اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

بازدید میدانی نماینده ولی فقیه در کردستان از نایسر/حجت‌الاسلام پورذهبی: مشکلات نایسر را پی‌گیری خواهیم کرد

نماینده ولی فقیه در استان کردستان ضمن بازدید از ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج، پای درددل مردم این منطقه حاشیه‌نشین نشست و با سعه صدر به تمامی دغدغه‌های آنان گوش داد.

بازدید میدانی نماینده ولی فقیه در کردستان از نایسر/حجت‌الاسلام پورذهبی:  مشکلات نایسر را پی‌گیری خواهیم کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اواخر دهه ۷۰ آغازی بر شروع حاشیه‌نشینی در برخی مناطق استان کردستان بود، پدیده‌ای که به سرعت شکل گرفت و موجب ایجاد نواحی منفصل شهری مانند نایسر، ننله، حسن آباد، تقتقان و فرجه در سنندج، ۱۳ محله در بانه، هفت محله در سقز، پنج محله در مریوان،  پنج محله در بیجار، یک محله در قروه، دو محله در دیواندره و یک محله در کامیاران شد.

اینجا نایسر است؛ از نواحی منفصل شهری سنندج که در سال‌های اخیر با رشد ناگهانی جمعیت، ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز و معضلات عدیده‌ای مواجه است.

«نایسر» به لحاظ جمعیتی از شهرهای کامیاران، بیجار و دهگلان و سروآباد بزرگتر و بر اساس آمارهای غیررسمی و گاها رسمی که در جلسات متعدد از سوی مسئولین اعلام شده است، جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر را در خود جای داده است که اغلب به صورت غیرمجاز احداث شده و این موضوع کنترل آمار جمعیتی، خدمت‌رسانی و ارتقای خدمات شهری را به آن دشوارتر کرده است.

علاوه بر مشکل جمعیتی و رشد غیرمجاز منازل مسکونی، وجود انشعاب برق غیرمجاز معضلات در این منطقه را افزایش داده و قانون‌گریزی را برای خیلی‌ها آسان کرده است.

مشکلات زیرساخت‌های آموزشی، نبود فضای سبز، مشکلات آب، کوچه‌های ناهموار و خاکی، معابر شلوغ و پُرتردد و مسائلی دیگر از این دست، از مشکلاتی است که مردمان این منطقه با آن دست به گریبان هستند.

نایسر هزار توی مشکلات

جمعی از معتمدین و هیئت امنای مدارس و خیریه‌ها با ارائه درخواستی از نماینده ولی فقیه در استان کردستان خواسته بودند تا ضمن بازدید از نایسر، از نزدیک مشکلات این منطقه را لمس نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان هم با وجود مشغله کاری فراوان، بدون هیچ تشریفاتی و حضور چند تن از مسئولان از منطقه نایسر بازدید کرد.

وی ابتدا در مدرسه ایران این منطقه حضور یافت و از دانش‌آموز تا معلم و انجمن اولیا و مربیان هر کس از مشکلی می‌گفت و نماینده ولی فقیه با صعه سدر همه را می‌شنید.

آقای ویسی عضو انجمن اولیا و مربیان این مدرسه در نایسر سه شیفته بودن مدرسه را یکی از مهم‌ترین مشکلات در نایسر به دلیل کمبود فضای فیزیکی عنوان کرد و گفت: قبل از شیوع کرونا ویروس هر روز شاهد حضور چند 100 دانش‌آموزان در این مدرسه بودیم.

اگرچه معلمین و پرسنل مدرسه ساکن نایسر نیستند ولی شرایط سخت زندگی مردمان ساکن در این منطقه حاشیه‌ای را به خوبی درک می‌کنند و در این شرایط سخت کرونایی برای 21 دانش‌آموز بی‌بضاعت این مدرسه لپ‌تاپ و گوشی تهیه کرده‌اند.

نبود زیرساخت‌های کافی آموزشی در مقطع دبیرستان از دیگر مشکلاتی بود که متولیان این مدرسه با نماینده ولی فقیه در میان گذاشتند.

شاهدخت حبیبی و فرنوش علیزاده مدیران مدارس دخترانه هم در بازدید نماینده ولی فقیه عنوان کردند: مدرسه در اصل 9 کلاسه و 10 سال ساخت است ولی در هر شیفت 470 دانش آموز تحصیل می‌کنند و مجبور شدیم خیلی فضاها مانند سالن جلسات و غیره را به کلاس درس تبدیل کنیم اما با این وجود در هر کلاس 40 تا 41 نفر دانش‌آموز در هر شیف حضور دارند.

در این مدرسه 60 معلم مشغول تحصیل هستند که هیچ کدام ساکن نایسر نیستند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان هم در جریان بازدید از مدرسه تشکیل کلاس‌ها با این حجم دانش‌آموز را غیراستاندارد دانست و گفت: نرم کلاس باید 25 نفر دانش‌آموز باشد و اگر امروز به دلیل نبود ظرفیت تعداد بیشتری دانش‌آموز در کلاس حضور دارند باید با برنامه‌ریزی مناسب زیرساخت‌های مناسبی ایجاد شود.

حجت الاسلام پورذهبی در جریان بازدید از آزمایشگاه این مدرسه هم گفت: امکانات بسیار خوبی در آزمایشگاه وجود دارد که باید در نگهداری از آن دقت بیشتری شود.

حجت الاسلام پورذهبی حتی برای سرایدار و خدمه مدرسه هم وقت گذاشت و در پاسخ به گله‌مندی آنها که با گذشت 5 سال از حضورشان در این مدرسه هنوز سیستم مناسب روشنایی ندارند خطاب به مدیر مدرسه گفت: این مشکل ظرف یکی دو روز آینده باید حل شود.

استقبال مردم 

برخورد گرم نماینده ولی فقیه در کردستان با مردم باعث می‌شد که آنها بی‌هیچ دغدغه‌ای همانجا در کوچه‌های نایسر سفره دلشان را باز می‌کردند و از دردهایی می‌گفتند که شاید کمتر فرصت بازگوی آن را به مسئولان یافته بودند.

علی محمدی از ساکنین نایسر می‌گفت: ده‌ها بار مکاتبه کرده‌ایم، از استاندار و معاون استاندار و شهرداری خواستیم که راهی جلوی پایمان بگذارند ولی کسی پاسخگو نبود.

وی افزود: حضور نماینده ولی فقیه برای اهالی نایسر توفیق بزرگی است و چشم امیدمان به شماست.

آقای زندی یکی دیگر از ساکنین نایسر هم از بیماری قلبی‌اش و مشکل عدم واگذاری امتیاز گاز و آب به آنها گفت و افزود: همسایه‌مان از امتیاز گاز برخوردار است اما ما نداریم.

وی افزود: مشکلات نایسر یکی و دوتا نیست متاسفانه توپ مشکلات مردم این منطقه در بین دستگاه‌های اداری پاسکاری می‌شود و کسی نیست به داد مردم برسد.

با گذشت یک ساعت و نیم از بازدید در نایسر، مسیر بعدی درمانگاه ابن منطقه است، چند نفر جلو ماشین حجت‌الاسلام پورذهبی را می‌گیرند و او با احترام بار دیگر از ماشین پیاده می‌شود، نفس نفس زنان خود را به نماینده ولی فقیه می‌رساند و از بار سنگین مشکلاتی می‌گوید که باید به خاطر سه فرزند یتیم قد و نیم قد به دوش بکشد.

کارگری می‌کند تا سفره بچه‌هایش خالی نباشد اما در این روزهای سخت به خاطر نوسان برق یخچالشان از کار افتاده است و تقاضای کمک دارد.

"نگران نباشید در کوتاه ترین زمان مشکل را حل می کنیم اگر درخواست دیگری دارید بفرمایید در غیر اینصورت فردا با شما تماس خواهیم گرفت"، گفتن این چند جمله از سوی نماینده ولی فقیه کافی بود که اشک خوشحالی در چشمان پروین خانم حلقه ببندد و بگوید خدا از شما راضی باشد.

درخواست کودکان از نماینده ولی فقیه در کردستان

نحوه برخورد مهربان نماینده ولی فقیه در کردستان با مردم نایسر موجب شد که حتی کودکان هم وارد گود شوند و مطالباتی که داشتند را مطرح کنند، مطالبه‌ای که از احداث زمین فوتبال شروع شد به ایجاد فضای سبز و پارک و شهر بازی گره خورد.

نماینده ولی فقیه در کردستان از تنها درمانگاه نایسر هم که در فضای کوچک به همت بخش خصوصی دایر شده است هم بازدید کرد و در جریان این بازدید با چند و چون فعالیت‌ها و خدمات‌رسانی آن آشنا شد.

درمانگاهی که اگرچه 4 پزشک عمومی دارد اما هیچ متخصصی حاضر به فعالیت در آن نیست، اگرچه حضور دندانپزشک هم برای آن دیده شده اما در عمل دندانپزشکی در درمانگاه حضور ندارد.

البته کار تازه کلید خورده است و بنا به گفته یکی از پزشکان این درمانگاه هنوز آنگونه که باید و شاید در بین مردم شناخته شده نیست و کمتر کسی از راه‌اندازی آن خبر دارد.

چند 100 متر پایین‌تر از درمانگاه نماینده ولی فقیه در کردستان  از داروخانه شبانه روزی نایسر هم بازدید کرد مدیر داروخانه نایسر از مشکلات و کمبود دارو می‌گوید: اینکه سهم 5 بسته‌ای آنسولین جوابگوی جمعیت 80 هزار نفری نایسر نیست و مجوز عرضه داروهای خاص را هم ندارند.

نماینده ولی فقیه در کردستان خواستار فعالیت کامل و به صورت 24 ساعته این داروخانه شد و گفت: با توجه به حجم بالای جمعیت نایسر و فعالیت تنها دو داروخانه نیاز است که تمام توان و ظرفیت خود را برای پاسخگویی به مردم بکار بگیرید.

سهمیه کم و بی‌کفیت بودن آرد 

یکی از نانواهای نایسر هم از سهمیه کم و بی‌کیفیتی آردی که تحویل نانوایی‌ها نایسر داده می‌شود برای نماینده ولی فقیه در کردستان سخن گفت و خواست اگر امکان دارد دستور لازم را به مسئولان و متولیان امر برای رفع این مشکل بدهد.

حجت‌الاسلام پورذهبی هم با بیان اینکه مردم در حاشیه شهر هم حق هرگونه خدمت مناسبی را دارند گفت: مشکلات را به صورت مکتوب بیان کنند پیگیری های لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در کردستان در جریان این بازدید از نایسر در مصاحبه کوتاهی با خبرنگاران اظهار کرد: امروز مهمان اهالی خوب نایسر هستیم، عزیزانی از این منطقه قبلا در جلساتی در مورد مشکلات نایسر با ما صحبت کرده بودند تصمیم گرفتیم به صورت میدانی بازدیدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در مدت زمان چند ماه حضورم در استان چند دفعه‌ای به صورت متفرقه از مناطق حاشیه شهر بازدید کرده‌ام، گفت: در جریان این بازدید سعی شد تمام مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی مردم فهمیم و نجیب نایسر را ثبت و ضبط کردیم و در حد توان نسبت به پیگیری و رفع آن اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: برخی مشکلات مطرح شده قابل حل است و در این راستا سعی می‌کنیم مسئولان ذیربط را برای پاسخگویی به مطالبات مردم پای کار بیاوریم.

حجت‌الاسلام پورذهبی با بیان اینکه مردم نایسر با وجود تمام مشکلات مردمان نجیبی هستند، گفت: یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مشکلات در نایسر کمبود فضای فیزیکی آموزشی است که باید چاره‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: مهمترین هدف ما از این بازدید آشنایی بیشتر با مشکلات، مطالبات و کمبودها بود تا بتوانیم تصمیمات مناسبی برای این منطقه بگیریم.

نماینده ولی فقیه در کردستان بعد از بازدید تقریبا 3 ساعته از بخش‌های مختلف نایسر نماز ظهر را هم در مسجد نایسر ادا کرد و ضمن پاسخگویی به درخواست‌های شفاهی مردم، مکاتبات آنها را هم برای پیگیری مشکلاتشان قبول کرد...

بر اساس آمار جهانی، در حال حاضر از هر ۷ نفر، یک نفر در منطقه حاشیه‌ زندگی می‌کند و این کسر در سال ۲۰۳۰، یک نفر به ازای چهار نفر خواهد بود و تلخ‌تر اینکه، در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه یک سوم جمعیت با این معضل دست به گریبان خواهند بود.

سازمان‌های بین‌المللی در برآوردهای خود اعلام کرده‌اند که بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان یعنی در حدود ۳۲ درصد جوامع شهرنشین در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و برهمین اساس، حاشیه‌نشینی گسترده امروزی در جهان از دهه ۹۰ میلادی شروع و رشد کرده است.

مناطق حاشیه‌نشین، بنا به پذیرفته شده‌ترین تعاریف جهانی، مناطقی مسکونی پرجمعیت متشکل از خانه‌ها و حتی آپارتمان‌های متراکم، بدمنظر، بدساخت، غیرایمن و اغلب غیرمجاز هستند که در حاشیه شهرها واقع شده‌اند.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول