اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

مزایای دستگاه اکسیژن‌ساز از زبان مخترع جوان

شعیب نادعلی‌زاده قابلیت خروجی و مانیتور کردن تعداد دم و بازدم، کنترل ضربان تنفس در دقیقه و کارکردن دستگاه در صورت قطع برق تا سه ساعت و پایین بودن زمان تولید از مزیت‌های این اختراع برشمرد.

مزایای دستگاه اکسیژن‌ساز از زبان مخترع جوان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائم‌شهر، روزهای کرونایی در جهان یکی پس از دیگری سپری می‌شود و حال می‌توان گفت کووید ۱۹ در همه جهان رخنه کرده و دامن‌گیر تمام مردم روی کره زمین شده است.

*چاشنی همدلی و همراهی

با همه بدی‌ها و تلخی‌هایی که کرونا با خود به ارمغان آورد ولی در کشور ما اضافه شدن چاشنی همدلی و همراهی سبب شد تا با خیالی راحت‌تر و آرامش بیشتر به مقابله با این ویروس برویم.

این روزها حس همدلی و عطر ایثار در جای جای ایران اسلامی پیچیده و هرکسی به اندازه بضاعت و توان خود پا به میدان کارزار با این مهمان ناخوانده شده است.

عده‌ای در مساجد و تولیدی‌ها ماسک و گان می‌دوزند و عده‌ای دیگر برای بیماران و کادر پزشکی پرتقال و هویج آب می‌گیرند.

عده‌ای هم پا را کمی فراتر گذاشتند و دست به تولید لوازم ضروری پزشکی زدند تا کادر درمانی با خیالی راحت‌تر به درمان ادامه دهند و می‌توان گفت کُرونا، سنگ محکی برای سنجش همدلی و همکاری شده است.

سال نو کرونایی و شعار سال که به نام جهش تولید مزین شده سبب شد تا خلاقیت و حس مسؤولیت دست به دست هم دهند و اثری خلق کنند کاربردی و مورد نیاز برای مقابله با این روزهای ویروسی.

*اختراع مخترع جوان

شعیب نادعلی‌زاده، جوان ۳۱ ساله بهشهری که در رشته کارشناسی برق تحصیل کرده است یکی از همان‌هایی است که حال ناخوش هموطنانش دغدغه‌اش را برای تولید دستگاهی که بتواند تنفس بیماران کرونایی را راحت‌تر کند به سرانجام رساند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تراشه پردازان جهان واقع در پارک علم  فناوری استان مازندران در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه نام دستگاه ونتیلاتور است و برای تنفس مصنوعی استفاده می‌شود، اظهار کرد: از آن‌جایی که بیماری کرونا ریه را مورد حمله قرار می‌دهد تنفس را با مشکل روبرو می‌کند و اکسیژنی که باید به بدن برسد نمی‌رسد.

وی افزود: وقتی این اختلال در بدن به وجود می‌آید در حدود ۶۰ تا ۷۰درصد بیماران خفیف است و اگر دوران نقاهت را در منزل طی کنند و سیستم اکسیژنی داشته باشند که میزان اکسیژن استاندارد با رعایت مفاد بهداشتی را به ریه برساند بعد از ۱۴ روز یا کمتر بهبود پیدا می‌کنند.

*دستگاه ما یک دستگاه پرتابل با هزینه پایین است

این مخترع تصریح کرد: دستگاه‌های مشابهی که در بازار وجود دارد و در بیمارستان استفاده می‌شود از قیمت بالایی بهره‌مند است و شرکت‌های داخلی که آن را تولید می‌کنند محدود هستند ودر نهایت بتوانند با ظرفیت ۱۰۰ عدد در ماه تولید کنند و در شرایط فعلی نیاز کشور ما خیلی از این عددها بالاتر است و کشورهایی که توان ساخت آن را دارند هم به دلیل شیوع همه گیر بیماری حاضر به فروش به کشورهای دیگر نیستند و این امر ما برای تولید این دستگاه مصمم‌تر کرد.

نادعلی‌زاده با بیان اینکه دستگاه ما یک دستگاه پرتابل با هزینه پایین است و قابلیت این را دارد هر سیستم دستی که به‌صورت تنفسی مصنوعی دارد را اتومات انجام می دهد، اظهار کرد: قابلیت خروجی و مانیتور کردن تعداد دم و بازدم، کنترل ضربان تنفس در دقیقه و کارکردن دستگاه در صورت قطع برق تا سه ساعت و پایین بودن زمان تولید از مزیت‌های این اختراع است.

 وی ادامه داد: اگر برای ساخت دستگاه نیرو را تجهیز کنیم ظرف مدت یک‌ماه می‌توانیم هزارعدد ونتیلاتور تولید کنیم و کار کردن با آن ساده است و سریع آماده به کار می‌شود و نیاز به آموزش خاصی ندارد و قیمت آن تقریبا ۳ میلیون تومان است.

*استقبال نکردن نهادهای دولتی

این مخترع جوان تصریح کرد: تا به امروز نهادهای دولتی استقبال چندانی نشان ندادند و در صورت همکاری، ایده‌های زیادی داریم و می‌توانیم کارایی دستگاه را ارتقاء دهیم.

نادعلی‌زاده در ادامه به این بیت از شعر سعدی اشاره کرد که فرمود:

بنی‌آدم اعضای یکدیگرند/یک پیکرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به‌درد آورَد روزگار

دگر عضوها را نمانَد قرار
 و ادامه داد: در زمان تولید این اختراع از نظر روحی حال مساعدی نداشتم چرا که بیماری مادرم پیش آمد ولی تمام توانم را جمع کردم تا به نتیجه مطلوب برسم و امیدوارم در این عرصه کاری کرده باشم.

 

 

وی در پایان گفت: این دستگاه حاصل تلاش شبانه روزی و حرکت جهادی شرکت دانش‌بنیان تراشه پردازان جهان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران  بوده و برای کمک به بهبود بیماران کرونایی و شرایط فعلی کشور عزیزمان ایران انجام شده است.

به گزارش فارس از دیگر اختراعات این مخترع جوان می‌توان به دربازکن هوشمند،تولید چراغ‌های کم مصرف، دوربین‌های سه حالته کنترل از راه دور و پلیسه‌گیر روغن که ثبت اختراع شد، اشاره کرد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۴/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول