اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

گام‌های باقی‌مانده برای راه‌اندازی اولین موزه معدنی کشور در سوادکوه‌مازندران

گام‌های باقی‌مانده برای راه‌اندازی اولین موزه معدنی کشور در سوادکوه‌مازندران وجود دارد که تدابیر اجرایی را می‌طلبد.

گام‌های باقی‌مانده برای راه‌اندازی اولین موزه معدنی کشور در سوادکوه‌مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، موزه معدنی سوادکوه که از آن به عنوان اولین موزه معدنی کشور یاد می‌شود در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ با اعتبار ۲ ساله به امضای ایمیدرو و دانشگاه شهید بهشتی رسید و مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان هم برای این منظور به حساب شرکت البرز مرکزی واریز شد و وظایفی هم در صورت‌جلسات برای سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، شرکت البرز مرکزی و دانشگاه شهید بهشتی تعریف شد ولی پس از ۲ سال شاهد پیشرفت ملموسی نبودیم که اعتبار تفاهم‌نامه آن هم به اتمام رسید.

*فرایند راه‌اندازی موزه معدنی در سوادکوه

اخبار و گزارش‌های مختلفی از موضوع در  این رسانه‌ها با تیترهای نخستین موزه معدن کشور در مازندران احداث می‌شود (بیشتر اینجا بخوانید) راه‌اندازی نخستین موزه معدنی و گردشگری کشور در گام نخست(بیشتر اینجا بخوانید) انتخاب سرمایه‌گذار؛ شکاف اجرایی‌شدن موزه معدنی شمال کشور (بیشتر اینجا بخوانید)

این گزارش‌ها  و نمونه‌های از آن بیانگر نارضایتی فرماندار سوادکوه از پیشرفت کار، ملی‌بودن تفاهم‌نامه و نادیده‌گرفتن ادارات استانی و شهرستانی مرتبط در آن، معرفی نقاط دیگر به همراه معدن قدیمی کنیج‌کلا برای اجرای طرح موزه معدنی، بزرگ‌شدن طرح با الصاق طرح گردشگری به ایجاد موزه، عدم تمایل البرز مرکزی به عنوان نماینده ایمیدرو برای اجرای طرح به دلیل موانع موجود و ایجاد شبهه‌هایی درباره طرح موزه معدنی سوادکوه در طول بیش از ۳ سال اخیر است.

اختلاف بین ایمیدرو و‌دانشگاه شهید بهشتی در موضوع سرمایه‌گذاری طرح کار را به رکود کشانده بود که با تلاش‌های انجام‌شده شاهد تفاهم‌نامه جدید و آماده‌شدن فراخوان جذب سرمایه‌گذار و واگذاری طرح به دانشگاه شهید بهشتی زیراب هستیم.

برای پیگیری موضوع با رئیس دانشگاه شهید بهشتی زیراب و مدیرعامل البرز مرکزی گفت‌و‌گویی انجام دادیم.

* راه‌اندازی موزه معدنی سوادکوه توسط دانشگاه شهید بهشتی

سید‌عماد حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به فرایند احداث موزه معدنی در سوادکوه، گفت: در ابتدا فقط تفاهم‌نامه وجود داشت و چیز دیگری به عنوان پشتیبان برای ما وجود نداشت و مدیر عامل البرز  مرکزی هم در جلسات با اشاره به امضای مدیران بالادست ملی، هزینه‌کرد مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را به تأیید مدیران بالادست ذکر کرد.

رئیس پردیس دانشگاه شهید بهشتی زیراب به برگزاری جلسه در شرکت ایمیدرو اشاره کرد و آنان در اختیار‌ قرار‌دادن زمین و یا اجاره بلندمدت را خواستار بودند که بر طبق قوانین امکان آن برای ما وجود نداشت، افزود: به نقطه‌ای رسیدیم که امکان اجرای طرح وجود نداشت و جلسه مجدد در ایمیدرو برگزار شد و ایمیدرو مایل به اجرای طرح بود ولی البرز مرکزی تمایل چندانی به اجرای آن نداشت و مدیر عامل البرز مرکزی بیان کرد که بدون اجازه ایمیدرو امکان هزینه ندارد.

وی از دعوت تیم کارشناسی شرکت ایمیدرو برای پیگیری موضوع و‌تنظیم پیش‌نویس اولیه تفاهم‌نامه و فراخوان جذب سرمایه‌گذار خبر داد و با اشاره به تأیید آن، خاطر نشان کرد: صفر تا صد راه‌اندازی موزه معدنی سوادکوه توسط دانشگاه شهید بهشتی و با مشاوره‌های تخصصی ایمیدرو انجام می‌شود.

حسینی به اخذ مجوزهای لازم از دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: در حال تنظیم نهایی فراخوان برای درج در رسانه‌ها هستیم و سرمایه‌گذاری در وظایف دانشگاه لحاظ نشد ولی امکان واگذاری داریم و ایمیدرو هم متعهد شد تا مشاوره تخصصی به ما بدهد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی زیراب با بیان اینکه ۴ قطعه برای ایجاد موزه معدنی معرفی شد که همه زمین‌ها متعلق به دانشگاه است و برای زمین‌های مورد نظر سند داریم، افزود: هزینه تقریبی برای ۴ فاز ایجاد موزه معدنی، ۱۰ میلیارد تومان برآورد شد و فراخوان ما عمومی است و به صورت کلی یا جدا‌جدا امکان اجرایی‌شدن دارد.

وی با اعلام اینکه وضعیت مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان که بیان می‌شود برای احداث موزه معدنی  در اختیار البرز مرکزی وجود دارد، مشخص نیست، گفت: منافع اقتصادی طرح برای سرمایه‌گذار و دانشگاه تعریف شده است.

حسینی با بیان اینکه میزان اشتغال و سود طرح توسط مشاور تعیین شد و اشتغال‌زایی مستقیم به شرط اجرای کامل، ۸۴ نفر است در پاسخ به سؤالی درباره همراهی شورای شهر زیراب، افزود: علاقه‌ای از طرف شورای شهر برای ایجاد موزه معدنی ندیدم و رضایت مردم در اولویت ما است.

حسینی از انتشار فراخوان احداث موزه معدنی برای این هفته خبر داد.

* مشورت تخصصی طرح موزه معدنی سوادکوه

مدیر‌ عامل شرکت البرز مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به اینکه اشتغال و نفع عمومی در اولویت طرح موزه معدنی سوادکوه قرار دارد، گفت: اصل مهم کنونی برای موزه معدنی، جذب سرمایه‌گذار است.

حسین متصدی با اشاره به اینکه مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای موزه معدنی سوادکوه را با زحمت به دست آوردیم، افزود: برای هزینه مبلغ اختصاص‌یافته باید روال قانونی و نحوه هزینه‌کرد مشخص شود.

وی با بیان اینکه واقعیت‌ها باید به صورت شفاف بیان شود، خاطر نشان کرد: برای ارائه مشورت تخصصی طرح موزه معدنی سوادکوه همکاری می‌کنیم.

* گام‌های باقی‌مانده برای راه‌اندازی اولین موزه معدنی کشور در سوادکوه‌مازندران

تقدیرها و تشکر‌ها برای پیگیری طرح موزه معدنی سوادکوه را باید در اجرایی‌شدن طرح و افتتاح و بهره‌برداری از آن به عقب انداخت، چرا که هنوز اتفاقی در مرحله اجرا و مشاهده خروجی توافق‌نامه‌ها به وقوع نپیوست.

پس از رسانه‌ای شدن فراخوان جذب سرمایه‌گذار توسط دانشگاه شهید بهشتی باید منتظر حضور سرمایه‌گذار بود که می‌تواند به صورت ۴ فاز یا جدا‌جدا اقدام به سرمایه‌گذاری کنند که به نظر می‌رسد تفکیک فاز‌ها به پراکندگی مدیریت سرمایه‌گذاری منجر می‌شود و بهتر است بر اجرای ۴ فاز به صورت یک‌جا توسط سرمایه‌گذار تمرکز شود و تعیین‌تکلیف مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان که مبلغ حدود ۷۰ میلیون تومان برای نگارش طرح هزینه شد و بقیه در اختیار البرز مرکزی قرار دارد هم مشخص شود.

نظارت بر فعالیت سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران هم از دغدغه‌های است که با اجرای طرح همراه است که مدیریت مناسب را می‌طلبد.

کوچک‌بینی طرح از آسیب‌‌های جدی به آن است که در بین برخی مدیران شاهد آن هستیم.هرچند طرح موزه معدنی در گذشته با اشتغال‌زایی حدود ۵۰۰ نفر با سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیاردی معرفی شد و با گذشت زمان به ۸۴ نفر با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد ولی همین تعداد اشتغال مستقیم با اشتغالزایی غیرمستقیم مرتبط با آن و نیز اثرگذاری فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دیگر می‌تواند به عنوان یک اقدام مهم تلقی شود.

آنچه مهم ارزیابی می‌شود آن است که گام‌های باقی‌مانده بهره‌برداری از اولین موزه معدنی کشور در سوادکوه برداشته شود تا از طرحی که می‌توانست در اوایل سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری اولیه برسد، تنها تونلی قدیمی با تجهیزات بدون استفاده در گوشه‌ای از منطقه موردنظر باقی است و تبدیل آن به طرحی اثر‌گذار اقتصادی و فرهنگی اولویت اجرایی دست‌اندرکاران باشد.

گزارش از عمران اکبرنژاد

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول