اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

تبلیغ خارج از عرف برخی پزشکان اراکی/ انتشار تصاویر غیراخلاقی از بیماران در فضای مجازی

ولنگاری فرهنگی در عرصه فضای مجازی این روزها به حدی رسیده که برخی پزشکان صاحب‌نام در اراک به خود اجازه می‌دهند با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام تصاویر غیراخلاقی از بیماران خود را به تصویر کشیده و برای تبلیغ و کسب درآمد از این فضا به نفع خود بهره‌گیری کنند.

تبلیغ خارج از عرف برخی پزشکان اراکی/ انتشار تصاویر غیراخلاقی از بیماران در فضای مجازی

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ لذت بردن از زیبایی حسی است که خداوند در وجود همه انسان‌ها قرار داده است و همه انسان‌ها زیبا بودن را دوست دارند و طالب زیبایی هستند.

با پیشرفت علم و تکنولوژی، انسان‌‌ها نیز بیش از گذشته به زیبایی اهمیت داده و با بهره‌گیری از سرپنجه پزشکان به دنبال انجام عمل‌های مختلف زیبایی و زیباتر شدن هستند.

ترغیب جامعه ایرانی به انجام جراحی‌های زیبایی و گرایش بالا برای انجام آن، ایران را در جمع ۲۰ کشور اول انجام این نوع جراحی‌ها قرار داده است، در این میان برخی پزشکان نیز برای جذب هرچه بیشتر متقاضیان انجام عمل‌های زیبایی دست به تبلیغات زده و برای نشان دادن مهارت خود به فضای مجازی متوسل شده‌اند و در این میان برخی‌ها به خود اجازه می‌دهند به‌راحتی عکس برهنه بیمارانشان را برای تبلیغات در فضای مجازی منتشر کنند.

بر اساس قوانین و آیین‌نامه سازمان نظام پزشکی، انتشار تصاویر برهنه از بیمار ممنوع بوده و پزشکان اجازه چنین کاری را حتی در صورت رضایت بیماران ندارند، این در حالی است که متأسفانه همچنان در برخی صفحات مجازی پزشکان اراکی شاهد این نوع تبلیغات که هیچ‌گونه سنخیتی با عرف جامعه ما ندارد، هستیم و جالب‌تر از آن عضویت این پزشکان در سازمان نظام پزشکی است که اخیراً اخبار مربوط آن نیز منتشر شد! این در حالی است که نظام پزشکی مکانی برای دفاع از حقوق ضایع شده بیماران است و بیماران در صورت شکایت از پزشکان می‌توانند به این سازمان مراجعه کنند تا حق خود را بازستانند.

این روزها انتشار عکس‌هایی که هیچ رنگ و بویی از قید و بند در آن وجود ندارد، به‌وضوح در صفحات شخصی اینستاگرام برخی پزشکان اراکی قابل رؤیت است، متأسفانه این پزشکان خصوصی‌ترین نوع عمل‌ها را نیز در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند تا بدین‌وسیله به کسب و کارشان رونق دهند!

فضای مجازی، مهمان ناخوانده‌ دائمی این روزهای جامعه است که همچون چاقوی دو لبه با فرصت‌ها و تهدیدهای بسیاری همراه است که سهل‌انگاری در برابر تهدیدهای آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد، تهدیدهایی که اگر درست مدیریت نشوند، به اندازه‌‌ای خطرناک خواهند بود که می‌تواند باعث تخریب و نابودی آهسته و بدون سر و صدای خانواده‌ها شده و بنیان خانواده‌ها و به دنبال آن جامعه را فرو بپاشد.

شبکه‌های اجتماعی هرچند فضای خوبی برای معرفی کسب و کارها بوده و قادر است در ایجاد اشتغال و درآمدزایی مؤثر واقع شود، اما همین فضا اگر نظارتی بر آن صورت نگیرد و به‌درستی مدیریت نشود، آسیب‌هایش جامعه را در معرض نابودی قرار خواهد داد.

بهره‌گیری از فضای مجازی برای کسب و کارها چنانچه از روال صحیح خود خارج شود، تهدیدی برای جامعه تبدیل خواهد شد، تهدیدی که منجر به ظهور و بروز آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه می‌شود.

 ولنگاری فرهنگی در عرصه فضای مجازی این روزها به حدی رسیده که برخی پزشکان صاحب‌نام در اراک به خود اجازه می‌دهند با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام تصاویر غیراخلاقی و برهنه از بیماران خود را به تصویر کشیده و برای تبلیغ و کسب درآمد از این فضا به نفع خود بهره‌گیری کنند.

 مصادیق فراوان منکر در صفحات اینستاگرام پزشکان اراکی لزوم برخورد قاطع دستگاه‌های نظارتی را می‌طلبد، این در حالی است که محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها در خصوص انتشار این نوع تصاویر اظهار کرده بود: انتشار و تبلیغ خدمات سلامت اعم از عمل‌های زیبایی، طبق آیین‌نامه سازمان نظام پزشکی در صفحات مجازی همانند اینستاگرام ممنوع است و تحت هیچ‌گونه شرایطی، پزشک نباید چنین عکس‌ها و تصاویری را از بیمار منتشر کند.

وی همچنین اعلام کرده بود: بر اساس قوانین و ضوابط سازمان نظام پزشکی، پزشکان نباید هیچ‌گونه متن و عکس برای تبلیغات اعمال زیبایی چه قبل و چه بعد از عمل از بیمار در صفحات مجازی بارگذاری کنند، در صورت مشاهده چنین تخلفاتی همکاران باید بهای سنگینی را برای مجازات بپردازند.

 انتشار خصوصی‌ترین نواحی بدن ممنوع است

ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت نیز در این رابطه طی گفت‌وگویی اظهار کرده بود: انتشار خصوصی‌ترین قسمت و نواحی قابل پوشش اعضای بدن حتی با رضایت افراد در فضای مجازی ممنوع است و با افراد متخلف قطعاً برخورد‌های لازم انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت هیچ ضمانتی درباره تبلیغات فضای مجازی ندارد؛ به بیماران هشدار داده بود توجه داشته باشند که فریب این پزشکان و صفحات تبلیغی آنها را نخورند.

محکومیت در انتظار پزشکان متخلف

 تیرماه امسال نیز مشاور اجرایی معاونت انتظامی نظام پزشکی در این رابطه اعلام کرده بود: گذاشتن تصویر بیماران برای تبلیغات در اینستاگرام ممنوع است.

رحمت‌الله توکل با اشاره به اینکه تعدادی از پزشکان عکس و فیلم‌هایی از عمل جراحی بیمار در فضای مجازی منتشر می‌کنند، لازمه هرگونه تبلیغ در فضای مجازی و غیرمجازی را اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی دانسته و گفته بود: اینستاگرام فقط مختص بزرگ‌سالان نیست و ممکن است کودکان هم وارد آن شوند و به همین دلیل از نظر اخلاقی این کار ممنوع است و اگر رعایت نشود بار اول توبیخ با درج در پرونده و بار دوم محرومیت ۳ ماهه، ۶ ماهه، یک‌ساله و حتی در بعضی موارد ۳ ساله هم در نظر گرفته می‌شود.

برخورد قاطع پلیس فتا با هنجارشکنان

 رئیس پلیس فتای استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: پلیس فتا با هرگونه هنجارشکنی در فضای مجازی برخورد می‌کند و برای این پلیس تفاوتی ندارد که هنجارشکن یک پزشک باشد یا یک فرد بی‌سواد.

احسان آنقی می‌افزاید: هرگونه انتشار تصاویر غیراخلاقی در فضای مجازی جرم بوده و از جانب هر فردی که صورت گیرد، پلیس فتا به‌شدت با آن برخورد می‌کند.

وی بیان می‌کند: در خصوص پزشکانی که اقدام به انتشار تصاویر برهنه بیماران کنند، برخورد لازم از سوی پلیس فتا با آنان صورت می‌گیرد که در مرحله نخست دادن تذکر و در صورت تکرار و عدم رعایت، معرفی به مراجع قضایی است.

انتشار تصاویر برهنه از بیماران در فضای مجازی جرم است

دادستان اراک نیز در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: انتشار تصاویر غیراخلاقی و برهنه از بیماران در فضای مجازی صد درصد جرم بوده و دستگاه قضایی به‌شدت به آن مقابله می‌کند.

قربانی می‌افزاید: قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند، مصادیق فراوان دارد، اما از دو تا پنج سال حبس، محرومیت از حقوق اجتماعی و شلاق برای مجرم در نظر گرفته شده است.

وی بیان می‌کند: تهیه فیلم یا عکس از خصوصی‌ترین نواحی بدن و یا انتشار تصاویر بدن بودن پوشش جرم است و تهیه‌کننده آن به عنوان مجرم شناخته می‌شود.

دادستان اراک با بیان اینکه فیلم مستهجن تعریف خاص خود را دارد، می‌گوید: چنانچه برای دستگاه قضا محرز شود که پزشکان برای تبلیغ خود اقدام به انتشار تصاویر غیراخلاقی و مخالف با شرع و عرف جامعه می‌کنند، سریع به موضوع رسیدگی کرده و با پزشک متخلف برخورد می‌کند.

قربانی می‌افزاید: از پزشکان درخواست داریم از انتشار این نوع تصاویر در فضای مجازی خودداری کرده و به حریم بیماران خود احترام بگذارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول