اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کم‌آبی در کمین بانه/ چالش استاندار جدید کردستان با ذخیره آب سدهای بانه

آب در برخی نقاط شهر بانه جیره‌بندی می‌شود و در برخی محله‌ها روزانه کمتر از 5 ساعت آب آشامیدنی جریان دارد و از طرفی 20 روز ذخیره آبی در این شهر وجود دارد؛ بانه نیازمند توجه ویژه برای انتقال آب از شهرهای مجاور استان است.

کم‌آبی در کمین بانه/ چالش استاندار جدید کردستان با ذخیره آب سدهای بانه

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ مردم ایثارگر و شجاع بانه که در دوران دفاع مقدس با دستان خالی مقابل دشمنان داخلی و خارجی ایستادند و از کیان نظام اسلامی دفاع کردند، امروز در رنج آب هستند، آبی که ضامن حیات است، اینجا آب برای آشامیدن کم است؛ این را یکی از اهالی شهر بانه می‌گوید، اگر مردم برخی نقاط به خاطر کمبود آب کشاورزی می‌نالند مردم بانه خود تشنه هستند.

 

۲۳ مهرماه ۹۶ افتتاح سد و خبر خوش رفع مشکل آبی مردم بانه از طریق رسانه‌های مختلف مخابره شد، اما چه شد که با وجود افتتاح این پروژه مردم بانه باز هم با مشکل کمبود آب و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند تا جاییکه مجبور به راه‌اندازی پویش‌های مردمی برای رساندن صدایشان به گوش مسئولان به امید رفع مشکل شده‌اند.

صدای مردم

یکی از شهروندان بانه‌ای می‌گوید: روزهای سخت مردم بانه ادامه دارد بسیاری از این مردم از ساعت‌ها علاف شدن در صف آب گله‌مند هستند و می‌گویند: خشکسالی و مشکلات پیرامون آن را درک می‌کنیم اما آیا می‌توان بدون آب شرب به حیات ادامه داد.

خیلی از مردم در پویشی که چندی پیش راه‌اندازی شد صدایشان را به گوش مسؤولان رساندند، امضا دادیم و قول گرفتیم که مشکل حل شود روز به روز وضعیت بد و بدتر می‌شود بیم آب داریم مگر می‌شود بدون آب دوام آورد.

کا عطا افزود: قبلا می‌گفتند گردش‌پذیر بودن بانه دلیل کم آبی آن است، الان که مسافر کاهش یافته اما گویا موضوع چیز دیگری است.

مردم بانه تنها حق مسلم خود را می‌خواهند حقی که به زندگی و حیات‌شان گره خورده است، امضا کردیم و منتظر هستیم تا مسؤولان حرکتی برای رفع این مشکل انجام دهند.

کاهش چشمگیر آب سدهای بانه

امین‌زاده از شهروندان و فعالین مدنی این شهرستان هم با ابراز نگرانی جدی از نبود آب، می‌گوید: چند ماه است که وضعیت زندگی مردم بانه به خاطر کم‌آبی به مشکل مواجه شده است و ما محلاتی در بانه داریم که روزها یک قطره آب ندارند.

وی تصریح کرد: از نماینده مجلس درخواست کردیم با توجه به وضعیت موجود نسبت به انتقال یک خط آب به بانه رایزنی‌های لازم انجام دهند مشکل آب بانه باید به دو صورت کوتاه‌مدت و درازمدت برنامه‌ریزی شود.

این شهروند بانه‌ای با بیان اینکه امروز بانه آب ندارد، گفت: یکی از سدهای ما در ۵ کیلومتری شهر کاملا خشک شده و سد دیگر هم تا ۱۰ روز دیگر ذخیره دارد، وضعیت فوق‌العاده وخیم است.

 

افتتاح سد نیمه‌کاره عباس‌آباد!

وی افزود: در زمان بهره‌برداری از سد عباس‌آباد بزرگترین خیانت صورت گرفت و همین مهم عامل بروز مشکلاتی است که امروز بانه را با بحران بی‌آبی درگیر کرده است، نماینده قبلی مردم سقز و بانه در مجلس و دولت قبل به خاطر اینکه این طرح را به نام خود تمام کنند با وجود آگاهی از مشکلاتی که وجود داشت به صورت نیمه‌تمام افتتاح کردند.

امین‌زاده در پایان گفت: زمانی که پروژه‌ای به بهره‌برداری می‌رسد دیگر بودجه به آن تعلق نمی‌گیرد و نبود بودجه هم موجب شده که امروز مردم بانه را به شدت با مشکل مواجه کند و رنج بی‌آبی را ما تحمل می‌کنیم.

 


آغاز جیره‌بندی آب از سال گذشته

مسعود عباسی‌آزاد از دیگر ساکنان بانه با بیان اینکه بیش از یک سال است که مردم ما درگیر مشکل کم‌آبی و بی‌آبی است، گفت: مشکلات آب بانه زمانی ایجاد شد که سدها به صورت کامل آبگیری نشد.

وی افزود: خیلی از محلات در شرایط فعلی ۱۰ روز به صورت کامل آب ندارند و دلیل اصلی آن عدم مدیریت مناسب در آبگیری سدها بوده است.

به گفته این شهروند بانه‌ای، عدم مدیریت مناسب در این حوزه از سوی متولیان امر موجب شده که مردم به بدترین شکل ممکن زیان و خسارت ببینند و گوش کسی هم بدهکار نیست.

وی عنوان کرد: ۴۰ درصد از سد سردشت در خاک بانه قرار دارد مردم بانه حق بهره‌برداری از این سد دارند چرا نباید این حق به آنها داده شود، اگر این انتقال صورت بگیرد مشکل بی‌آبی بانه حل می‌شود کار مطالعاتی این مهم انجام شده اما نبود اعتبار برای اجرا تنها پاسخ مسئولان به مردمی است که امروز کمتر از یک تا دو ساعت آب دارند!

جیره بندی آب شرب در این شهرستان از سال گذشته آغاز شده و در سه ماهه اخیر جیره‌بندی در اکثر محلات به ۳ ساعت در شبانه‌روز کاهش پیدا کرده است، گفت: مسئولان به جای اینکه راهکار اساسی برای رفع این مشکل پیدا کنند به امید نزولات آسمانی نشسته‌اند.

تلاش برای حفظ بقا

در حالیکه آب در بانه جیره‌بندی است و در طول شبانه‌روز تنها سه ساعت آب به مردم می‌رسد و از طرفی براساس اعلام مسوولان، برای کمتر از ۲۰ روز ذخیره آبی در این شهر وجود دارد، مسوولان آبی کردستان به جای اینکه به فکر چاره این کار باشند که به یک بحران جدی تبدیل نشود، با صرف هزینه‌های بسیار در نشریات محلی و پیام تبریک به استاندار، در فکر بقا و تدوام ریاست خود هستند. 

استاندار کردستان روز ۲۶ آبان ماه امسال پس از معرفی در هیات دولت و در اولین مصاحبه‌اش با خبرگزاری فارس، به مسوولان ادارات و دستگاه‌های کردستان اعلام کرد، از چاپ بنر و پیام تبریک خودداری کنند.

شنبه هفته جاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و مدیرعامل شرکت آبفا کردستان در 20 کادر صفحه اول یکی از نشریات محلی استان با پیام تبریک انتصاب استاندار جدید کردستان، ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در این دولت، خطاب به آقای زارعی‌کوشا، آورده‌اند، امید است با درایت و مدیریت خردمندانه شما، گام‌های مهمی در راستای توسعه و آبادانی استان فرهنگی کردستان به ویژه در بخش آب برداریم.   

ذخیره آب سد عباس آباد 1.2 میلیون مترمکعب است

آرش آریا‌نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: حجم کلی مخزن سد عباس‌آباد که برای تأمین آب شرب شهر بانه قابل استحصال است در حال حاضر یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب است که در مجموع بر حسب برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا دو ماه آینده تأمین آب از سد عباس‌آباد با ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اجرای خط ۲.۵ کیلومتری با لوله فولادی ۴۰۰ میلی‌متر، در شهریور ماه، با اعتبار بالغ بر۴.۲ میلیارد تومان، مشکلی برای انتقال آب تا ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه، به تصفیه‌خانه موجود شهر بانه، وجود ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین از گالری چاه پائین دست سد بانه به میزان حدود ۴۰ تا ۵۰ لیتر بر ثانیه آب پایدار، به تصفیه‌خانه این شهرستان انتقال داده می‌شود؛ اما نکته قابل تأمل این است که هم اکنون و با توجه به بارندگی‌های اخیر، رواناب به سدهای عباس‌آباد و بانه حدود ۳۰ تا ۴۰ لیتر بر ثانیه در هر کدام از سدهای مذکور بوده که به ذخیره آبی این دو سد کمک قابل توجهی کرده است. همچنین با توجه به پیش‌بینی بارندگی‌های پیش رو، این انتظار می‌رود که ورودی این سدها افزایش یابد.

آریانژاد عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای کردستان برای ذخیره‌سازی هر چه بیشتر آب در سدهای عباس‌آباد و بانه برای فصول گرم سال، با توجه به آبدهی مناسب رودخانه بوئین در فصل زمستان، در نظر دارد قسمت اعظمی از ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب قابل انتقال سد عباس‌آباد به تصفیه خانه موجود را از این رودخانه تأمین نماید؛ با این اقدام امکان ذخیره آب بیشتر در سد عباس‌آباد، مقدور خواهد بود و به سلامت از مرحله تنش آبی شهرستان بانه، عبور خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: همچنین با اجرای تقریبا ۵ کیلومتر خط لوله فولادی ۷۰۰ از ایستگاه پمپاژ بوئین به تپه عثمان‌آباد و تکمیل ۲۲ کیلومتر، محدودیت ارسال ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از سد عباس‌آباد به تصفیه خانه موجود، مرتفع می‌شود. 

وی گفت: اجرای ۱.۷ کیلومتر خط انتقال آب از کانی‌اصحاب به سد عباس‌آباد، جهت افزایش حجم ذخیره آب سد بانه، در حال انجام است. 

وی با بیان اینکه برای تکمیل خط انتقال ۲۲ کیلومتر آب شرب از محل سد عباس‌آباد تا تصفیه‌خانه موجود شهر بانه و افزایش میزان آب هدایت شده، "حداکثر تا ۳۸۰ لیتر بر ثانیه" در حال حاضر باقیمانده خط به میزان ۴.۶ کیلومتر در حال انجام عملیات بوده و حداکثر تا پایان سال، به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: در راستای تأمین آب شرب پایدار شهرستان بانه، احداث سد کانی گویژان در شهرستان بانه در حال حاضر در حال اخذ ردیف  ماده ۲۳ بوده که با پیگیری‌های جدی این شرکت، ان شاءالله در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرائی‌ در آن خواهیم بود.

ذخیره آب سد عباس آباد 700 هزار مترمکعب است

در حالی آریانژاد ذخیره آب سد عباس‌آباد را ۱.۲ میلیون مترمکعب عنوان می‌کند، علیرضا تخت‌شاهی مدیرعامل آبفا کردستان می‌گوید: تامین آب شرب شهر بانه با جمعیتی بالغ بر ۱۳۵ هزار نفر به میزان ۱۱ میلیون مترمکعب در سال از طریق دو سد بانه با ظرفیت ۴.۲ میلیون مترمکعب و سد عباس آباد با ظرفیت ۱۶ میلیون مترمکعب انجام می‌شود که به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی سال جاری و مشکل نشتی سد عباس‌آباد ذخیره سدهای مذکور به شدت کاهش یافته است، به گونه‌ای که در مورخ  ۱۳ آذرماه جاری ذخیره سد بانه بطور کامل به اتمام رسیده و ذخیره سد عباس آباد هم هفت دهم میلیون مترمکعب است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ذخیره سد عباس‌آباد کفاف یک ماه تامین آب شهر بانه است، بیم آن می‌رود که در صورت عدم بارش شهر بانه با بحران روبرو شود.

با توجه به اینکه ذخیره سد عباس‌آباد کفاف یک ماه تامین آب شهر بانه است، بیم آن می‌رود که در صورت عدم بارش شهر بانه با بحران روبرو شود.

 وی تصریح کرد: با توجه به ذخیره آب سدهای مذکور از ابتدای سال و جلسات کمیته بحران در استانداری و شهرستان بانه در خصوص تامین آب شهر بانه، علی‌رغم وظیفه ذاتی شرکت آب منطقه‌ای در خصوص تامین آب، شرکت آب و فاضلاب کردستان به دلیل احساس مسئولیت در قبال شهروندان در راستای تامین آب شهر بانه اقدامات و پروژه‌هایی را انجام و در دست اجرا دارد.

به گفته مدیرعامل آبفا کردستان، تجهیز ایستگاه پمپاژ در پایاب سد عباس‌آباد برای برداشت نشتی سد برای تامین آب شرب بانه و ذخیره مجدد داخل سد( شامل ۳ عدد الکتروپمپ، ۲ عدد تابلو برق، کابل گذاری و غیره ...تعمیرات و نگهداری پمپاژ مذکور) از اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

وی از پایش خط انتقال آب سد عباس‌آباد به شهر بانه و پلمب دریچه‌های تخلیه برای استفاده نکردن در بخش کشاورزان از آن خبر داد و گفت:‌ تجهیز ایستگاه پمپاژ پایاب سد بانه برای برداشت از رودخانه بانه و ذخیره‌سازی در سد بانه و اجرای پروژه انتقال آب رودخانه چم کانی ناو(کانی اصحاب) به سد بانه به طول یک‌هزار و ۷۰۰ متر شامل اجرای سیل بند (به طول ۴۰ متر و ارتفاع ۳ متر و عرض پی ۴ متر)، حفاری کانال به طول یک‌هزار و ۷۰۰ متر، لوله‌گذاری به طول یک‌هزار و ۷۰۰ متر، تامین لوله فاضلابی کاروگیت ۶۰۰ و احداث ۱۶ عدد دریچه از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا بوده است. تخت‌شاهی در مورد دلیل نشتی سد عباس‌آباد به میزان ۸۰۰ لیتر در ثانیه را ناشی از مشکل پرده آب‌بند آن دانست و گفت: در سال جاری سد عباس آباد ذخیره مناسبی نداشته و این موضوع شهر بانه را با تنش آبی روبرو نموده است.

مدیرعامل آبفا کردستان خاطرنشان کرد: ضمنا عملیات بازسازی پرده آب بند نیز تاکنون به اتمام نرسیده و سد عباس آباد همچنان دارای مشکل نشتی است.

درد بی‌آبی بانه با جیره‌بندی دوا نمی‌‌شود

بهزاد رحیمی نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد شدید از وضعیت آب شرب حوزه انتخابی خود و  خطاب به وزیر نیرو، گفت: لطفا در میدان باشید و از چالش مدیریت آب کردستان که ناشی از سوءمدیریت گذشتگان است فرار نکنید.

وی اظهار کرد:  شهرستان بانه با جمعیت بیش از ۱۶۰ هزار کمتر از ۲۰ روز ذخیره آب دارد، یعنی با رعایت جیره‌بندی هم ۲۰ روز دوام نمی‌آوریم.

رحیمی خاطرنشان کرد: ذخیره امروز آب در این شهرستان کمتر از ۷۰۰ هزار مترمکعب است و این میزان ذخیره تنها کفاف نیاز کمتر از ۲۰ روز این شهرستان را می‌کند آنچه از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان مطرح می‌شود در صورتی قابل تحقق است که میزان جیره‌بندی فعلی آب که روزانه کمتر از سه ساعت است، را کمتر کنند.

وی افزود: یکی از سدهای بانه کاملا خشک است ولی با وجود این وضعیت آقای آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با وجود دیدن این شرایط باز هم با خوشبینی می‌گویند وضعیت آنگونه که مطرح می‌شود، نیست.

رحیمی گفت: بارش ۲۴ ساعته داشتیم که تغییر آنچنانی در وضعیت ذخایر ایجاد نکرده است، شرکت آب منطقه‌ای ادعا می‌کنند که یک میلیون و ۲۰۰هزار مترمکعب دارد واقعیت این است که آقایان لجن ته سد را نیز محاسبه کرده‌اند که اصلا قابلیت برداشت ندارد.

نماینده مردم سقز و بانه تصریح کرد: به گزارش خود شرکت آب که روی سایت هم وجود دارد کمتر از ۷۰۰ مترمکعب آن قابل برداشت است، سدها به خاطر نواقصی که داشته‌اند به موقع آبگیری نشده‌اند و از سوی دیگر کاهش بارندگی موجب بروز این بحران شده است.

کمتر از 700 مترمکعب آن قابل برداشت است، سدها به خاطر نواقصی که داشته‌اند به موقع آبگیری نشده‌اند.

رحیمی یادآور شد: سال گذشته در این ایام سد عباس‌آباد ۸ میلیون مترمربع ذخیره داشته این میزان الان به کمتر از ۷۰۰ مترمربع رسیده است اگر هم بارندگی صورت بگیرد وارد چرخه مصرف خواهد شد و عملا ذخیره‌ای نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: سقز کمبود آب ندارد ولی آبی که دست مشترکین می‌رسد به خاطر کاهش سطح سدها و افزایش میزان منیزیم دارای طعم و بوی بد است که مردم در بانه حتی راضی به این آب هستند ولی در کل آب برای آشامیدن ندارند.

وی با عنوان اینکه شرایطی برای مردم به وجود آمده که بخاطر شرمندگی نمی‌توانیم به حوزه انتخابیه خود برویم، گفت: تماس‌های مکرر مردم از محلات و مناطق مختلف و انتظار به حق آنها در رفع مشکل آب ما را شرمنده کرده است برای پیگیری این موضوع دو مرحله با وزیر نیرو دیدار کرده‌ام هرچند معتقدیم در کوتاه‌مدت اتفاق جدی در این زمینه نمی‌افتد اما بخاطر به تاخیر افتادن سفرشان به این استان، انتقاد داریم.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به فکر منبع پایدار برای تامین آب این شهرستان باشیم، تصریح کرد: نزدیک‌ترین سد به بانه ۲۸ کیلومتر فاصله دارد انتقال آب باید صورت بگیرد موضوع مردم یک شهرستان هستند نمی‌شود در این رابطه سهل‌انگاری کرد.

وی افزود: متولیان امر امروز می‌توانند منکر شرایط موجود شوند و برای مصرف جاری چشم به کرم آسمان ببندند ولی چند ماه دیگر در تابستان شهرستان بانه را با بحرانی مواجه خواهند کرد که هرگز قابل جبران نخواهد بود چرا که در صورت بارندگی هم تنها می‌توان مصرف امروز مردم را تامین کرد و ذخیره‌ای پشت سدها اتفاق نخواهد افتاد.

ورودی و خروجی آب سدهای بانه نامتوازن است

رحیمی عنوان کرد: وضعیت ذخیره سدبانه صفر است و سد عباس‌آباد ۷۰۰ هزار مترمربع ذخیره دارد؛ میزان مصرف آب در روزهای عادی ۴۰۰ لیتر حجم آبی است که روزانه باید تحویل می‌دادیم در این شرایط بحرانی روزانه ۲۵۰ لیتر آب تحویل می‌دهیم و میزان ورودی سدها کمتر از ۸۰ لیتر است.

وی گفت: با این شرایط نه تنها آبی ذخیره نمی‌شود بلکه برای جبران کسری مجبوریم از ذخیره موجود نیز استفاده کنیم پس چه زمانی باید آب ذخیره کنیم در این فصل باید آب ذخیره می‌کردیم ولی به اندازه مصرف روزانه شهرستان آبی وجود ندارد چه برسد به ذخیره آن!

 

برآیند بارندگی براساس اعلام کارشناسان روز به روز بدتر می‌شود چگونه به ذخیره‌سازی آب امیدوار باشیم، در حال حاضر محلات هرکدام ۲ تا ۳ ساعت آب دارند اگر با این جیره‌بندی هم جلو نرویم نه تنها ۲۰ روزه بلکه کمتر از ۲۰ روز هم آبی در بانه برای آشامیدن باقی نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه برای خیلی از روستاها با تانکر آبرسانی و یا کمتر از دو ساعت آب دارند، عنوان کرد: مردم روستاها هم به شدت با مشکل مواجه هستند این مشکل باید به صورت اساسی حل شود.

انتقال آب از سد چراغ‌ویس نیازمند 400 میلیارد تومان اعتبار است

اسماعیل رستم‌پور فرماندار بانه هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مشکل آب شرب بانه بیش از ۹ ماه است که ما را به شدت درگیر کرده است.

بارش‌های اخیر تا حدودی مشکل روستاها را حل کرده و در حال حاضر آبرسانی به صورت سیار به روستاها نداریم، تا جایکه توانسته‌ایم از چاه‌های اطراف برداشت و به نوعی بخشی از کمبودها را جبران کرده‌ایم.

فرماندار بانه با بیان اینکه به عنوان خادم مردم بیش از خود آنها نگران وضعیت پیش‌آمده هستیم و در این راستا تمام تلاش خود را بکار گرفته‌ایم، گفت: امیدمان به خدا است اگر بارش‌ داشته باشیم می‌توانیم از این بحران عبور کنیم در غیر این صورت تنها راهکار انتقال آب از دو سد چراغ ویس و سد سردشت است.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای انتقال آب از سد چراغ ویس به بانه ۴۰۰ میلیارد تومان و از سد ویسه سردشت ۵۵۰ میلیارد تومان است که تامین آن در توان شهرستان و استان نیست و نیاز به اعتبارات ملی دارد.

سدهای خالی و تابستانی که در پیش است

وی با یادآوری اینکه گذر از شرایط فعلی در فصل سرد سال که بارش داریم ممکن است اما در تابستان دوباره دچار مشکل جدی در زمینه تامین آب خواهیم شد، خاطرنشان کرد: استاندار کردستان در مدت کوتاه حضور‌شان در استان چندین جلسه در همین راستا برگزار کرده و در حال حاضر نیز به جد پیگیر موضوع است، تخصیص اعتبار برای انتقال آب بانه به عنوان یک اولویت مهم در سفر ریاست جمهور و وزیر نیرو دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی با توجه به میزان ذخیره آب در پشت سدها حداکثر تا یک ماه دیگر در این شهرستان آب شرب داریم، گفت: میزان بارندگی امسال نسبت به مدت زمان مشابه ۶۵ درصد و نسب به درازمدت بالای ۷۰ درصد کاهش داشته است تنها راه نجات بانه از بحران آب انتقال آب است که تامین اعتبار آن با توجه به اینکه کل اعتبار بانه ۳۳ میلیارد تومان بوده و تنها ۱۵ درصد آن تخصیص پیدا کرده عملا غیرممکن است.

رستم‌پور خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش بارندگی شاهد عدم ذخیره آب مناسب در این شهرستان هستیم و علاوه بر این نیز شرایط جغرافیایی بانه موجب کاهش حجم آب سدهای عباس آباد و سد بانه به میزان ۷۰ درصد شده است.

و اما...

براساس نظر کارشناسان امر؛ برای تامین آب بانه در شرایط عادی بدون جیره بندی ماهیانه به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب نیاز است، در حالی شرکت آب منطقه‌ای حجم آب موجود در سد بانه را ۱.۲ میلیون مترمکعب و نماینده مجلس کمتر از ۷۰۰ هزار مترمکعب برآورد و اعلام کرده‌اند در حالیکه حجم مرده پشت سد را نیز به عنوان ذخیره محاسبه می‌کنند، حجم مرده پشت سدها براساس دیدگاه کارشناسان برای رسیدن به دریچه باید با پمپ انتقال داده شود و اینکه در آن حجم مرده که شامل لجن است آیا قرار است برای چند روز بیشتر دوام آوردن در بحرانی که ایجاد شده این لجن به خورد مردم داده شود؟ حجم مرده در کجا به عنوان ذخیره آب محاسبه می‌شود!

در شرایطی که آب هیچ یک از روستاهای شهر بانه از سدهای بانه تامین نمی‌شوند و کشاورزی در این شهرستان نیز به صورت دیم است و با وجود جیره‌بندی جدی آب طی سال گذشته به ویژه در سه ماه اخیر وضعیت فوق‌العاده بحرانی در بانه وجود دارد و در حال حاضر آبی در بانه وجود ندارد، سد بانه که در ۵ کیلومتری شهر قرار دارد کاملا خشک شده است و سد عباس آباد هم تا ۱۰ روز آینده با جیره‌بندی دو ساعت اجازه مصرف دوام خواهد داشت.

انتهای پیام/2330/71/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول