اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
رد شدن از آگهی (5) اطلاعات بیشتر
پربازدیدها
رقص قایق‌های به گلِ نشسته در رودخانه‌های سیستان + فیلم و عکس سیستانی که سالهاست با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، امسال جان دوباره گرفته و علاوه بر تالاب هامون هر رودخانه و سد و برکه ای را نگاه می‌کنیم صدای پای آب را میشنویم، دامداری، ماهیگیری و کشاورزی رونق گرفته و سرسبزی روستاها دل مردم را شاد کرده است.
۱۳۹۹-۳-۲۳ ۱۴:۴۲ http://fna.ir/exqi12
0

به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، اگر خبرنگار باشی و بومی منطقه سیستان و روزهای قهر طبیعت و خشکسالی را دیده باشی، یکی از بهترین و خوشحال کننده ترین سوژه‌ها برایت آبادی سیستان و نوشتن از آبگیری تالاب هامون و سرسبزی و رونق دامپروری در منطقه است.

دو سال متولی است که به دنبال سیلاب، دشتمال و بارندگی، آب در رگ های خشکیده سیستان جاری و آبادانی را به مردم منطقه هدیه می دهد.

سال گذشته در اردیبهشت ماه بود که گزارشی از حال و روز خوب مردم سیستان نوشتیم و تقریبا امیدی به اینکه سال بعد هم این سوژه باشد را نداشتیم، اما به لطف خدا امسال هم مردم سیستان روزهای پرآب رودخانه ها را تجربه کردند. این سوژه تکراری است اما دوست داشتنی، سوژه ای که نوید زندگی و آبادی می دهد.

پس در یکی از روزهای گرم و بهاری خرداد ماه، برایتان از حال روز این روزهای سیستان می نویسیم، از قایق های شناور در آب رودخانه‌ها، از دام های رها شده در آب‌ها، از سرسبزی زمین های کشاورزی تا برداشت محصولات زراعی و باغی.

 

هر گوشه سیستان را نگاه میکنی چشم اندازی زیبا نظرت را جلب می کند،  دوست داری ساعت ها بنشینی حتی غروبش را هم ببینی، عکس یادگاری بگیری و دعا دعا کنی این روزها ماندگارتر باشد.

 

سیستانی که سالهاست با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، امسال جان دوباره گرفته و علاوه بر تالاب هامون هر رودخانه و سد و برکه ای را نگاه میکنیم صدای پای آب را میشنویم، دامداری، ماهیگیری و کشاورزی رونق گرفته و خوشحالی مردم این دیار قابل توصیف نیست.

این در حالیست که تا همین چند سال قبل، قایق های به گل نشسته لبخند را از لبان مردم سیستان ربوده بود.

این روزها اما قایق‌ها در آب می رقصند و نویدبخش روزهای خوب برای سیستان هستند.

یکی از صیادان در حالیکه در قایقش نشسته می‌گوید: این روزها از بهترین روزها زندگی ما هست دیدن دوباره آب رها شده در دشت سیستان برایمان خاطرات سالهای آبادانی سیستان را زنده کرد.

خانواده‌ای را دیدیم که بر فراز کوه خواجه در یک گوشه نشسته چشم انداز زیبای اطراف نظاره می‌کردند، می گفتند: این منظره ها در این شرایط آب و هوایی کمتر ایجاد می شود، این عکس ها را یادگاری بگیرید.

این روزها صید و صیادی نیز رونق گرفته و در بستر رودخانه ها و تالاب هامون ماهی تا وزن 10 و 15 کیلو هم صید شده است.

این درحالی است که تا چند سال قبل شاهد مرگ ماهی‌ها در همین رودخانه ها و تالاب هامون بودیم.

سطح زیرکشت محصولات جالیزی سیستان در سالجاری ۷هزار هکتار شامل ۳۵۰۰هکتار خربزه و ۳۵۰۰هکتار هندوانه بوده که به نسبت سال گذشته  دو برابر افزایش داشته است.

 

برداشت انگور یاقوتی سیستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان می‌گوید: برداشت انگور یاقوتی در این استان از اواخر اردیبهشت آغاز و تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت.

اردشیر شهرکی افزود: بیشترین سطح زیر کشت انگور در شهرستان های حوزه سیستان شامل زهک، زابل، هیرمند، هامون و نیمروز و در شهرستان های خاش، زاهدان و میرجاوه است.

برداشت محصولات جالیزی در منطقه سیستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین گفت: سطح زیر کشت محصولات جالیزی سیستان در سالجاری ۷هزار هکتار شامل ۳۵۰۰هکتار خربزه و ۳۵۰۰هکتار هندوانه بوده که به نسبت سال گذشته  دو برابر افزایش داشته است.

امان الله طوقی اظهار کرد: اکثر کشاورزان سیستانی در سالجاری با توجه به آورد  رودخانه هیرمند وآب گیری مزارع از طرح انتقال آب بالوله دشت سیستان در ماه‌ های اسفند وفروردین هندوانه، خربزه محلی و اصلاح شده کشت کرده‌اند.

وی ادامه داد: با ورود آب به منطقه سیستان و رونق کشت محصولات جالیزی، برای حدود ۳هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: پیش بینی شده تا پایان فصل برداشت ۱۵۶هزار تن محصولات جالیزی به ارزش بیش از ۱۵۶۰میلیارد ریال تولید و روانه بازار مصرف شود.

برداشت گندم در سیستان و بارقه امید برای انبار غله ایران

پس از سالیان متمادی خشکسالی با ورود آب به منطقه، کشاورزان سیستان بیش از ۴۵هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی خودرا به کشت گندم اختصاص دادند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این زمینه گفت: در سال زراعی جاری ۶۸هزار و ۱۴۰هکتار گندم در استان کشت شد که سهم سیستان ۴۵هزار و ۵۰۰ هکتار است.

غلام حیدر زورقی افزود: در فصل کشت گندم ۱۲۰۰تن بذر گندم اصلاح شده از ۶ استان کشور تهیه و در اختیار کشاورزان سیستانی قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال جاری بیش از ۲هزار تن گندم بذری از گندم کاران منطقه سیستان خریداری و برای فصل کشت آتی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

 

معاون‌ امداد و نجات‌ جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان می‌گوید: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۱ نفر جان خود را در بستر رودخانه‌های منطقه سیستان از دست داده‌اند.

 

سیلاب بدون ایجاد خسارت به تالاب بین‌المللی هامون هدایت شده است

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز می‌گوید: دریافت بیش از 30 درصدی سیلاب سال جاری نسبت به سال آبی گذشته باعث شده سیلاب بدون ایجاد خسارت به سکونتگاه‌ها و زمین‌های کشاورزی به سمت تالاب بین‌المللی هامون هدایت و یا ذخیره‌سازی شود.

محمد دلمرادی اضافه کرد: در حال‌حاضر بخشی از این سیلاب برای مصرف آب شرب در مخازن چاه نیمه ذخیره و بخش دیگر در انهار سنتی و شبکه مدرن برای مصارف کشاورزی در جریان است.

 

11 نفر در بستر رودخانه‌های منطقه سیستان غرق شدند

در کنار تمامی این خبرهای خوب و خوش اما، آب جاری شده در بستر رودخانه ها و سدها آنقدر وسوسه انگیز هست که جوانان  بومی و غیربومی را به سمت خود برای ماهیگیری و یا شنا می کشاند و عده‌ای هم با وجود اینکه به فنون شنا آشنا نیستند، به دل آب می‌زنند.

معاون‌ امداد و نجات‌ جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در این زمینه می‌گوید: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۱ نفر جان خود را در بستر رودخانه‌های منطقه سیستان از دست داده‌اند.

حسن مصفا افزود: با توجه به جاری شدن آب در رودخانه‌ها و انهار منطقه و شرایط خاص رودخانه‌های سیستان مردم از ورود به داخل آب خودداری کنند.

امیدواریم همچنان آب در بستر رودخانه ها و سدها جاری باشد و ما بازهم برایتان از آبادی سیستان بنویسیم.

 میتوانید با کلیک اینجا تصاویر بیشتری را از این روزهای سیستان از لنز دوربین مسعود شیخ ویسی عکاس نام آشنای سیستان و بلوچستان ببینید.

انتهای پیام/3139/خ

اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول