اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

14 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت در کشور سال گذشته درمان شدند

رئیس اداره کنترل و مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی از درمان 14 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت در کشور طی سال گذشته خبر داد.

14 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت در کشور سال گذشته درمان شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، هپاتیت B عفونتی که باعث بیماری در کبد می‌شود این بیماری در اثر آلودگی به ویروس آن ایجاد می‌شود این عفونت می‌تواند جدی باشد و هیچ علاجی ندارد، با این حال خبر خوب آن است که می‌توان به راحتی از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

با دریافت واکسن هپاتیت B و داشتن رابطه جنسی ایمن می‌توان خود را در برابر ابتلا به آن محافظت کرد.

رایج‌ترین انواع هپاتیت شامل هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C است آن نوع هپاتیتی که با بیشترین احتمال از طریق رابطه جنسی گسترش می‌یابد، هپاتیت B است.

هپاتیت B اغلب علائمی ندارد

هپاتیت B می‌تواند علائمی نداشته باشد و معمولاً به خودی خود از بین می‌رود. اگر علائم آن را داشته باشید، این علائم ممکن است مانند آنفولانزا احساس شود.

در حدود نیمی از بزرگسالان مبتلا به هپاتیت B هرگز علائمی از عفونت را بروز نمی‌دهند. علائم هپاتیت B می‌تواند مشابه بیماری‌های دیگری مانند آنفولانزا احساس شود، بنابراین ممکن است عفونت در بدنتان وجود داشته باشد ولی از آن آگاهی نداشته باشید.

علائم هپاتیتB

اگر افراد علائم هپاتیت B را نشان دهند، اولین بروز این علائم معمولاً بین 6 هفته تا 6 ماه پس از شروع آلودگی به ویروس رخ می دهد. علائم هپاتیت B به طور معمول چند هفته ادامه دارد، با این حال گاها ممکن است ماه ها به طول انجامد.

احساس خستگی شدید، شکم درد، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، درد مفاصل، سردرد، تب، کهیر، ادرار تیره رنگ(pee)، مدفوع دارای رنگ خاک رس (poop)، زردی یا یرقان یعنی حالتی که چشم و پوست فرد زرد می‌شود.

چه بسیار افرادی که از بیماری خود آگاه نیستند و زمانی متوجه می‌شوند که شاید دیر شده باشد،  هپاتیت التهاب کبد است و عوامل مختلفی ایجاد کننده آن است و توسط یکی از 6 ویروس هپاتیتی A، B، C، D، E و G ایجاد می‌شود و کارکرد کبد را مختل می‌کند، خونرسانی نامناسب به کبد، انباشت سموم در آن، اختلالات خودایمنی، مصرف افراطی الکل، آسیب به کبد و مصرف بعضی داروهای خاص نیز می‌تواند باعث هپاتیت شود، در این میان علت، درمان، تأمین دارو و چالش‌های بحران کرونا برای افراد مبتلا به هپاتیت حائز اهمیت است.

انواع ویروس‌های B و C که منجر به بروز بیماری مزمن هپاتیت در صدها میلیون نفر می‌شوند شایع‌ترین علت سیروز کبدی و سرطان محسوب می‌شوند که سالانه بیش از یک‌میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشانند.

راه‌اندازی واحدهای مشاوره هپاتیت در  40 دانشگاه کشور

رئیس اداره کنترل و مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج در رابطه با وضعیت این بیماری در سطح کشور و جهان اظهار کرد: مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در راستای برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت، اقدام به بازنگری برنامه حذف هپاتیت در ایران نموده است.

محمدرشید رمضانی با بیان اینکه در همین راستا در حال حاضر واحدهای مشاوره هپاتیت در بیش از 40 دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی شده است، افزود: ایران جزو 28مین کشور متعهد به حذف هپاتیت است و با جدیت این برنامه را در پیش گرفته است.

عضویت 125 کشور دنیا در برنامه حذف هپاتیت

به گفته رئیس اداره کنترل و مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی، براساس آخرین اطلاعات موجود 125 کشور دنیا در حال حاضر در برنامه حذف هپاتیت عضویت دارند و به این نهضت پیوسته‌اند.

هپاتیت سالانه جان 1.1 میلیون نفر را می‌گیرد

رمضانی با بیان اینکه براساس آخرین آمار جهانی 260 میلیون نفر در دنیا هپاتیت B  و 54 میلیون نفر به هپاتیت C مبتلا هستند، عنوان کرد: سالانه یک‌میلیون و 110 هزار مرگ ناشی از ابتلا به هپاتیت در دنیا اتفاق می‌افتد  به این معنی که در هر 30 ثانیه یک نفر مبتلا به هپاتیت در جهان جان خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر 200 هزار نفر در ایران دچار هپاتیت C و یک درصد از جمعیت ایران به هپاتیت B مبتلا هستند.

200 هزار نفر در ایران دچار هپاتیت C و یک درصد از جمعیت ایران به هپاتیت B مبتلا هستند.

 

وی با بیان اینکه ایران امسال در اولین سال حذف این بیماری قرار دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه تدوین شده‌ای که در حال اجراست، پیش‌بینی می‌شود تا قبل از سال ۱۴۱۰ این بیماری در کشورمان حذف شود.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی عنوان کرد: راه‌اندازی واحدهای مشاوره هپاتیت در کشور، ساختار مناسبی برای حذف این بیماری را با بکارگیری نیروی علاقمند ایجاد کرده است.

درمان 14 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت در کشور

به گفته رمضانی، بحران کرونا هم نتوانست برنامه حذف هپاتیت را در کشور تعطیل کند و سال گذشته در اقدامی بی‌نظیر 500 هزار نفر واکسن هپاتیت را دریافت و 14 هزار بیمار هم درمان شدند.

وی اضافه کرد: در زمینه تزریق واکسن مشکل و محدودیتی در کشور نداریم و ایران از معدود کشورهایی است که جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری نوزادان آن در بدو تولد 100درصد علیه هپاتیت واکسینه می‌شوند.

شناسایی 1790 بیمار مبتلا به هپاتیت B و C در کردستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این باره می‌گوید: برخی از هپاتیت‌ها، واگیر و برخی غیرواگیر هستند اما هر دو نوع بیماری در هر صورت باید درمان شوند.

به گفته وی، عدم درمان به موقع هپاتیت، موجب مراحل پیشرونده بیماری یعنی سیروز و سرطان کبد می‌شود و به طور کلی هپاتیت ویروسی یکی از مهم‌ترین چالش‌های سلامتی در جهان به شمار می‌آید. 

وی از شناسایی یک‌هزار و 790 کردستانی مبتلا به هپاتیت نوع بی‌ و سی خبر داد و گفت: در مجموع یک‌هزار و 512 نفر در استان به هپاتیت ب، ۲۷۸ نفر به هپاتیت سی و  ۱۱ نفر همزمان به هردو نوع هپاتیت مبتلا هستند.

یک‌هزار و 512 نفر در استان به هپاتیت ب، ۲۷۸ نفر به هپاتیت سی و  ۱۱ نفر همزمان به هردو نوع هپاتیت مبتلا هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: البته این تعداد، افراد شناسایی شده در استان هستند و مبتلایان به این بیماران قطعا از این میزان بیشتر بوده ولی تاکنون شناسایی نشده‌اند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز مشاوره هپاتیت کردستان گفت: این مرکز با هدف نهضت ریشه‌کنی این بیماری در سنندج راه‌اندازی شده است.

به گفته وی، شناسایی و درمان بموقع افراد مبتلا از مهم‌ترین اهداف دانشگاه علوم پزشکی کردستان است و همه فرایندهای شناسایی و درمان افراد مبتلا به هپاتیت به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای هپاتیت ب، درمان نگهدارنده و برای هپاتیت سی درمان قطعی وجود دارد.

 بیماری هپاتیت B و C در یک دوره طولانی بیماران را گرفتار می‌کند 

رئیس مرکز بهداشت سنندج هم در این باره می‌گوید: بیماری هپاتیت B و C همانند دیگر بیماری‌های مزمن در یک دوره طولانی بیماران را گرفتار و نیازمند مراقبت‌های بهداشتی درمانی پیوسته و زنجیرهای دارد.

جهانبخش یوسفی عنوان کرد: ماهیت این بیماری ایجاب می‌کند که اغلب بیماران در یک دوره طولانی تحت مراقبت و درمان قرار گیرند.

وی افزود: با توجه به شیوع بیماری هپاتیت B در ایران به میزان 1.5 درصد و شیوع بیماری هپاتیت C به مقدار نیم درصد تشخیص و شناسائی زود هنگام بیماران و مراقبت و درمان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شنیدن ابتلا به بیماری هپاتیت انقدر برایم تلخ و نفس گیر بود که با گذشت بیش از چندین سال تلخی آن از یادم نرفته است حدود 4 سالی است با این ویروس درگیر هستم درمان قطعی ندارد این را که می‌گوید و برای چند ثانیه سکوت اختیار می‌کند.

 براساس نظر صاحب‌نظران؛ یک درصد از بیماران مبتلا به هپاتیت حاد ویروسی به طور ناگهانی و در عرض چند روز، در واقع کبد خود را از دست می دهند. این آسیب، غیر قابل برگشت است و در این حالت، بیمار نیاز به پیوند کبد خواهد داشت.

غیر از هپاتیت A که تقریبا در هیچ موردی به صورت مزمن در نمی‌آید، سایر انواع هپاتیت‌ها می‌توانند مزمن شوند. سرانجام هپاتیت مزمن، نارسایی کبد است و مثل هپاتیت حاد، تقریبا هیچ درمان قطعی برای هپاتیت مزمن هم وجود ندارد. گذشته از این، بعضی مبتلایان به هپاتیت، اگر چه ظاهرا بهبود می یابند اما به صورت «ناقل مزمن» در می‌آیند. این افراد، خودشان مشکلی ندارند، اما آلوده کننده جامعه و اطرافیان به حساب می‌آیند.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول