اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

اختراع «چتر هوشمند» نخبه لرستانی را به مدال جهانی رساند

رضا شا‌ولایتی مخترع ۲۹ ساله بروجردی در دومین دوره مسابقات جهانی فدراسیون جهانی مخترعانIFIA توانست با ارائه طرح کلاه چتربازی هوشمند مدال برنز این مسابقات را کسب کند او می‌گوید طی چند سال گذشته مسیر ثبت اختراعات هموار شده همچنین معتقد است که بر اساس بیانات رهبری بهترین مشوق دارنده علم تکریم دارنده علم است.

اختراع «چتر هوشمند» نخبه لرستانی را به مدال جهانی رساند

خبرگزاری فارس لرستان_ محمد عبداله زاده؛ رضا شا‌ولایتی مخترع ۲۹ ساله بروجردی در دومین دوره مسابقات جهانی فدراسیون جهانی مخترعانIFIA که از ۱۰ لغایت ۱۲ آگوست ۲۰۲۲ (برابر با ۱۹ تا ۲۱ مرداد سال ۱۴۰۱) با حضور ۷۴۰ اختراع از کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و ... در شهر ژنو سوئیس برگزار شد توانست با ارائه طرح کلاه چتربازی هوشمند مدال برنز این مسابقات را کسب کند.

در همین راستا در راستای معرفی نخبگان و استعدادهای کشور به سراغ این جوان نخبه لرستانی رفتیم.

سیستم آموزشی در گذشته اجازه شناسایی افراد خلاق و نخبه را نمی‌داد

او در ابتدای این گفت‌وگو بیان کرد که کشور برای توسعه و رشد در حوزه‌های مختلف نیازمند انسان‌های خلاقی است که بتوانند با اختراعات خود بخشی از مشکلات صنعت این مرز و بوم را برطرف کنند.

وی با اشاره به اینکه ۹ سال است در مجموعه آموزش و پرورش لرستان به عنوان معلم دوره ابتدایی فعالیت می کند، گفت: سیستم آموزشی در گذشته طوری بود که دانش‌آموزان تنها به کتب درسی و حل تکالیف و نوشتن مشق مشغول می‌شدند و همین امر باعث می‌شد که استعداد افراد خلاق شناسایی نشود.

امروزه در سیستم آموزشی دانش آموزان به سمت ایجاد پرسش و تحقیق کردن هدایت می‌شوند

این مخترع بروجردی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان متولد دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با توجه به سیستم آموزشی آن دوره تنها تعداد کمی از آن‌ها خلاق به سمت و سوی اختراع کردن و خلاقیت می‌رفتند اما خوشبختانه امروزه شاهد هستیم که در سیستم آموزشی دانش آموزان به سمت ایجاد پرسش و تحقیق کردن هدایت می‌شوند و همین موضوع در آینده‌ای نزدیک باعث رشد یافتن مخترعین و نخبگان زیادی در کشور می‌شود.

او در ادامه اظهار داشت: از همان دوران کودکی علاقه زیادی به ساختن چیزهای جدید داشته‌ام اما به علت کمبود امکانات آموزشی و نبود افراد متخصص در سیستم آموزشی مدرسه باعث شده بود که کار قابل توجه‌ای انجام ندهم اما در سال ۹۲ پس از قبولی در دانشگاه فرهنگیان توانستم با شرکت در کلاس‌های آموزشی مسیر خود را پیدا کنم.

ثبت دو اختراع در حوزه نجات طبیعت گردان در مرکز ثبت مالکیت معنوی

 

وی با بیان اینکه تا به امروز موفق شده که دو اختراع در مرکز ثبت مالکیت معنوی ثبت کند ادامه داد: با توجه به علاقه‌ای که همیشه به طبیعت گردی داشته‌ام اختراعات من در حوزه امداد و نجات برای افرادی است که در طبیعت حضور دارند.

این مخترع بروجردی با اشاره به اینکه اختراعات او شامل کوله پشتی هوشمند کوهستانی و کلاه چتربازی هوشمند است، گفت: این دو اختراع تا به امروز در مسابقات مختلف داخلی شرکت کرده‌اند و چندین مقام نیز کسب کرده‌اند.

مسیر ثبت اختراع برای مخترعین هموار است

او با بیان اینکه در مسیر ثبت اختراعات خود با مشکل خاصی مواجه نبوده است، اظهار داشت: خوشبختانه طی سال‌های گذشته شاهد هستیم که مسیر همواری برای ثبت اختراعات در مراکز رشد استان‌‌ها، بنیاد نخبگان و سازمان ثبت اسناد رسمی قوه قضاییه ایجاد شده است.

وی با عنوان این موضوع که پس از ثبت اختراع و شرکت در مسابقات داخلی مراکز رشد حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند، گفت: پس از ثبت اختراعاتم در مرکز ثبت مالکیت معنوی مرکز رشد لرستان پیشنهاد داد یک اتاق در این مرکزبرای انجام فعالیت‌هایم در اختیار من قرار دهند. ب

بهترین مشوق دارنده علم، تکریم دارنده علم است

این جوان نخبه لرستانی با اشاره به اینکه به دنبال صنعتی کردن اختراعات خود است، بیان کرد: مهمترین عامل برای صنعتی شدن یک اختراع بحث معرفی آن بوده که خوشبختانه با شرکت در مسابقات داخلی و کسب مقام توانسته‌ام تا حدودی محصولات خود را معرفی کنم اما برای معرفی بیشتر نیازمند حمایت رسانه‌های استان نیز هستم.

او اظهار داشت: بر اساس سخنان مقام معظم رهبری بهترین مشوق دارنده علم تکریم دارنده علم است و در حقیقت حداقل انتظاری که به عنوان یک مخترع از مسئولان استان دارم این است که پس از کسب این افتخار برای کشور و لرستان آن‌‌ها با یک تشکر ساده انگیزه من را برای ثبت اختراعات آینده چندین برابر کنند.

انتهای پیام/۸۵۰۲۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول