اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

پل تاریخی روستای فشار رود خمین ثبت ملی می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین گفت: مراحل انجام ثبت ملی حمام قدیمی و پل تاریخی روستای فشار رود شهرستان خمین در حال انجام است.

پل تاریخی روستای فشار رود خمین ثبت ملی می‌شود

 علی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: بر اساس بازدیدهای به عمل آمده از آثار تاریخی در روستای فشاررود خمین حمام و پل تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجاریه واجد ارزش حفظ و ثبت در فهرست آثار ملی تشخیص داده شد و مراتب اداری آن از طریق اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در حال پیگیری است.

وی افزود: حمام فشارود شامل سربینه، گرمخانه و میان در است و یک گرمابه محلی ساخته شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خمین با بیان اینکه این حمام  با استفاده از سنگ، آجر و ملات گچ و گل آهک است، افزود: پل فشارود که بر یکی از شاخه‌های رودخانه قم رود بسته شده است نمونه‌ای از پل‌های اواخر دوره قاجار با چشمه‌هایی باطلاق خباقی است.
مشهدی ادامه داد: این پل واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شده است و مراحل ثبت آن در حال انجام است.

وی افزود: روستای فشار رود از روستاهای تاریخی شهرستان خمین است در فاصله ۳۰کیلومتری شهر خمین در جاده رباط مراد به محلات واقع شده و سه اثر تاریخی، کبوتر خانه، حمام، و پل فشارود باقی مانده است.
رئیس میراث فرهنگی خمین در ادامه گفت: کبوتر خانه تاریخی فشارود به عنوان یک برج کبوتر خان مربوط به دوره قاجار است که با استفاده از خشت و گل در میانه روستا ساخته شده و با شماره ۲۲۰۶۹۰ و در 26 اسفند 86 در فهرست ملی ایران به ثبت رسید.

مشهدی افزود: عمارت قدیمی زیبایی در این روستا وجود دارد که قابلیت تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی را دارد و مکان مناسبی برای جذب گردشگر است، از کنار این روستا رودخانه زیبای قمرود یا انار بار عبور می‌کند، پل‌های تاریخی جلماجرد، قلعه تاریخی قنات یا قناعت جلماجرد از آثار تاریخی نزدیک به این روستا هستند.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول