اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تلاطم‌های بی‌پایان؛ مرغِ بازار همچنان یک پا دارد

صنعت مرغ‌داری در ایران نسبت به سایر صنایع دامپروری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تولیدات این بخش علی‌رغم تلاش‌هایی که برای حمایت از آن می‌شود به نحو مطلوبی پاسخ‌گوی تقاضای فزاینده داخلی نیست.

تلاطم‌های بی‌پایان؛ مرغِ بازار همچنان یک پا دارد

خبرگزاری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، صنعت مرغ‌داری در ایران نسبت به سایر صنایع دامپروری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تولیدات این بخش علی‌رغم تلاش‌هایی که برای حمایت از آن می‌شود به نحو مطلوبی پاسخ‌گوی تقاضای فزاینده داخلی نیست.

قیمت‌گذاری و تامین نهاده‌های تغذیه‌ای سهم بالایی را از هزینه‌های تولید مرغ به خود اختصاص داده‌اند و بی‌توجهی نسبت به این موضوع می‌تواند بازار مواد پروتئینی مورد نیاز مردم را با چالش مواجه سازد کمااینکه هر چند وقت یکبار شاهد تنش‌هایی در این حوزه هستیم.

همچنین علاوه بر این مسائل، عدم نظارت بر سیستم توزیع از دیگر عوامل ایجاد تنش در عرضه گوشت مرغ محسوب می‌شود که طی ماه‌های اخیر به همراه قطعی‌های مکرر برق و تلفات بسیار ناشی از آن در مرغ‌داری‌ها سبب بروز تنش در بازار و قاچاق آن شد.

هم‌اکنون نیز زمزمه‌هایی از پیش‌بینی اختلال در این بازار به گوش می‌رسد و اگر مسوولان تمهیدات لازم را نیندیشند تلاطم‌های چند ماه قبل دوباره تکرار خواهند شد.

 

کاهش ۳۰ درصدی جوجه‌ریزی در شهریور جاری

در همین رابطه ناصر نجیب‌زاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه در خیلی از استان‌های کشور به دلیل تحریم‌ها و محدودیت نهاده، عدم تامین به موقع ارز برای واردات و مشکلات تامین جوجه یک روزه با چالش تولید گوشت مرغ مواجه شدند، افزود: خوشبختانه این وضعیت در لرستان تاحدودی مدیریت شد و نسبت به استان‌های دیگر وضعیت مناسب‌تری داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در برخی مقاطع به صورت مقطعی تلاطم داشتیم اما با مدیریت مناسب به خوبی سپری شد.

نجیب‌زاده از افزایش جوجه‌ریزی بیش از ۱۰ درصد شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: تمام تلاش‌مان در استان حمایت از بخش تولید و رفع موانع تا رونق چرخه تولید بوده و این شرایط نسبتا به‌خوبی مدیریت شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه بازار گوشت مرغ تاحدودی بهتر شده است، افزود: همسان‌سازی قیمت مرغ با استان‌های همجوار باعث شد که قاچاق کاهش یابد و البته سیستم شبکه توزیع تجارت و کابوک نیز موثر بوده‌اند چراکه اتاق پایشی برای رصد بازار فراهم آمد.

وی خاطرنشان کرد: پنج ماه ابتدایی سال ۱۵ درصد افزایش رشد جوجه‌ریزی را داشتیم اما این آمار در شهریور حدود ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه روندی کاهشی را شاهد بوده است. در مرداد بین ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون ۶۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی داشتیم که شهریور به ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار رسید.

نجیب‌زاده از دلایل کاهش جوجه‌ریزی در شهریور جاری به افزایش سن گله‌های مادری اشاره کرد و در ادامه افزود: همچنین کیفیت جوجه‌ها پایین آمده است و به زمان بیشتری جهت رسیدن به وزن مطلوب نیاز دارند.

معاون سازمان جهادکشاورزی لرستان بیان کرد: در همین راستا ممکن است طی آبان ماه با کمبود مرغ مواجه شویم برای همین باید از خروج مرغ جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیران شهرستان‌ها باید حساسیت بیشتری روی تلفات داشته باشند و بخش خصوصی نیز با سازمان هماهنگ باشد، اضافه کرد: زمانی‌که مازاد داشتیم ۱۵۰۰ تن به استان‌های معین صادر شد اما حالا باید تولید استان بیشتر کنترل شده و پیش‌بینی ذخیره یک‌هزار تنی پشتیبانی امور دام نیز محقق شود.

 

منحنی تولید مرغ در تمام جهان سینوسی است

اسفندیار حسنی‌مقدم، رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان نیز در خصوص وضعیت بازار مرغ استان اظهار کرد: کشور از یک سال گذشته با چالش مرغ روبرو بوده که با پیگیری‌های متعدد و برگزاری جلسات مختلف توانستیم طی این چند ماه اخیر تعادل نسبی را در بازار برقرار کنیم.

وی بیان کرد: احتمال دارد در ماه‌های آتی هم با کمبودهایی مواجه شویم بنابراین باید همراه و همدل، چاره‌ای اندیشیده شود تا چالش‌ها به حداقل ممکن برسد.

حسنی‌مقدم با بیان اینکه منحنی تولید مرغ در تمام جهان از نوع سینوسی بوده و تنها مربوط به ایران نیست، افزود: ممکن است در زمان‌هایی تولید بالا و قیمت پایین بیاید و بالعکس؛ بنابراین تولید، خطی نیست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان سرانه مصرف گوشت مرغ در دنیا را بین ۱۵ تا ۱۸ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این مقدار در کشور بین ۲۷ تا ۲۸ کیلوگرم بوده و در لرستان حدود ۳۰ کیلوگرم است.

وی یادآور شد: همچنین بعد از مراکش، لیبی و مصر چهارمین کشور مصرف‌کننده گندم جهان هستیم به طوری‌که هر ایرانی سالانه ۱۷۰ کیلوگرم گندم مصرف می‌کند.

حسنی‌مقدم با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی مصرف اظهار کرد: هم‌اکنون ۳ درصد مرغ کشور در لرستان تولید می‌شود و این استان ۲.۲ درصد جمعیت ایران را به خود اختصاص داده است که تقریبا ۲۰ هزار تن در سال مازاد تولید داریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان از جوجه‌ریزی ۲.۹ میلیونی طی مرداد امسال در استان خبر داد و با بیان اینکه از این مقدار جوجه تقریبا ۴۵۰۰ تن مرغ تولید خواهد شد، افزود: روزانه حدود ۱۵۰ تن تولید گوشت مرغ داریم و با این میزان هم می‌توان مصرف استان را مدیریت کرد.

وی با یادآوری اینکه لرستان در چالش مرغ کم‌ترین مشکل و پایین‌ترین قیمت را تجربه کرد، گفت: پیک مشکلات ما مربوط به ۲۸ اسفند تا ۱۲ فروردین بود.

 

حسنی‌مقدم با تاکید بر اینکه مصرف گوشت مرغ هر شهرستان بر مبنای سرانه جمعیتی آنجا باشد، ادامه داد: همچنین ضروری است توزیع کل استان بر اساس سامانه کابوک صورت پذیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به لزوم تسویه حساب با مرغداران استان بیان کرد: باید حساب کرد که چه مقدار دان و جوجه‌ریزی داشته‌اند و با احتساب تلفات بررسی شود.

وی اضافه کرد: مدیر هر شهرستان با نظارت بازرسی این مهم را پیگیری کرده و در تخلیه مرغ از مرغداری‌ها کمک کنند.

حسنی‌مقدم یادآور شد: سه شهرستان بروجرد، سلسله و کوهدشت تولید مازاد دارند و پیشنهاد می‌شود بین شهرستان‌هایی که کمبود دارند، توزیع شود اما اولویت با نیاز خود شهرستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از صدور مجوز ۶ مرغداری در دورود خبر داد و گفت: همچنین با ساخت یک واحد کشتارگاه صنعتی مدرن در این شهرستان موافقت می‌شود.

وی با بیان اینکه ضروری است که ذخایر پشتیبانی نیز نهایی شوند، ادامه داد: هر زمان که تولید کم‌تر از عرضه بود از این ذخایر استفاده خواهد شد.

حسنی‌مقدم با اشاره به میزان جوجه‌ریزی استان در چهار دوره گفت: باید پیگیری‌های لازم جهت افزایش این دوره‌ها صورت گیرد و جلسات تنظیم بازار نیز به صورت هفتگی برگزار شوند.

بی‌شک این صنعت اگر مورد حمایت و توجه ویژه مسوولان امر قرار نگیرد روزی خواهد آمد که از یک کشور خودکفا در تامین گوشت مرغ به کشور وابسته تبدیل خواهیم شد و این مسئله نگران‌کننده است.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول