اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

فکر بکر آقا معلم برای آموزش در فضای مجازی/ هیچ مشکلی نمی‌تواند حریف این معلم خلاق شود

حامد نیک‌پی معلم فداکار و خلاق محمودآباد باوجود سختی آموزش در روزهای کرونایی در این میان شانه خالی نکرده و فکر بکری به سرش زده تا بتواند به این دغدغه و مشکلات خانواده‌ها پایان دهد، همه این‌ها نشان می‌دهد هیچ مشکلی نمی‌تواند حریف این معلم خلاق شود.

فکر بکر آقا معلم برای آموزش در فضای مجازی/ هیچ مشکلی نمی‌تواند حریف این معلم خلاق شود

خبرگزاری فارس مازندران ـ زهرا طاهری| این روزها همه جای ایران صحبت از مهربانی و همدلی است و هر کس به سهم و در جایگاه خود سعی دارد در این راه قدمی بردارد و گوشه‌ای از کار را بگیرد، از مدافعان سلامت گرفته تا جهادگران بی‌نام و نشان و این روزها هم معلمان، معلمانی که یاد و خاطره آنان تا همیشه در وجودمان جاودانه خواهد ماند.

نگاهی هرچند کوتاه به گذشته نشان می‌دهد پشت هر موفقیتی ردپایی از مهر و رنج این مهربانان بوده که الفبای زندگی را به ما آموختند و  چشمان پرامید ما بر دستان توانایشان دوخته شده تا آینده‌سازان این کشور در سایه‌سار علم‌شان آرام گیرند.

درست است شرایط کرونایی است و آموزش‌ها غیرحضوری شده اما تلاش‌های معلمان در فضای مجازی هم نشان داده مهربانی مرز نمی‌شناسد و این معلمان هستند که دل‌شان برای دانش‌آموزانشان پر می‌کشد، در این میان نیز خبرهایی از مهربانی و همدلی شنیدیم و می‌شنویم؛ معلمانی که به هر کاری دست می‌زنند تا بتوانند دانش‌آموزان بتوانند از امکانات آموزشی برخوردار شوند.

این روزها که آموزش‌ها از کلاس‌های درس به کلاس‌های مجازی کوچ کرده‌ به همان میزان مشکلات و دردسرهای آموزشی نیز برای برخی از دانش‌آموزان بروز و ظهور کرده همه ما می‌دانیم که بعضی از والدین از سواد کافی برخوردار نیستند و همین موضوع نگرانی‌های برخی از دانش‌آموزان را بیشتر کرده است.

در این میان معلمانی که همواره دغدغه آموزش به دانش‌آموزان را در سر دارند  و خواهان حل مشکلات آموزشی دانش‌آموزان هستند در روزهایی که نرم‌‌افزارها و اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی به آموزش می‌پردازند و هیاهوی سامانه‌ای آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان طراحی شده همه جا پر شد اما همچنان مشکلات و نگرانی‌ها برای خانواده‌ها سر جایش است و بسیاری از خانواده در زمینه آموزش فرزندانشان دغدغه دارند.

معلم فداکار و خلاق محمودآباد باوجود سختی آموزش در روزهای کرونایی در این میان شانه خالی نکرده و فکر بکری به سرش زده تا بتواند به این دغدغه و مشکلات خانواده‌ها پایان دهد، همه این‌ها نشان می‌دهد هیچ مشکلی نمی‌تواند حریف این معلم  خلاق شود؛ آن هم معلمی که خواهان بهبود سطح آموزشی کشور است.

به سراغ حامد نیک‌پی معلم ریاضی شهرستان محمودآباد رفتیم که  ۱۸ سال معلم است و از همان ابتدا صحبت‌هایش را با دغدغه‌های آموزشی آغاز می‌کند و اینکه باید عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان برقرار باشد.

 

این معلم در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: شاید برخی از برنامه‌ها از عدالت آموزشی برخوردار نباشد و اینکه در همه خانه‌ها سواد آموزشی به طور یکسان برقرار نیست.
باتوجه به اینکه ممکن است دانش‌آموز سر کلاس درس را آنچنان که باید درک نکند و در خانه نیز کسی سواد کافی نداشته باشد که دانش‌آموز را راهنمایی کند همین موضوع مرا به فکر طرح «استفاده از QR-Code در سیستم آموزشی» برای نخستین بار انداخت که قرار است که تمام مشکلات آموزشی دانش‌آموزان را حل کند.

نیک‌پی که با تلاش و پشتکار توانسته برنامه‌ به نوعی معلم آنلاین ۲۴ ساعته بدون وقفه را طراحی کند که می‌تواند برای هر یک از پایه‌های درسی، از جمله مباحث ریاضی و علوم که دانش‌آموز نیاز به توضیح و تمرین بیشتری دارد، فیلم‌های آموزشی را تهیه کرد و در سامانه آموزش و پرورش قرار داده و QR Code مربوطه را تولید کرده و در اختیار دانش‌آموزان قرار داد تا در کتاب نصب کنند که با این امکان دانش‌آموزان با اسکن موبایل خود روی هر یک از QR Code فیلم آموزشی مربوطه را مشاهده خواهند کرد که که می‌تواند برای دانش‌آموز بسیار کمک کننده باشد تا مباحث درسی را بهتر بفهمد.

 

وی معتقد است برخی از دروس جز درس‌های تمرینی است که نیاز به تمرین و تکرار دارند این نرم‌افزار کمک زیادی به آموزش دانش‌آموزان خواهد کرد.

این معلم خلاق اضافه می‌کند: طرح «استفاده از QR-Code در سیستم آموزشی» آذر ماه سال گذشته برای وزارت آموزش و پرورش مطرح شد ولی در حیطه اجرایی قرار نگرفت ولی با هماهنگی  برخی معلمان در سراسر کشور موفق شدیم  حدود ۶۰ درصد مباحث درسی هر پایه را طراحی و  در سامانه آموزش و پرورش مازندران mazandmohtava.ir بارگذاری کنیم.

با توجه به اینکه کتاب‌های درسی قبل از آن به چاپ رسیده بود امکان چاپ QR-Code در کتاب‌ها نبود ولی فایل‌ها در سایت بارگذاری شد که امکان پرینت QR-Code روی کتاب‌ها وجود دارد و با قرار دادن تلفن همراه روی آن فیلم‌های آموزشی برای دانش‌آموزان به نمایش گذاشته می‌شود.

نیک‌پی بیان می‌کند: طرح «استفاده از QR-Code در سیستم آموزشی» درحال حاضر خودش را نشان داده و وزیر آموزش و پرورش در این زمینه دستور داده این طرح امسال به‌صورت برچسبی اجرا شود و فایل های QR Code کلاس‌های اول تا ششم ابتدایی در سایت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

 

البته طرح «استفاده از QR-Code در سیستم آموزشی» در تاریخ  هفتم مهر ماه سال ۹۹ برای نخستین بار در کشور در روستای خشت‌سر ـ محمودآباد افتتاح شده و به حدی برای خانواده‌ها خوشایند بوده که از استان‌های فارس، گلستان و سایر از ما درخواست کردند که برای آنان ارسال شد.

نیک‌پی خاطرنشان می‌کند: اما موضوعی که خیلی برایم جالب است و همین موضوع هم مرا برای انجام این کار ترغیب کرد این بود که یکی از دانش‌آموزان سخت‌کوش و کوشای کلاس درسم در فهم برخی مسائل با مشکل مواجه شده و وقتی از او خواستم که دقیقا بگوید کجای مساله را نمی‌فهمد در پاسخ گفت خانواده‌ام از سواد کافی برخوردار نیستند که به من آموزش دهند و مفاهیم درسی را بهتر بفهمم ، آن چنان تحت تاثیر بیانش قرار گرفتم که هیچ گاه فراموش نمی‌کنم و همین موضوع موجب شد راغب شوم و این طرح طراحی شود.

نیک‌پی از همه معلمان و همه افرادی که در مسیر اجرایی شدن این طرح به‌طور تمام و کمال مرا یاری کردند و همچنین از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش مازندران که سامانه mazandmohtava.ir را ایجاد کرده، تقدیر و تشکر کرد.

این معلم فداکار و محقق که مدت‌ها وقت و زمان خود را صرف تدوین این طرح آموزشی کرده می‌توان از آن به‌عنوان معلم مهربان نام می‌برند که در این روزهایی که همه جا صحبت از مهربانی و همدلی است این معلم هم توانسته به نوعی در این زمینه سهم بسزایی داشته باشد.

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول