اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

آموزش عملی آقامعلم در روزهای دور از مدرسه/ کمک گرفتن از ابزار نمایش و رفتن سر باغ برای تفهیم دروس

معلم خلاق یکی از مدارس مازندران در شیوه تدریس عملی‌اش می‌گوید: برای درس آشنایی دانش‌آموزان با منابع طبیعی ابتدا به سراغ درختان رفتم و در ارتباط با چوب و سنگ مطالبی را آموزش دادم و در ادامه درس در ارتباط با جانوران سراغ گاوداری رفتم و پس از آن نیز وارد باغ سبزی شدم و گیاهان را معرفی کردم.

آموزش عملی آقامعلم در روزهای دور از مدرسه/ کمک گرفتن از ابزار نمایش و رفتن سر باغ برای تفهیم دروس

خبرگزاری فارس مازندران ـ زهرا طاهری‌پرکوهی|وقتی پای مهمان ناخوانده کرونا به میان جامعه باز شد دردسرها و نگرانی‌ها بیشتر و بیشتر شد باوجود اینکه هر روز نگرانی‌ها افزوده شد اما برگ‌‌های دفتر مهربانی و همدلی ورق خورد که در واقع می‌توان گفت مهربانی‌ها و همدلی‌ها توانست مرهمی بر مشکلات باشد.

در کنار مجاهدان سلامت، جهادگران که روز و شب برای خدمت به مردم نمی‌شناسند و طی این ایام توانستند اقدامات بسیار خوبی از خود برجای بگذرانند مجاهدان آموزش نیز اقدامات شاخصی انجام دادند که کماکان هم ادامه دارد و آن هم اینکه بحث آموزش دانش‌آموزان که با نگرانی‌های بسیاری همراه بود به همت و تلاش این مجاهدان نه تنها تعطیل نشد بلکه پربارتر و غنی‌تر در حال انجام است.

این روزها زمزمه معلمان در گوش دانش‌آموزان است و این مسئله تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناسد از فضای مجازی گرفته تا تلویزیون و در منزل نیز با ارتباط معلم‌یاران و معلمان آموزش‌ها ادامه دارد.

درست است این روزها کتاب‌های درسی با دلتنگی ورق می‌خورد اما معلمان با روش‌هایی نو و ابتکارانه از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا آموزش‌ها تداوم داشته باشد و دانش‌آموزان از فضای درس و مدرسه دور نشوند، البته این موضوع در روستاها حکایت دیگری دارد که در نوع خود می‌تواند شنیدنی باشد.

زبان از بیان تلاش و زحمت مجاهدان آموزشی، معلمانی که از روی تخت بیمارستان به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند تا معلمانی که هر روز حتی در روزهای قرمز کرونایی به مدرسه می‌آیند و پای صحبت و نگرانی‌های اولیا و دانش‌آموزان می‌نشینند و با وجود اینکه خودشان هم دل‌مشغولی‌هایی دارند اما خم به ابرو نمی‌آورند قاصر است.

اما همین بیان مشکلات در این روزهای سخت بتواند باری از مشکلات‌شان بردارد در این‌راستا به سراغ  محمدمهدی جوربنیان رفتیم معلمی که در تولید محتوا خلاقیت و نوآوری به خرج داده تا بتواند به بهبود فرآیند یادگیری در دانش‌آموزان کمک کند.

 

*وقتی خلاقیت چاشنی تدریس می‌شود

جوربنیان  آموزگار یک مدرسه هیأت امنایی در روستای آلکله منطقه نشتارود تنکابن است که با توجه به وضعیت قرمز امروز همانند سایر معلمان از طریق فضای مجازی مشغول تدریس است.

این معلم برای اینکه دانش‌آموزان از فضای درس دور نشوند خلاقیت را چاشنی تدریس کرده به عنوان نمونه با توجه به اینکه دانش‌آموزان پایه سوم با درس مطالعات اجتماعی اولین بار است که روبرو می‌شوند برای اینکه این درس برایشان جذاب باشد موضوعات درسی را در قالب نمایش برای بچه‌ها آموزش می‌دهد تا برایشان جذاب باشد به این دلیل که اعتقاد دارد وقتی چاشنی تدریس حالت نمایشی باشد،  بچه‌ها از تدریس لذت می‌برند و در حین تدریس و مشاهده کلیپ، مطالب را یاد می‌گیرند و به عینه مطالب را درک می‌کنند.

محمدمهدی جوربنیان  آموزگار تنکابنی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: نمونه‌ای دیگر در درس آشنایی دانش‌آموزان با منابع طبیعی ابتدا به سراغ درختان رفتم و در ارتباط با چوب و سنگ مطالبی را آموزش دادم و در ادامه درس در ارتباط با جانواران سراغ گاوداری رفتم و پس از آن نیز وارد باغ سبزی شدیم و گیاهان را معرفی کردم و در پایان نیز به دانش‌آموزان آموزش دادم که باید در حفظ این منابع تلاش کنند.

یکی از مباحث در بحث ریاضی مفهوم ریال و تومان و تبدیل آن بوده که  شاید تدریس به صورت گفتاری و بیان آن برای دانش‌آموزان دشوار باشد که باز هم این معلم خلاق گل کاشت و با در قالب داستان به‌صورت انیمیشن مفهوم ریال و تفاوت و در نهایت تبدیل آن را آموزش داده است.

این آموزگار بیان می‌کند: موضوع دیگر در بحث مطالعات اجتماعی تحت عنوان شغل‌های خدمات و تولیدی و دسته‌بندی آنها بوده که معمولا  به صورت گفتاری تدریس می‌شود ولی برای اینکه مفهوم شغل‌ها را به دانش‌آموزان بفهمانم کتاب را کنار گذاشتم و در قالب کلیپ چهار دقیقه‌ای توانستم این درس را تدریس کنم به طوری‌که هم در چهار دقیقه درس مطالعات تدریس شد و هم دانش‌آموزان توانستند شغل‌های خدماتی و تولیدی را به‌راحتی دسته‌بندی کنند.

برای درس علوم نیز برای تشریح بخش‌های مختلف گیاه با حضور در منطقه روستایی وارد باغ سبزی شدم و ریشه‌های درختان را به دانش‌آموزان نمایش دادم؛ چراکه معتقدم فصل گیاهان مبحث سخت و سنگینی است و اگر به این شیوه تدریس ندهم ممکن است دانش‌آموزان در فهم مطالب دچار مشکل شوند به همین دلیل تصمیم گرفتم درس دادن به گونه‌ای باشد تا دانش‌آموزان به صورت عینی و ملموس مفاهیم را  کاملا لمس کنند.

جوربنیان اضافه می‌کند: درست است با شیوع ویروس کرونا سختی آموزش بیشتر شد از یک سو مشکلات در بحث امکانات بوده و از سویی دیگر کمبود زمان در بحث آموزش بوده چرا که هم بررسی تکالیف دانش‌آموزان مطرح بوده و هم بحث تولید محتوا مهم است تا دانش‌آموزان از فضای یادگیری و آموزش دور نشوند.

هشت سال معلم هستم و طی این سال‌ها همواره در بحث تولید محتوا فعالیت داشتم و با شیوع ویروس کرونا فعالیتم در بحث تولید محتوا سمت و سوی دیگر به خود گرفت و البته در این راه با توجه به اینکه از قبل در این مسیر فعالیت داشتیم آموزش‌هایی را برای ارتقای سطح همکاران نیز در نظر گرفتیم تا بتوانند تولید محتوا داشته باشند.

*معلمی رو با عشق انتخاب کردم

این معلم جوان بیان می‌کند: معلمی رو با عشق انتخاب کردم و از زمان کودکی به این رشته علاقه داشتم و حتی اگه بارها به قبل برگردم باز هم انتخابم معلمی است.

تصور برخی در این روزهای کرونایی این است سختی کار معلمان کمتر شده ولی من به عینه می‌بینم که معلم‌ها حتی از زمان حضوری هم بیشتر کار می‌کنند، نه اینکه خودم معلم باشم نه، ولی من معلم ساعت‌هایی که به بررسی تکالیف، آماده کردن محتوای آموزشی، تدریس انلاین، آزمون‌ها می‌گذرانم خیلی بیشتر از زمانی است که آموزش‌ها به‌صورت حضوری بوده است.

تصاویر قبل از کرونا. اینجا آقا معلم هم سرباز می‌شد و هم پزشک

 

جوربنیان خاطرنشان می‌کند: درست است در این روزهای کرونایی شرایط آموزش تغییر کرده اما این روزها معلمان دلتنگ روزهای گذشته هستند؛ چرا که کرونا در کنار سختی‌هایی که به همراه داشته حس دلتنگی معلمان را بیشتر کرده و همه ما معلمان دوست داریم مدارس باز شده و بچه‌ها را ببینیم.

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول