اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

کفراج؛ روستایی با طعم عسل/ بزرگترین کانون متمرکز پرورش زنبورعسل برند ندارد

روستای کفراج شهرستان دلفان به عنوان یکی از قطب‌های پرورش زنبور عسل در استان و حتی کشورمطرح است، بهره‌برداران زنبور عسل در کفراج اما با برخی مشکلات از جمله در دسترس نبودن داروهای با کیفیت و گران بودن نهاده‌ها مواجه هستند.

کفراج؛ روستایی با طعم عسل/ بزرگترین کانون متمرکز پرورش زنبورعسل برند ندارد

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، روستای کفراج شهرستان دلفان به عنوتن یکی از روستاهای منحصر بفرد کشور از نظر تعداد بهره‌بردار و جمعیت کندوهای زنبورعسل است، تنوع پوشش گیاهان شهدزا به ویژه گون همچنین مزارع گشنیز سبب شده تا عسل تولید شده در روستای کفراج دارای ترکیب و کیفیت ممتازی از نظر بو، رنگ و طعم باشد.

با وجود کیفیت و کمیت عسل و دیگر محصولات جانبی تولید شده در روستای کفراج اما به دلیل نبود برند و بسته‌بندی استاندارد عسل تولید شده در دیگر استان‌ها بسته بندی و صادر می‌شود و عملا ارزش افزوده و سود چندانی نصیب بهره برداران کفراجی نمی‌شود.

از دیگر معضلات بهره‌برداران زنبورعسل در کفراج و دیگر نقاط استان قیمت نهاده‌های زنبور عسل به ویژه شکر است که مشکلاتی را بری آنها ایجاد کرده است.

 با توجه به فرا رسیدن زمان برداشت عسل گفت‌وگویی با چند تن از پرورش دهندگان زنبور عسل در روستای کفراج به عنوان قطب پرورش زنبور عسل در استان و مسوولان جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم.

 

داروهای استاندارد در دسترس نیست

مصطفی مرادی دانش آموخته مقطع کارشناسی کشاورزی که هفت سال است در حوزه پرورش زنبور عسل در روستای کفراج فعالیت دارد، می‌گوید: من دارای 31 هزا کلونی زنبور عسل هستم و سالانه 20 تن عسل تولید می‌کنم، همچنین اشتغال ده نفر را توانسته‌ام ایجاد کنم، علاوه بر تولید عسل در زمینه فرآورده‌های جانبی زنبورعسل مانند بره موم و ژل رویال نیز کارهایی انجام داده‌ام.

وی می‌افزاید: سال جاری و با وقوع پدیده خشکسالی زنبورداران با مشکلاتی مانند آفات و بیماری‌ها مواجه شدند و در این میان متاسفانه  داروهایی که استانداردهای لازم را داشته باشند در دسترس نیست.

این بهره‌بردار می‌گوید: یکی دیگر از چالش‌های پیش روی بهره‌برداران کشت‌های جایگزین و رقابتی مانند سیب زمینی است، این محصول دقیقا جایگزین کشت گشنیز که برای پرورش زنبور عسل حیاتی است شده است.

مرادی اضافه می‌کند: کشت‌هایی مانند سیب زمینی علاوه بر اینکه گل ده نیستند  مواد و سموم شیمیایی به شکل کنترل نشده در آنها استفاده می‌شود.

 

صاحب برند نیستیم

یکی دیگر از پرورش دهنده‌گان زنبور عسل با اشاره به اینکه عسل شهرستان دلفان مرغوب ترین عسل در کشور است، می‌گوید: با توجه پوشش گیاهی  منطقه یعنی گون که مرغوب ترین شهد را دارد عسل تولید شده شهرستان دلفان و روستای کفراج از کیفیت بالایی برخوردار است، به طوری که در کنگره ترکیه عسل ما به عنوان سومین عسل دنیا شناخته شد.

اقبال عزیزپور که دارای 500 کلونی است و سالانه تولیدی بین 15 تا 17 تن عسل دارد، می‌افزاید: بازارهای هدف عسل تولید شده به صورت سنتی داخل و خارج استان است، به دلیل اینکه صاحب برند نیستیم و کارخانه بسته بندی هم نداریم دیگر استان‌ها عسل ما را با برند خود صادر می‌کنند.

60 درصد عسل دلفان در کفراج تولید می‌شود

رییس مرکز جهاد کشاورزی کفراج نیز با بیان اینکه روستای کفراج بزرگترین کانون متمرکز پرورش زنبور عسل در سطح کشور است، می‌گوید: در کفراج 35 هزار کلونی با 210 بهره‌بردار فعالیت دارد و سالانه حدود 400 تن یعنی 60 درصد عسل تولید شده شهرستان دلفان در این روستا تولید می‌شود.

بوالحسنی می‌افزاید: با توجه به خشکسالی که در سطح استان و به تبع آن شهرستان دلفان با آن مواجه است به بهره‌برداران توصیه کردیم ازملکه‌های اصلاح شده که باعث تولید زنبور با خرطوم بلند و شهدآور بیشتری هستند استفاده کنند.

 

کفراج روستای پایلوت زنبورداری

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان  نیز با اشاره به اینکه شهرستان دلفان به عنوان یکی از مناطق مستعد پرورش زنبور عسل است، عنوان می‌کند: شهرستان دلفان دارای 245 زنبورداربا 62 هزار و 500 کندو  و تولید سالانه 600 تن عسل است، روستای کفراج نیز به عنوان روستای پایلوت زنبورداری در استان و کشور دارای بیش از 130 بهره‌بردار و پرورش دهنده زنبورعسل است که با 37 هزار کندو سالانه 400 تن عسل تولید می‌کند.

اسفندیارحسنی مقدم مهمترین مطالبات و مشکلات زنبورداران استان از جمله روستای کفراج را تامین نهاده مورد نیاز زنبورداری عنوان می‌کند و می‌گوید: تامین شکر با قیمت یارانه‌ی، تخصیص تسهیلات و اعتبارات کم بهره به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای پرورش زنبور عسل با توجه به تلفات بالای جمعیت در زنبورستان‌ها از مطالبات زنبورداران استان است.

وی می‌افزاید: یکی  دیگر از مطالبات اصلی زنبورداران توسعه خدمات بهداشتی و درمانی توسط سازمان دامپزشکی کشور همچنین تامین دارو و مکمل‌های مورد نیاز زنبورداران است.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان برگزاری دوره‌های نوین آموزشی به منظور تنوع بخشی و تولید سایر محصولات جانبی و سودمند مانند ژل رویال، گرده گل  و بره موم  را از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی مطرح می‌کند و می‌گوید: استانداردسازی محصولات کندویی، اجرای عملیات به گزینی و اصلاح نژاد با تولید و استفاده از ملکه‌های با خصوصیات تولیدی و رفتاری مناسب در زنبورستان‌ها از اقدامات انجام شده است.

 پیگیری برای تامین نهاده مورد نیاز بخصوص شکر جهت تغذیه تکمیلی پاییزه و بهاره زنبورستان‌ها، برگزاری جشنواره عسل در شهرستان دلفان و جشن برداشت عسل  در سال‌های گذشته، همچنین پیگیری برندسازی عسل تولیدی درروستای کفراج از دیگر برنامه‌هایی است که حسنی مقدم به آن اشاره می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص میزان عسل تولید شده در سال جاری نیز می‌گوید: با توجه به وقوع خشکسالی پیش بینی ما این است که افت 20 تا 30 درصدی در خصوص تولید عسل داشته باشیم، البته افت تولید مربوط به  زنبورستان‌هایی  است که از مراتع تغذیه می‌کنند.
 
انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول