اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
رد شدن از آگهی (5) اطلاعات بیشتر
پربازدیدها
رزمایش مومنانه اینبار به ارزش جان بخشیدن/رهایی4 نفر از طناب‌دار+فیلم و عکس در این شرایط شیوع کرونا و ماه مبارک رمضان، کسانی هم هستند که به واسطه تلاش ریش سفیدان و بزرگان، با گذشت از قصاص و بخشیدن خون، زیباتر در رزمایش مومنانه شریک شدند و برخی‌ها را از طناب دار نجات داده و چراغ خانه هایی را روشن کردند.
۱۳۹۹-۲-۲۳ ۱۴:۴۲ http://fna.ir/ex5prh
0
۳:۵

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، سیستان و بلوچستان استانی دارای ظرفیت های بسیار زیادی است که یکی از این ظرفیت ها نفود خوب بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان در بین مردم است در واقع بهره گیری از محبوبیت افراد ریش سفید، دارای اقتدار، صاحب نفوذ و معتمدان محلی  ظرفیت  مناسبی برای حل و فصل اختلافات است.

امروز شوراهای حل اختلاف جایگاه واقعی خود را در بین مردم پیدا کرده  و خروجی همت و تلاش اعضای شورای حل اختلاف،  عملکرد خوب و تاثیری گذاری است که  ترویج  و نهادینه سازی فرهنگ ایثار و از خود گذشتی در جامعه بوده است.

سازش بیش از 7 هزار و 400  فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت:  با تلاش اعضای شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته 7 هزار و 464  فقره پرونده به سازش ختم شده است.

حجت الاسلام حمید رضا بندانی اظهار کرد:  در سال 98  تعداد کل پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف استان 38  هزار و 673  فقره پرونده بوده است که از این تعداد 29  هزار و 819 فقره  پرونده ، حقوقی و 8 هزار و 854   فقره پرونده با موضوع کیفری هستند.

وی افزود: از این میزان پرونده های وارده 36 هزار و 190  فقره  پرونده مربوط به حوزه های شهری و 2 هزار و 483   فقره پرونده مربوط به حوزه های روستایی است همچنین از تعداد کل پرونده های  وارده37 هزار و 697 فقره پرونده مختومه شده است . 

وی ادامه داد:  از مجموع پرونده های شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته  21 هزار و 697 فقره پرونده قابل صلح بوده که  7 هزار و 464  فقره پرونده توسط اعضای شورای حل اختلاف استان منجر به مصالحه شده است. همچنین نسبت پرونده های مصالحه نسبت به قابل صلح 34.4  درصد  بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشته است.

بندانی بیان کرد:  پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف در استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 15.4 درصد رشد داشته است و  پرونده های مختومه نیز با رشد 12.7 درصدی مواجه بوده است.

در سال گذشته تعداد 27 هزار و 953 فقره پرونده ماده 9 در استان رسیدگی شده که از این تعداد 11 هزار و 953 فقره پرونده قابلیت صلح و سازش داشته و تعداد هزار و 576 فقره پرونده منجر به سازش شده است

با وجود  شیوع ویروس کرونا در کشور، اعضای شورای حل اختلاف استان همچنان پای کار بودند و برای سازش و حل و فصل اختلاف موجود در پرونده های ارجاعی همتی مضاعف از خود نشان دادند به گونه ای که پرونده های بسیار مهمی در شعب سازشی شوراهای حل اختلاف به سازش ختم شده است.

نجات جان 26 زندانی محکوم به قصاص در شوراهای حل اختلاف در سال گذشته

آمار پرونده های اختلافات طایفه ای منجر به  قتل در سال گذشته  26 فقره پرونده بوده  که 8 فقره پرونده در شعبه 21 زاهدان، 5 فقره پرونده در شعبه 19 زاهدان، 4 فقره پرونده در شعبه 25 (زندان مرکزی ، 2 فقره پرونده در شعبه 27 زاهدان، 5 فقره پرونده در شهرستان دلگان، یک فقره پرونده در دشتیاری و یک پرونده اختلاف طایفه ای منجر به قتل در زندان زابل به سازش ختم شده است.

آزادی 111 زندانی جرائم غیرعمد در شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان از آزادی 111 زندانی توسط شعب سازشی زندان های استان خبر داد.

حجت الاسلام حمید رضا بندانی اظهار کرد: در سال گذشته 317 فقره پرونده به شعب سازشی زندان های استان سیستان و بلوچستان وارد شده که از این تعداد 220 فقره پرونده به سازش رسیده است.

 از مجموع 317 فقره پرونده وارده به شعب زندان شوراهای حل اختلاف استان 220 فقره سازش و مختومه شده است.

همچنین در سال گذشته 111 زندانی  توسط شعب شوراهای حل اختلاف استان از زندان آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.

نجات جان 4 نفر از مجازات حتمی قصاص در شعب شوراهای حل اختلاف استان در دو ماهه امسال

رئیس شورای حل اختلاف شماره 21 زاهدان گفت:  یک فقره پرونده قتل در تاریخ 03/03/1397 به شورای حل اختلاف شماره ۲۱ زاهدان ارجاع شد که در آن فردی به نام ناصر عطایی توسط فرهاد حاتمی به قتل رسیده بود که از زمان ارجاع پرونده تلاش اعضای شورای حل اختلاف برای صلح و سازش آغاز می شود.

عبدالغنی شه بخش ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته جلسات متعددی با خانواده اولیای دم برگزار می‌گردد و اعضای شورای حل اختلاف این شعبه تلاش می‌کنند تا با تبیین نتایج گذشت و صلح در جامعه رضایت اولیای دم را جلب کنند.

پس از برگزاری جلسات متعدد نهایتا در اواخر سال گذشته رضایت اولیای دم جلب، به گونه ای که در ابتدای سال (20/01/1399) با حضور در شعبه رضایت خود را اعلام نموده و صورت جلسات صلح و سازش را امضا کردند.

وی ادامه داد: همچنین  با ورود  پرونده قتل غیر عمدی به شورای حل اختلاف شماره 21 زاهدان، پیگیری‌های لازم جهت صلح و سازش آغاز شد.

جلسه فوق العاده برای اصلاح ذات البین با حضور امام جمعه مسجد مکی زاهدان و جمعی از معتمدان و طرفین پرونده برگزار شد که در نهایت  تلاش‌ها برای حل و فصل این پرونده به نتیجه رسید و خانواده مقتول از حق خود گذشت کرده و رضایت خود را اعلام کردند.

رئیس دادگستری زابل نیز گفت: یک فقره پرونده قتل عمدی در سال 95 که تمامی مراحل آن طی شده  و به مرحله صدور رای قطعی رسیده بود به یکی از شعب حل اختلاف مستقر در زندان شهرستان زابل ارجاع شد.

علیرضا پالیزبان گفت: اعضای شورای حل اختلاف به محض دریافت پرونده تلاش خود را برای برقراری ارتباط با طرفین پرونده آغاز می‌کنند تا بتوانند رضایت اولیای دم را اخذ کنند.

وی ادامه داد: نهایتا جلسه صلح و سازش با حضور طرفین برگزار که در این جلسه با تبیین و اهمیت اصل مردم داری و نتایج مفید گذشت و ایثار در جامعه، پدر مقتول رضایت خود را اعلام و یک نفر (محمد نارویی فرزند احمد) از مجازات حتمی قصاص رهایی یافت.

رئیس شعبه 19 شورای حل اختلاف نیز گفت: در تاریخ 11/04/1390  فردی به دلیل وجود اختلافات مالی به قتل می رسد که پس از دستگیری متهم، پرونده تشکیل و مراحل رسیدگی را طی کرده و در نهایتا با توجه به کیفرخواست صادره و نظریه پزشکی قانونی و شکایت اولیا دم، اتهام انتسابی به متهم، محرز و به قصاص نفس پس از استیذان از ولی امر مسلمین توسط اولیا دم محکوم می گردد.

غلامرضا جهانتیغ  گفت: با ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف شماره 19 برای صلح و سازش، اقدامات لازم توسط اعضای شورای حل اختلاف این شعبه آغاز می گردد که نهایتا در تاریخ 10/02/1399 در وقت فوق العاده جلسه شورای حل اختلاف با حضور اولیاء دم و ریش سفیدان  تشکیل  و با ارشادات اعضای شورای حل اختلاف و تبیین نتایج مثبت گذشت در جامعه اولیا دم رضایت خود را اعلام و فرد قاتل از مجازات اعدام رهایی می یابد.

محسن شه بخش یکی از اعضای شعبه 4 شورای حل اختلاف نیز در زمینه سازش یک فقره پرونده ضرب و شتم در این شعبه گفت:  بر اثر وقوع یک فقره نزاع و درگیری   منجر به ضرب و شتم ناشی از اختلاف مالی بین دو نفر، اختلافات بسیار شدیدی بین دو خانواده به وجود آمده بود.

وی افزود:  پس از شکایت طرفین از هم و انجام مراحل رسیدگی در شعبه 101 کیفری،  پرونده برای انجام صلح و سازش به شعبه 4 شورای حل اختلاف زاهدان ارجاع شد.

شه بخش  ادامه داد: به محض ارجاع پرونده تلاش اعضای شورای حل اختلاف برای به سازش رساندن دو خانواده و خاتمه دادن به اختلافات موجود آغاز و جلسات متعددی با طرفین پرونده برگزار گردید.

وی  تصریح کرد: در نهایت پس از گذشت یک سال، تلاش ها به نتیجه رسید و  جلسه سازش در شعبه 4 شورای حل اختلاف زاهدان برگزار که طرفین اعلام کردند که دیگر هیچ گونه شکایتی از هم ندارند و صورت جلسه سازش امضا کردند.

   

 

با وجود  شیوع ویروس کرونا در کشور، اعضای شورای حل اختلاف استان همچنان پای کار بودند و برای سازش و حل و فصل اختلاف موجود در پرونده های ارجاعی همتی مضاعف از خود نشان دادند به گونه ای که پرونده های بسیار مهمی در شعب سازشی شوراهای حل اختلاف به سازش ختم شده است.

امروز شوراهای حل اختلاف جایگاه واقعی خود را در بین مردم پیدا کرده و خروجی همت و تلاش اعضای شورای حل اختلاف،  عملکرد خوب و تاثیری گذاری است که  ترویج  و نهادینه سازی فرهنگ ایثار و از خود گذشتی در جامعه  را به دنبال داشته است.

-----------------

گزارش: مریم سرگزی

انتهای پیام/75005/خ

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول