يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
۰۲:۵۶  -  ۱۳۹۸/۱۲/۵
جای خالی شاخص‌ و ارزیابی در رسانه‌ها و مجلس + فتوگراف «از تبلیغات تا انتخابات مجلس یازدهم در مازندران»

فعالان رسانه‌ای به عنوان نمایندگان افکار عمومی نقش مهم و اثرگذاری در تقویت توانمندی‌ها و کاهش مشکلات دارند ولی در جامعه رسانه‌ای مازندران شاهد ترس از ارزیابی مستمر با شاخص‌های کارشناسی و ماهانه هستیم.

جای خالی شاخص‌ و ارزیابی در رسانه‌ها و مجلس + فتوگراف «از تبلیغات تا انتخابات مجلس یازدهم در مازندران»

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، به تعیین شاخص و ارزیابی از فعالیت‌ها با استفاده از شاخص‌های کارشناسی که به صورت نسبی جامع و مانع هم باشد، از اصول فعالیت‌های سیستماتیک و رو به تعالی است که در کشور ما کمتر به آن توجه می‌شود.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و فعالیت خبرنگاران نمونه ترس از ارزیابی کارشناسی‌‌شده با شاخص‌های معین است.

نامزدهای مجلس شورای اسلامی فعالیت خود را با حضور خانه به خانه با تعارف‌های معمول سببی یا نسبی صاحب‌خانه و عدم پرسش‌های بنیادی و صریح و تبدیل به جلسه اعلام نظر و عملکرد یک‌طرفه نامزدها انجام می‌شود و در برنامه‌های دیگر هم هزینه در مراسم‌هایی که نامزد مورد نظر در صندلی جلو بنشیند و خود را فعال فرهنگی و اجتماعی معرفی کند و بخش پررنگ‌تر نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی هم در زمان یک‌هفته‌ای تبلیغات رسمی با افتتاح ستاد، پخش آهنگ‌های حماسی، پذیرایی از مردم، پخش فیلم انتخاباتی، توزیع پوستر و کارت و حضور چهره‌های معروف برای رأی‌آوری انجام می‌شود و جایی برای نقد و پیگیری از طریق برگزاری جلسات جدی، صریح و البته همراه با نزاکت و ادب با حضور کارشناسان باقی نمی‌ماند و البته نگاه هم این است که رأی اصلی در کف جامعه قرار دارد و به دلایل معیشتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و طایفه‌ای نیازی به برقراری دیالوگ‌های کارشناسی نیست و یک‌طرفه صحبت‌کردن نامزدها را کافی می‌دانند و نتیجه این هم عدم انتقال مطالبات اصلی، دریافت‌نکردن برنامه‌های کارشناسی نامزدها برای پیگیری در دوره نمایندگی و استفاده از کلمات دو‌پهلو برای گذران دوران نمایندگی است و نتیجه آن خلا حضور اثرگذار نظرات کارشناسی در موضوع مجلس شورای اسلامی است و البته تک‌چهره‌های انتخاباتی هم بر خلاف مسیر معمول خود را در میدان نقد، پرسش و پاسخ با کارشناسان قرار می‌دهند.

فعالان رسانه‌ای به عنوان نمایندگان افکار عمومی هم نقش مهم و اثرگذاری در تقویت توانمندی‌ها و کاهش مشکلات دارند که این اثرگذاری با بالاتر بودن ضریب دانش و بینش آنان از متوسط جامعه بدست می‌آید ولی در جامعه رسانه‌ای مازندران هم شاهد ترس از ارزیابی مستمر با شاخص‌های کارشناسی و ماهانه هستیم.

ارزیابی از فعالیت‌های سازمانی اگر همراه با شاخص‌های کارشناسی و مستمر همراه با پاداش و مجازات باشد به ارتقای قابل توجه فعالیت‌های آن سازمان منجر می‌شود و البته این رفتار با مخالفت مخالفینی مواجه می‌شود که در ارزیابی‌ها جایگاهی ندارند و منافع اجتماعی و اقتصادی آنان با این ارزیابی زیر سؤال می‌رود و سنگ‌اندازی‌ها هم از اینجا آغاز می‌شود.

به نظر می‌رسد رسانه‌ها نقش مهمی در تعیین شاخص‌ها و انجام ارزیابی‌ها و نشر آن بر عهده دارند که مهمترین قدم در این مسیر، پذیرش این رفتار سازمانی در خود رسانه‌ها و سپس تعمیم آن در سایر حوزه‌ها است و گروه ‌های صنفی نقش اصلی در این  موضوع را دارند و انتظار می‌رود خانه مطبوعات و بسیج رسانه استان در این زمینه پیش‌قدم شوند.

 

 

عمران اکبرنژاد

انتهای پیام/86015/ع

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
پر بازدید ها
    پر بحث ترین ها
      بیشترین اشتراک
        بازار globe
        همراه اول