اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

دستیابی به توسعه پایدار اولویت جهاد کشاورزی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: دستیابی به توسعه پایدار در بخش کشاورزی اولویت جهاد کشاورزی است و تحقق این مهم مرهون آموزش و اطلاع‌رسانی در این بخش است.

دستیابی به توسعه پایدار اولویت جهاد کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدفرید سپری در جلسه کارگروه بحران کشاورزی استان کردستان، وظیفه جهاد کشاورزی را در راستای تامین امنیت غذایی خطیر ارزیابی کرد و گفت: دولت موظف است برای تامین سلامت جامعه تلاش کند.

وی اظهار کرد: تحریم‌های ظالمانه و اپیدمی شیوع کرونا در جهان آسیب جدی بر اقتصاد کشور  وارد کرده است.

سپری با اشاره به اینکه امروز کردستان در بخش کشاورزی به تولید 9.2 میلیون تن دست یافته است، گفت: توسعه تنها محدود به توسعه افقی نمی‌شود بلکه توسعه عمودی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان توسعه پایدار کشاورزی را مهم‌ترین اهداف بخش کشاورزی برشمرد و افزود: این توسعه آینده جامعه را تضمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه زمین تجدیدپذیر نیست بر برنامه‌ریزی در راستای حفاظت از  زمین تاکید کرد.

سپری بر برنامه‌ریزی در راستای شناسایی نقاط ضعف و مخاطرات بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: میزان تاب‌آوری در این بخش را باید بالا ببریم.

وی با اشاره به شناسایی ۵۲ مخاطرات در بخش کشاورزی اظهار کرد: ضرورت دارد اتاق فکر تشکیل شود و وضعیت مخاطرات این بخش شناسایی شود.

 سپری اضافه کرد: سالانه یک هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۸۰۰ هکتار باغ احداث می‌شود که ۵۰ درصد در بخش مزارع کشاورزی است.

وی میزان فرسایش باغات را  هشت تا ۱۸ تن ذکر کرد و افزود: در جاهایی که ذخیره جنگلی نداریم بر روی گونه‌های در حال انقراض کار می‌کنیم.

وی یادآور شد: سال ۹۵ حدود هزار و ۳۰۰ نمونه بررسی در خصوص بیماری برسلوز بر روی دام‌ها انجام گرفته که منجر به کاهش ۵۰ درصد بیماری شده است.

سپری با اشاره به وجود سه میلیون واحد دامی در استان، پیشگیری از ورود دام فاقد پلاک بمنظور پیشگیری از آلوده‌شدن دام‌ها را ضروری دانست.

وی ایجاد اشتغال پایدار روستایی را وابسته به دام دانست و افزود: تامین سم و سمپاشی دام‌ها از ابتلا آنها به تب کریمه کنگو و تهدید جامعه به گسترش این بیماری می‌کاهد.

بخش کشاورزی مهم‌ترین محور اقتصادی کردستان است

در ادامه مدیرکل مدیریت بحران استان کردستان نیز گفت: ۵۲ مخاطره در بخش کشاورزی در کشور پیش‌بینی شده است تمام استان‌ها باید مخاطرات این بخش را شناسایی کنند.

محمد فلاحی افزود: برای شناسایی مخاطرات بخش کشاورزی باید با بهره‌گیری از برنامه و استراتژی هدفمند حرکت کرد.

وی مقوله آموزش در بخش کشاورزی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: برنامه‌های کارگروه بخش کشاورزی باید مبتنی بر آموزش و جمع‌آوری اطلاعات باشد.

فلاحی منابع طبیعی و جنگل‌ها را متعلق به همه آحاد جامعه دانست و گفت: آموزش‌های لازم در این زمینه باید به مردم ارایه شود.

به گفته وی، ارایه آموزش‌ها به مردم می‌تواند بخشی از مخاطرات بخش کشاورزی را کاهش دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان با بیان اینکه پنج درصد اقتصاد مربوط به بخش صنعت و ۱۷ درصد مربوط به بخش کشاورزی است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی برنامه و آموزش‌ها باید در سمت و سوی این بخش متمرکز شود.

وی بخش کشاورزی را مهم‌ترین محور اقتصادی استان عنوان کرد و افزود: این بخش می‌تواند اشتغال زیادی ایجاد کرد.

فلاحی یادآورشد: در راستای افزایش تولید سطح زیرکشت  به سمت ایده‌آل در حرکت هستیم، بر اساس قانون تدوین سند کاهش خطر سند آمادگی مقابله مخاطرات کشاورزی ضروری است.

به گزارش فارس، یک میلیون و ۴۴۰ هزار هکتار مراتع، ۳۷۵ هزار هکتار جنگل، ۷۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت، ۴۷ هزار هکتار باغ، سه میلیون  واحد دامی، هزار و ۴۴۱ واحد پرورش گاور شیرده در استان وجود دارد.

انتهای پیام/2330/85

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول