اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
رد شدن از آگهی (5) اطلاعات بیشتر
پربازدیدها
فیلم/ عملیات یخ‌زدایی هواپیما و باند در فرودگاه تبریز در پی بارش برف و افت شدید درجه حرارت، نخستین عملیات یخ‌زدایی (De-icing) برای هواپیمای آتا در فرودگاه تبریز انجام پذیرفت. انجام عملیات اوره‌پاشی باند ۳۰ چپ فرودگاه تبربز جهت مقابله با یخبندان شبانگاهی توسط پرسنل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما در فرودگاه تبریز
۱۳۹۹-۹-۶ ۲۱:۵۵ http://fna.ir/f18bum
0

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، هنگامی که در اثر سرمای شدید هوا بدنه هواپیما یخ می‌زند دیگر قادر به پرواز نیست و باید عمل یخ‌زدایی از هواپیما انجام گیرد.

عاملی به نام "یخ‌زدگی" یکی از خطرناکترین عوامل در پرواز هست. همه می‌دانیم که هواپیما با توجه به شکل آیرودینامیکی بال‌ها (Air Foil) و دیگر سطوح می‌تواند با حرکت جریان هوا (Relative Wind) از روی این سطوح، نیروی بالا برنده (Lift) را ایجاد کند و باعث به پرواز در آمدن این جسم عظیم‌الجثه شود.

با ایجاد یخ‌زدگی روی بدنه هواپیما، این سطوح از حالت آیرودینامیکی خود خارج می‌شوند و همین عامل باعث بروز حادثه می‌شود. 

هر زمان که برف و یخ یا حتی شبنم بر روی هواپیما انباشته می‌گردد، خلبانان با واحد یخ‌زدایی فرودگاه جهت حذف آن تماس می‌گیرند. در این شرایط یخ‌زدگی و در زمانی که هنوز هواپیما تیک آف نکرده، ماشین‌هایی که حامل مواد ضدیخ هستند، این مواد را با فشار بر روی بدنه هواپیما پمپاژ می‌کنند و با این کار نه تنها یخ‌زدگی موجود را از بین می‌برند که حتی تا دقایقی مانع ایجاد یخ‌زدگی مجدد بر روی بدنه می‌شوند.

مایع یخ‌زدایی مخلوطی شیمیایی است از اتیلن یا گلیکول اتیلن. میزان گلیکول موجود در این سیالات بر حسب دما و شرایط آب و هوایی متغیر است. این مایع معمولا" داغ شده و تحت فشار جهت پاکسازی برف و یخ از روی هواپیما اسپری می‌گردد.

انتهای پیام/60001/س

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول