اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

ساخت بزرگترین شهرک صنعتی غرب کشور در کردستان/ اشتغال بیش از 12 هزار نفر در شهرک‌های صنعتی استان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان از ساخت شهرک صنعتی بزرگ کردستان خبر داد و گفت: مساحت این زمین 1400 هکتار پیش‌بینی‌شده که تنها در فاز اول 700 هکتار به‌عنوان شهرک بزرگ تعریف‌شده که در نقطه ثقل مرکز جغرافیای استان قرار دارد.

ساخت بزرگترین شهرک صنعتی غرب کشور در کردستان/ اشتغال بیش از 12 هزار نفر در شهرک‌های صنعتی استان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، طی یک قرن اخیر، استراتژی‌های صنعتی مسیر توسعه اقتصادی کشورها را هموار کرده است.

مهم‌ترین دلیل رشد اقتصادی و بهبود استانداردهای زندگی بسیاری از کشورها توسعه صنعتی آن‌ها بوده است و در این میان وجود بخش صنعت به‌عنوان یکی از مراحل اساسی در توسعه ملی، افزایش درآمدها و تأمین ماشین‌آلات، ابزار و مواد موردنیاز برای ایجاد زیرساخت‌های مدرن اهمیت این بخش را آشکار می‌کند.

بخش صنعت محرک اصلی رشد، موفقیت و نوآوری کشورها محسوب می‌شود. این بخش علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده بیش از سایر بخش‌های اقتصاد منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد.

 ارزش‌افزوده، اشتغال‌زایی، تحریک نوآوری و پاسخگویی به نیازهای مصرف‌کنندگان عوامل کلیدی رشد اقتصادی بلندمدت و پایدار هستند.

نفش فعالیت‌های صنعتی در توسعه اقتصادی کشور

تحقیقات نشان می‌دهد، اقتصادهایی که رشد سریع‌تری را تجربه کرده‌اند دارای رشد صنعتی سریعی نیز بوده‌اند و تجارت خود را درزمینهٔ کالاهای صنعتی هدایت کرده‌اند که خود موجب رشد اقتصادی بیشتری شده است. این امر از تغییر ساختاری ناشی شده که به معنای انتقال منابع از بخش‌های کم بهره‌ور به بخش‌های با بهره‌وری بالاتر است و محرک اصلی رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

احمد خسروی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در زمینهٔ توسعه صنعت در کشور و به‌ تبع آن در استان کردستان گفت: مسیر توسعه اقتصادی یک کشور و یک جامعه ناگزیر درگرو عبور از حوزه صنعت و شهرک‌های صنعتی است.

وی افزود: در شهرک‌های صنعتی به مباحثی همچون ارتقاء سطح تکنیک و فناوری و تجمیع نیروی متخصص کار و درنهایت تولید کالا و محصولات جدید و افزودن بر زنجیره ارزش‌افزوده در جامعه و در یک‌کلام افزایش تولید ناخالص ملی پرداخته می‌شود.

خسروی بیان کرد: شهرک‌های صنعتی می‌توانند از تمام اقشار جامعه اعم از کارگر، مهندس، متخصص، جوان، پیر، باتجربه و کم‌تجربه برای انجام یک فرآیند در تولید ناخالص ملی و ایجاد یک ارزش‌افزوده در یک زنجیره ارزش استفاده کند.

فعالیت 820 واحد تولیدی در کردستان

این مقام مسئول بابیان اینکه استان کردستان در 10 شهرستان خود دارای شهرک صنعتی است بیان کرد: در حال حاضر و در استان کردستان 20 شهرک صنعتی یا ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی فعالیت دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اظهار داشت: فعالیت 820 واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی منجر به ایجاد اشتغال برای بیش از 12 هزار نفر در استان کردستان شده است.

وی بابیان اینکه استان کردستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در کشور جزو ده رتبه برتر است افزود: اگر بخواهیم به توسعه منابع آبی و خاکی و همچنین منابع انسانی بیاندیشم حتماً باید پله‌های صنعتی شدن را در استان طی کنیم.

خسروی تأکید کرد: راه صنعتی‌شدن یک استان نیز از طریق توسعه صنایع کوچک و استقرار در شهرک‌های صنعتی به‌ منظور تجمیع واحدها و حفاظت از محیط زیست و منابع آبی و خاکی صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول گفت: توسعه شهرک‌ها صنعتی و زیرساخت‌های صنعت در استان کردستان با افزایش سطح و مساحت شهرک‌های کنونی که درگذشته به‌صورت کوچک‌مقیاس انتخاب‌شده‌اند، صورت می‌گیرد.

سرانه فضای صنعتی در کردستان نصف میانگین کشور است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان بابیان اینکه درگذشته میانگین مساحت شهرک‌های صنعتی استان کردستان کمتر از 40 هکتار بود، افزود: باید با افزایش مساحت شهرک‌ها و افزودن بر تعداد شهرک‌های جدید در راستای توسعه هرچه بیشتر استان، این مقدار را از 40 هکتار به 80 هکتار برسانیم.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای صنعتی در کردستان 9 مترمربع است، بیان کرد: در حال حاضر برنامه افزایش 905 هکتار از اراضی ملی از محل زمین‌های منابع طبیعی استان و همچنین خرید بیش از 210 هکتار زمین و تملک آن و افزودن بر پیکره شهرک‌های صنعتی موجود می‌تواند سرانه فضای صنعتی را به 17 مترمربع برساند.

خسروی یادآور شد: این میزان افزایش سرانه فضای صنعتی در استان به معنی توسعه همیشگی صنعت در کردستان مخصوصاً در بعد صنایع کوچک و کسب‌وکارهای میانی و کوچک است.

این مقام مسئول اظهار داشت: احداث شهرک صنعتی جدید مستلزم تأمین زیرساخت‌هایی ازجمله انرژی، آب، برق، گاز و... است و در این صورت است که وجود شهرک صنعتی در یک استان و یا یک ناحیه جمعیتی کوچک میزان قابل‌توجهی بر شاخص‌های توسعه و ارتقاء تکنولوژیکی و فناوری منطقه می‌افزاید.

انعقاد سالیانه 200 قرارداد احداث واحد تولیدی در استان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت: هزینه بالای شهرک‌سازی، کشاورزی بودن عمده زمین‌های استان و نایاب بودن زمین مناسب جهت ایجاد شهرک صنعتی بخشی از مشکلات پیش رو است که می‌توان با مدیریت صحیح و سرمایه‌گذاری دولتی در حوزه زیرساختی بخش زیادی از این مشکلات را برطرف کرد.

خسروی در ادامه به افزایش تعداد قراردادهای منعقدشده برای احداث واحدهای تولیدی در استان اشاره و اذعان کرد: تعداد قراردادها از حداکثر 36 مورد در سال 1396 به میانگین سالیانه بیش از 200 قرارداد تا سال 1400 رسیده است.

وی بیان کرد: این آمارها نشان می‌دهد که فرهنگ سرمایه‌گذاری در استان ارتقاء یافته است که این خود می‌تواند نوید خوبی برای توسعه هرچه بیشتر شهرک‌های صنعتی استان در سالیان آتی باشد.

این مقام مسئول بابیان اینکه درحال حاضر از قراردادهای منعقدشده طی چند سال اخیر بالغ‌بر 500 طرح در شهرک‌های استان درحال اجراست، یادآور شد: 50 درصد این طرح‌ها در یک و دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که حداقل 250 واحد صنعتی به 820 پروانه بهره‌برداری در شهرک‌های صنعتی اضافه می‌شود.

افزایش شاخص شهرک سازی تا 72 درصد در سال جاری

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اظهار داشت: زمانی که صنایع کوچک در استان توسعه یابد خودبه‌خود سرمایه گذران بزرگ در حوزه صنایع سنگین نیز به منطقه جذب می‌شوند.

خسروی شروع سرمایه‌گذاری و افتتاح منطقه ویژه اقتصادی بانه بعد از 15 سال، شروع سرمایه‌گذاری و افتتاح شهرک صنعتی شماره 4 سنندج (سرنجیانه) بعد از 20 سال، تحول رونق دهی و بهره‌برداری بهینه از شهرک‌های صنعتی آونگان، قروه و صاحب سقز با توسعه و اجرای پروژه‌های شهرک‌سازی را بخشی از اقدامات صورت گرفته شرکت شهرهای صنعتی استان طی 4 سال اخیر عنوان کرد.

وی گفت: شاخص شهرک‌سازی از 15 درصد در سال 96 به 72 درصد در سال 1400 ارتقاء یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه شاخص هزینه شهرک‌سازی از 600 میلیون تومان در سال 96 به 45 میلیارد تومان تا پایان سه‌ماهه نخست سال جاری ارتقاء یافته است، افزود: استان کردستان در حوزه شهرک‌سازی در میان استان‌های کشور با 208 درصد رشد توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اضافه کرد: درحال حاضر همزمان 3 خوشه به‌جای روند هرسال یک خوشه در حوزه‌های فرش سنگ تزئینتی و گردشگری در استان کردستان در حال اجرا هستند.

خسروی با اشاره به افزایش بودجه حمایتی از صنایع کوچک از 44 میلیون تومان در سال 96 به 880 میلیون تومان در سال جاری، گفت: تا چهار سال پیش تنها 145 طرح در دست اجرا بود که این میزان تا سه‌ماهه نخست امسال به 480 طرح افزایش‌یافته است.

ایجاد اشتغال برای بیش از 12 هزار نفر

وی افزود: تا سال 96 تنها 688 واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری بودند که امسال این تعداد به 820 واحد افزایش یافت و همچنین پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزوده شدن قراردادهای بالفعل منطقه بانه و سنندج 4 و شهرک صنعتی مریوان تعداد واحدهای تولیدی استان تا سال 1402 به بیش از هزار واحد ارتقاء یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا چهار سال پیش تنها 2 هزار و 808 نفر در شهرک‌های صنعتی مشغول به کار بودند، اظهار داشت: درحال حاضر توسعه این شهرک‌ها منجر به ایجاد اشتغال برای 9 هزار و 948 نفر در استان شده است.

بازگشت سالیانه 45 واحد راکد به چرخه تولید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان یادآور شد: 668 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه در طرح‌های استان از سال 96 به مجموع 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه توسط واحدهای تولیدی در نواحی و شهرک‌های صنعتی استان در سال جاری ارتقاءیافته است.

وی فعالیت کلینیک صنعت استان و به‌کارگیری مشاوران تولید در مرکز فناوری و بازگرداندن به چرخه مجدد تولید سالیانه 45 واحد راکد از طریق عارضه‌یابی مشکلات تولیدی در کارخانه‌ها را از دیگر اقدامات صورت گرفته طی چند سال اخیر عنوان کرد.

کمبود زمین مانع اصلی توسعه صنعت در کردستان 

خسروی بابیان اینکه یکی از موانع توسعه صنعتی استان کمبود سرانه فضای صنعتی و کمبود زمین است افزود: همین موضوع می‌تواند سرمایه‌گذران بخش تولید را در حوزه صنایع کوچک با مشکل مواجه کند چراکه قیمت زمین در این شرایط بیشتر از سایر استان‌ها خواهد بود.

این مقام مسئول به احداث شهرک صنعتی بزرگ کردستان نیز اشاره کرد و گفت: اجرای این شهرک در شرایط کنونی می‌تواند در راستای رفع بخشی از مشکلات و همچنین کمبود سرانه فضای استان تأثیر بسزایی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان افزود: موضوع احداث شهرک صنعتی بزرگ کردستان از سال 95 و 96 به‌صورت جدی پیگیری شد و درحال حاضر این پروژه به مشاور تحویل داده‌شده تا ازلحاظ شرایط اقتصادی، دسترسی به امکانات و دسترسی به جمعیت موردبررسی قرار گیرد.

شهرک صنعتی بزرگ کردستان بزرگترین شهرک صنعتی کشور است

وی بابیان اینکه شهرک صنعتی بزرگ کردستان شهرکی فراگیر و متعلق به‌کل استان است، اضافه کرد: مساحت این زمین 1400 هکتار پیش‌بینی‌شده که تنها در فاز اول 700 هکتار به‌عنوان شهرک بزرگ تعریف‌شده که در نقطه ثقل مرکز جغرافیای استان قرار دارد.

خسروی گفت: این شهرک در فاصله 55 کیلومتری شهر سنندج و حدفاصل سه شهرستان دیواندره، سنندج و بیجار قرار دارد که دسترسی به بسیاری از منابع از جمله آب، گاز، برق و سایر ساخت‌ها برای آن فراهم است.

این مقام مسئول بیان کرد: شهرک صنعتی بزرگ کردستان با همین مساحت 700 هکتاری در فاز اول بزرگ‌ترین شهرک صنعتی در غرب کشور است که احداث آن به‌خودی‌خود می‌تواند 4.5 متربرسرانه فضای صنعتی کشور اضافه کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه ایجاد این شهرک صنعتی، قیمت زمین صنعتی را در استان تا یک‌چهارم کاهش می‌دهد، افزود: این موضوع باعث جذب سرمایه‌گذار و تسهیل گری برای سرمایه‌گذاری و همچنین رفع موانع تولید و موانع موجود بر سر راه توسعه صنایع کوچک در استان می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری شده که سرانه فضای صنعتی کردستان طی چند سال آینده به 17 مترمربع برسد، یادآور شد: شاخص شهرک‌سازی در سه سال اخیر هیچ‌وقت کمتر از 60 درصد نبوده که امسال این میزان با سرمایه‌گذاری 15 میلیارد تومانی برای پروژه‌ها در چهار ماهه نخست سال به 70 درصد افزایش‌یافته است.

کردستان در شهرک‌سازی پیشتاز است

خسروی گفت: بیش از 70 درصد بودجه تخصیص داده‌شده به شرکت شهرک‌ها به شهرک‌سازی و تکمیل شهرک‌ها اختصاص داده‌شده و کردستان همچون سال گذشته در این زمینه در صدر جدول قرار دارد.

این مقام مسئول اظهار داشت: 14 واحد صنعتی در قالب برنامه‌های کلینیک صنعتی در سال جاری مورد ارزیابی قرارگرفته و به چرخه تولید بازگردانده شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان به اختصاص 70 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و توسعه شهرک‌های صنعتی با زیرساخت ناقص اشاره کرد و افزود: فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی بانه درحال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در قالب یک پروژه 24 میلیارد تومانی به پیمانکار واگذارشده است.

وی افزود: پروژه آب‌رسانی به شهرک صنعتی سنندج 4 ازجمله طرح‌های در دست اجرا در سال جاری است که در قالب یک پروژه 21 میلیارد تومانی تعریف و به پیمانکار تحویل داده‌شده که از پروژه‌ای زیرساختی مهم استان است.

خسروی بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های صنعتی و همچنین حرکت در جهت تحقق شعار سال دو برنامه راهبری شرکت شهرک‌های صنعتی استان است.

 تلاش برای رفع موانع تولید در استان

این مقام مسئول یادآور شد: امسال نیز بر اساس شعار سال کمیته‌ای تحت عنوان کمیته رفع موانع تولید در شرکت شهرک‌های استان تشکیل‌شده که قرار است علاوه بر وظایف تعریف‌شده موانع بر سر راه تولید را در استان به‌صورت تخصصی‌تر بررسی و حل نمایند.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه کارگروه رفع موانع تولید در 7 شهرستان استان فعال است، گفت: درحال حاضر 45 واحد از واحدهای راکد و نیمه فعال استان شناسایی‌شده‌اند که بعد از بررسی مشکل به چرخه تولید بازگردانده می‌شوند که از این تعداد 36 واحد داخل شهرک‌ها و 9 واحد هم مربوط به واحدهای صنایع کوچک در خارج از شهرک‌ها است.

وی با اشاره به اینکه میانگین سرانه فضای صنعتی در استان کمتر از 45 هکتار هست که این در کشور بالای 90 هکتار است افزود: در همین راستا تلاش می‌کنیم تا شهرک‌های با وسعت کم را با خرید زمین و تملک آن توسعه دهیم.

خسروی بیان کرد: زمین موردنیاز برای ایجاد شهرک‌هایی همچون کامیاران 2، دیواندره،2 ناحیه صنعتی سریش‌آباد، شهرک صنعتی بیجار،2 و شهرک صنعتی بزرگ کردستان در استان شناسایی‌شده و قرار است 910 هکتار از زمین‌های اراضی ملی به ایجاد و احداث این شهرک‌ها تخصیص داده شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: برای توسعه شهرک‌های موجود نیز 210 هکتار زمین در قالب خرید و تملک زمین برای توسعه شهرک‌های صنعتی استان در نظر گرفته‌شده است.

کلام پایانی اینکه...

در دهه‏‌های اخیر، با تغییر در ساختار صنعتی کشورها، رشد و گسترش صنایع کوچک و متوسط در استراتژی توسعه صنعتی کشورها از جایگاه خاصی برخوردار شده است. با توجه به تجربه موفق کشورهای تازه صنعتی شده، کارشناسان و سیاست‌گذاران اقتصادی معتقدند که در کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‏‌یافته، بخش خصوصی به‏ ویژه صنایع کوچک و متوسط، عامل مهمی در توسعه اقتصادی هستند.

 بررسی‌ها نشان می‌دهند که این صنایع با کارآفرینی، نوآوری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، بر رشد اقتصادی اثر می‏‌گذارند. به همین دلیل، در ایران، به‌منظور توسعه فعالیت‌های اشتغال‏‌زا، بنگاه‌‏های خرد و متوسط موردتوجه قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/2330/79/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول