل برقرار کرد و لزومی ندارد به همه جا ماشین و اکیپ تبلیغات اعزام شود، امروز دیگر لازم نیست ستادهای متعددی را تشکیل داد، امروز هر فردی که تلفن همراه داشته باشد می‌تواند ستاد بزرگی در فضای مجازی برای معرفی باشد.

انتهای پیام/2330/83

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول