اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

ثبت و انتشار خاطرات و زندگینامه هنرمندان کردستانی /برگزاری دومین نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: برجسته‌سازی و معرفی اساتید برجسته هنری به نسل جدید یک وظیفه مهم دستگاه‌های فرهنگی وهنری است حوزه هنری در قالب پروژه‌های تاریخ شفاهی موضوع ثبت، ضبط و انتشار خاطرات و زندگینامه هنرمندان را در دستور کار قرار داده‌ است.

ثبت و انتشار خاطرات و زندگینامه هنرمندان  کردستانی /برگزاری  دومین نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان در دیدار با استاد حسین آبسواران از نقاشان پیشکسوت کردستانی که با هدف تقدیر از نیم قرن تلاش این هنرمند پیشکسوت کردستانی به همراهی جمعی از اساتید و هنرمندان صاحب نام این استان صورت گرفت، با اشاره به برنامه‌ها و رسالت‌های حوزه هنری در تکریم و پاسداشت مقام شامخ هنرمندان اظهار کرد: نام نیک و خصوصیات اخلاقی منحصر به فرد استاد آبسواران همواره نزد دوستان و شاگردان این هنرمند به عنوان یک الگو و نمونه مثال زدنی نام برده شده است.

وی به نخستین نمایشگاه گروهی برگزار شده هنرمندان پیشکسوت نقاشی توسط حوزه هنری در مهرماه سال 92 گریزی زد و گفت: در آن نمایشگاه 12 هنرمند پیشکسوت از جمله استاد آبسواران آثار خود را درگالری سوره در  معرض نمایش قرار دادند که به عنوان یکی از ماندگارترین نمایشگاه‌های تجسمی که بسیار مورد توجه واقع شد تبدیل شد.

برگزاری  دومین نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت کردستان

مرادی افزود: در آستانه سالگرد وفات استاد هوشنگ کلامی از هنرمندان و معلمین برجسته استان قرار داریم که برنامه‌ریزی کرده‌ایم، دومین نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت استان را به نام و یاد این استاد فقید در اواخر سال‌جاری در گالری سوره سنندج و دیگر شهرهای استان برگزار کنیم.

وی اخلاق هنری و اخلاق‌مداری را فراتر از تکنیک فن دانست و تصریح کرد: در بخش هنر فن، تکنیک و تمامی جنبه‌های تخصصی در کنار اهمیت بسزایی که دارد تنها یک درصد از اصل هنرمند بودن را به خود اختصاص می‌دهد و 99 درصد باقیمانده را اخلاق‌مداری شامل می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان کردستان از برجسته‌سازی و معرفی اساتید برجسته هنری به نسل جدید به عنوان یک وظیفه مهم دستگاه‌های فرهنگی وهنری نام برد و ادامه داد: در قالب پروژه‌های تاریخ شفاهی موضوع ثبت، ضبط و انتشار خاطرات و زندگینامه هنرمندان را در دستور کار قرار داده‌ایم که امیدواریم بتوانیم با این کار این رسالت مهم را به صورت جدی‌تر به انجام رسانیم.

احمد خلیلی‌فرد از اساتید برجسته نقاشی استان و استاد دانشگاه سوره از شاگردان استاد آبسواران هم افزود: استاد آبسواران اُسوه اخلاق و مشوق اصلی من در پرداختن به هنر نقاشی بوده است.

وی بااشاره به شاگردی این استاد در 45 سال پیش افزود: همواره گفته‌ام تا امروز آنچه را به هنرجویان و دانشجویانم در مقاطع مختلف آموزش داده‌ام برگرفته از کلاس درسی است که در محضر استاد آبسواران بوده‌ام.

خلیلی فرد استاد آبسواران را نامی درخشان در زندگی خود معرفی کرد و گفت: در زمانی که فراگیری هنر در استان بدلیل نبود امکانات و اساتید بسیار سخت بود استاد آبسواران با گشاده رویی ضمن آموزش هنر، درس اخلاق و زندگی را به شاگردان خود فرا می‌داد و بسیاری از هنرمندان امروز کردستان مرهون لطف و محبت‌های این استاد فرزانه هستند.

این استاد دانشگاه با قدردانی از حوزه هنری استان کردستان در موضوع نکوداشت اساتید هنری اظهار امیدواری کرد.

عشق به کار مهم‌ترین اصل کاری هنرمندان است

استاد حسین آبسواران نیز در ادامه با قدردانی از توجه حوزه هنری کردستان به موضوع هنر و جایگاه هنرمندان، گفت: تمامی انسان‌ها علی‌الخصوص هنرمندان هرچه به مراتب بالاتر فعالیت هنری و زندگی می‌رسند به این نتیجه می‌رسند که همه ما تنها وسیله‌ای بوده‌ایم برای ترویج اخلاق و تنها چیزی که بر جا می‌ماند نام نیک و اخلاق نیکو است.

وی با ذکر خاطراتی از دوران زندگی خود گفت: شهریور ماه سال 1322 در خرم آباد به دنیا آمدم و از 4سالگی بدلیل مهاجرت خانواده به کردستان در این استان زندگی کرده‌ام و خود را با افتخار یک کردستانی می‌دانم.

این معلم هنر استان گفت: سال 1342 تا سال 1345 در یکی از روستاهای شهرستان سقز به عنوان معلم به استخدام آموزش و پرورش در آمدم و پس از آن چند سالی را در سقز آموزش داده‌ام و سپس به سنندج منتقل شدم که این انتقالی زمینه عشقی گردید که تا امروز هم مفتخر به آن هستم.

وی ادامه داد: آنچه شده‌ام و آنچه دارم حاصل همسفری همسری است که صبورانه من را همراهی کرده‌اند و زمینه این آرامش و بودن من شده است.

آبسواران تأکید کرد: بنده در مقابل کار اساتید بزرگی چون زنده یاد کلامی و اساتید حاضر در این جمع تنها قطره‌ای از دریا بوده‌ام و بیشتر سعی کرده‌ام فرا بگیرم و هنور هم به دنبال فراگیری هستم.

وی عشق به کار را مهم‌ترین اصل کار هنرمندان دانست و افزود: عشق در کنار معنی ظاهری خود دارای مراتب والاتری است که باید در وجود هنرمندان ریشه زده و در آثار هنری متبلور شود و خود را نمایان سازد تا در نهایت به والاترین مرتبه از عشق که اخلاق است برسد.

در ادامه این دیدار اساتید با حضور در اتاق کار استاد آبسواران از تابلوها و آثار این استاد بازدید و در پایان این دیدار سه ساعته با اهدای لوح و هدیه از طرف حوزه هنری از سال‌ها و تلاش این استاد تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول