از آنجا که در سال گذشته پرتفوی غیربورسی سهام عدالت از پرتفوی شرکتهای استانی و پرتفوی سهام عدالت در دست مردم به دلیل تاسیس و ایجاد یک شرکت هلدینگ خارج شده است لذا ضرورت دارد که مردم در جریان تاسیس این شرکت هلدینگ قرار بگیرند و هر چه سریعتر مردم از مزایای تاسیس این شرکت هلدینگ منتفع بشوند.
در حال حاضر با گذشت بیش از یکسال از حذف شرکتهای غیر بورسی، این هلدینگ تاسیس نشده است و بیم آن میرود که این شرکت هیچ گاه تاسیس نشود و سهام غیر بورسی هم برای همیشه از پرتفوی 49میلیون سهامدار عدالت حذف شود. ارزش بالای این پرتفوی ( حداقل بیش از سی هزار میلیارد تومان ) از اهمیت بالای این موضوع صحبت می کند و متاسفانه بی توجهی به آن منجر به سلب اعتماد مردم خواهد شد و امید است که با جلوگیری از بروز این اتفاق و یا شفاف سازی بیشتر در خصوص این موضوع، گام مثبتی را در افزایش سطح رضایت مردم در جامعه برداریم.
از میان ۴۹ شرکتی که زیر مجموعه سهام عدالت هستند، ۱۳ شرکت از آنها در زیر مجموعه شرکتهای غیر بورسی قرار میگیرند و اکنون در پرتفوی سهامداران شرکتهای استانی و مردم لحاظ نشدهاند. مطابق ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت، مدیریت این چند شرکت غیربورسی باید در دست شرکتهای سرمایهگذاری استانی باشند.
اما در سال گذشته طی جلساتی که در شورای عالی بورس صورت گرفت قرار شد برای مدیریت این ۱۳ شرکت غیر بورسی، هلدینگی را تحت عنوان شرکت سرمایهگذاری امید ایرانیان راهاندازی کنند. اما مطابق قانون، شرکت سپردهگذاری مرکزی حق تشکیل و مدیریت این ۱۳ شرکت غیر بورسی را ندارد، حتی ابلاغیه سه بندی در خصوص شورای عالی بورس میگوید که آنها فقط حق دخالت در مقررات و دستورالعملها را دارند اما در حال حاضر چنین فرآیندی در حال انجام است .
حذف پرتفوی غیر بورسی سهام عدالت باعث شده است که نه تنها مردم بخشی از داراییشان را در پرتفوی سهام عدالت مشاهده کنند بلکه حتی بهره مندی آنها از سود نقدی هم با حاله ای از ابهام مواجه شود چرا که شرکتهای بورسی موجود در پرتفوی سهام عدالت سودشان را به حساب سپرده گذاری ریختند اما شرکتهای غیر بورسی سودشان را به حساب سازمان خصوصی سازی ریختن و لذا با توجه به واریز سود سهام عدالت از طریق سپرده گذاری به نظر می رسد که مردم از سود واریز شده به حساب سازمان خصوصی سازی محروم بمانند.
لذا با توجه به اهمیت موضوع و منتفع شدن میلیون ها سهامدار (49 میلیون سهامدار) به نظر می رسد که پیگیری این موضوع در جهت برگرداندن پرتفوی غیر بورسی به شرکتهای سرمایه گذاری استانی و پرتفوی سهام عدالت مردم حتی المقدور تا زمان تاسیس شرکت هلدینگ ( که تاسیس این شرکت هم همانطور که عنوان شد با قوانین مطابقت ندارد)امری ضروری به نظر می رسد تا مردم از مزایا و منافع دارایی غیر بورسیشان در سهام عدالت بهره مند شوند .
در حال حاضر با گذشت بیش از یکسال از حذف شرکتهای غیر بورسی، این هلدینگ تاسیس نشده است و بیم آن میرود که این شرکت هیچ گاه تاسیس نشود و سهام غیر بورسی هم برای همیشه از پرتفوی 49میلیون سهامدار عدالت حذف شود. ارزش بالای این پرتفوی ( حداقل بیش از سی هزار میلیارد تومان ) از اهمیت بالای این موضوع صحبت می کند و متاسفانه بی توجهی به آن منجر به سلب اعتماد مردم خواهد شد و امید است که با جلوگیری از بروز این اتفاق و یا شفاف سازی بیشتر در خصوص این موضوع، گام مثبتی را در افزایش سطح رضایت مردم در جامعه برداریم.
از میان ۴۹ شرکتی که زیر مجموعه سهام عدالت هستند، ۱۳ شرکت از آنها در زیر مجموعه شرکتهای غیر بورسی قرار میگیرند و اکنون در پرتفوی سهامداران شرکتهای استانی و مردم لحاظ نشدهاند. مطابق ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت، مدیریت این چند شرکت غیربورسی باید در دست شرکتهای سرمایهگذاری استانی باشند.
اما در سال گذشته طی جلساتی که در شورای عالی بورس صورت گرفت قرار شد برای مدیریت این ۱۳ شرکت غیر بورسی، هلدینگی را تحت عنوان شرکت سرمایهگذاری امید ایرانیان راهاندازی کنند. اما مطابق قانون، شرکت سپردهگذاری مرکزی حق تشکیل و مدیریت این ۱۳ شرکت غیر بورسی را ندارد، حتی ابلاغیه سه بندی در خصوص شورای عالی بورس میگوید که آنها فقط حق دخالت در مقررات و دستورالعملها را دارند اما در حال حاضر چنین فرآیندی در حال انجام است .
حذف پرتفوی غیر بورسی سهام عدالت باعث شده است که نه تنها مردم بخشی از داراییشان را در پرتفوی سهام عدالت مشاهده کنند بلکه حتی بهره مندی آنها از سود نقدی هم با حاله ای از ابهام مواجه شود چرا که شرکتهای بورسی موجود در پرتفوی سهام عدالت سودشان را به حساب سپرده گذاری ریختند اما شرکتهای غیر بورسی سودشان را به حساب سازمان خصوصی سازی ریختن و لذا با توجه به واریز سود سهام عدالت از طریق سپرده گذاری به نظر می رسد که مردم از سود واریز شده به حساب سازمان خصوصی سازی محروم بمانند.
لذا با توجه به اهمیت موضوع و منتفع شدن میلیون ها سهامدار (49 میلیون سهامدار) به نظر می رسد که پیگیری این موضوع در جهت برگرداندن پرتفوی غیر بورسی به شرکتهای سرمایه گذاری استانی و پرتفوی سهام عدالت مردم حتی المقدور تا زمان تاسیس شرکت هلدینگ ( که تاسیس این شرکت هم همانطور که عنوان شد با قوانین مطابقت ندارد)امری ضروری به نظر می رسد تا مردم از مزایا و منافع دارایی غیر بورسیشان در سهام عدالت بهره مند شوند .