بسمه تعالی
ضمن تشکر از خبرگزاری فارس جهت ایجاد بستر تعاملی ایجاد پویش که بدین وسیله بسیاری از درخواست های مردم در قالب پویش های مردمی مطرح گردید و با پیگیری خبرگزاری فارس بسیاری از این درخواست ها به گوش مسئولین ذیربط رسید.
لذا جا دارد از این نوع بستر های بسیار حیاتی و ارزشی به سبکی دیگر جهت برطرف شدن مشکلات کشور استفاده نمود که در ادامه به تشریح آن خواهم پرداخت.
در ابتدا یادآور میشوم که بارها و بارها مقام معظم رهبری در سخنرانی های خود به استفاده از ظرفیت نخبگان و صاحبان اندیشه در رفع مشکلات کشور تاکید کردند همچنین مسئولین زیادی در این باره نیز سخن گفتهاند و بر این امر تاکید کردهاند ولی متاسفانه تاکنون بستری جهت تحقق این خواسته فراهم نشده است.
خبرگزاری فارس با توجه به رسالت اجتماعی خود با راهاندازی بخش فارس من در این امر پیش قدم بوده است لیکن جهت استفاده حداکثری از این ظرفیت میتوان شیوههای دیگری را در کنار این اقدام ارزشمند انجام داد.
در اینجا به دو راهکار جهت ارتباط با مسئولین و بررسی عملکرد آنها اشاره خواهد شد (که میتوان از هر دو نیز بطور همزمان استفاده نمود)
راهکار اول از طریق فارس من:
1. در کنار روش پیگیری کنونی فارس من حساب کاربری برای مسئولین مربوطه ایجاد گردد تا مسئول مدنظر مطالبات و درخواست ها و ایده ها مردم را مشاهده و بطور مستقیم بتواند پاسخ این درخواست ها را بدهد.
20 همچنین میتوان با برچسب گذاری دقیق تر خبرگزاری فارس موضوعات مرتبط با مسئول مربوطه قابل نمایش باشد.
3 دستهبندی مطالب با دقت بالاتری انتخاب شود و حتی امکان درج چند دسته بندی برای یک مطلب وجود داشته باشد.
4. مسئولین بتوانند مطالب مرتبط با خود را از طریق برچسب ها ، دسته بندی ها ، زمان درج مطلب، نمایش تصادفی و تعداد حمایت ها و ... مرتب سازی و مشاهده نمایند و امکان ارجاع و رونوشت کردن آن مطلب به یکدیگر را داشته باشند.
5. پس از پیگیری مسئول امکان امتیاز دهی به مسئول مربوطه با امکان درج نظر توسط ایجاد کننده مطلب فراهم گردد.
6. تمامی افراد بتوانند امتیاز مسئولین و نظرات درج شده به مسئولین را مشاهده کنند.
یکی از کاربران فارس من پویشی ایجاد کرده بود و در آن نوشته بود ((فارس من بهتر به مردم معرفی شود تا از این ظریفت بخوبی استفاده شود ...)) در ادامه نوشته این عزیز باید عرض کرد جهت استفاده حداکثری از این ظرفیت باید مسئولین مربوطه را نسبت به این ظرفیت نیز آگاه کرد که بصورت خودجوش و البته از طریق کانال ارتباطی (ارتباط با خبرنگار ، پنل کاربری و...) که خبرگزاری فارس تهیه خواهد کرد به مطالب درج شده توسط مردم عزیز پاسخگو باشند.
راهکار دوم از طریق سامانه ارتباط با مسئولین:
با الگوه گرفتن از بسترهای موفق و موثر در این حوزه نظیر فارس من سامانه ای با امکانات زیر ایجاد گردد:
1. هر فردی پنل کاربری خواهد داشت همچون my.gov.ir در این پنل میتواند مطالبه و درخواست و پیشنهاد خود را که قابل مشاهده برای همگان است را برای مسئول مدنظر خود ارسال کند البته امکان موافق و مخالف بود افراد با مطلب فوق وجود داشته باشد (اپراتورهایی جهت دسته بندی دقیق مطالب و تعیین دقیق مسئولین ذیربط وجود خواهد داشت).
2. امکان ارتباط با اپراتور تایید کننده پیام درصورت درخواست اصلاح پیام و موارد پشتیبانی وجود داشته باشد.
3. مسئولین بتوانند مطالب را از طریق برچسب ها ، دسته بندی ها ، زمان درج مطلب، نمایش تصادفی و تعداد موافق و یا مخالف و ... مرتب سازی و مشاهده نمایند و جهت پاسخگویی اقدام کنند.
4. مردم بتوانند به نحوه پاسخگویی مسئولین مربوطه امتیاز دهند.
5. تمامی مسئولین از یک فروشنده ، کارمند ساده ، رئیس شرکت ، مدیر یک تشکیلات تا نماینده مجلس و دیگر مقامات رسمی کشور که کار خدمات ارائه میدهند در این سامانه سمتشان مشخص شده است و تمامی افراد میتوانند به عملکرد آنها امتیاز دهند و نظرات خود و حتی به سوالات پیش فرض پاسخ دهند تا بدین وسیله مردم بر عملکرد افرادی که خدمات ارائه میدهند نظارت کنند.
6. برای این مشارکت مردمی در امتیازدهی و نظرسنجی ها بطور سیستمی امتیاز شهروندی به افراد جهت ترغیب به این کار داده شود.
در صورت اجرایی کردن موارد فوق شاهد بستری جهت نظارت مستقیم مسئولین و مردم بر عملکرد سیستم کشور خواهیم بود که باعث بهبود ارائه تمامی خدمات خواهد شد.
ضمن تشکر از خبرگزاری فارس جهت ایجاد بستر تعاملی ایجاد پویش که بدین وسیله بسیاری از درخواست های مردم در قالب پویش های مردمی مطرح گردید و با پیگیری خبرگزاری فارس بسیاری از این درخواست ها به گوش مسئولین ذیربط رسید.
لذا جا دارد از این نوع بستر های بسیار حیاتی و ارزشی به سبکی دیگر جهت برطرف شدن مشکلات کشور استفاده نمود که در ادامه به تشریح آن خواهم پرداخت.
در ابتدا یادآور میشوم که بارها و بارها مقام معظم رهبری در سخنرانی های خود به استفاده از ظرفیت نخبگان و صاحبان اندیشه در رفع مشکلات کشور تاکید کردند همچنین مسئولین زیادی در این باره نیز سخن گفتهاند و بر این امر تاکید کردهاند ولی متاسفانه تاکنون بستری جهت تحقق این خواسته فراهم نشده است.
خبرگزاری فارس با توجه به رسالت اجتماعی خود با راهاندازی بخش فارس من در این امر پیش قدم بوده است لیکن جهت استفاده حداکثری از این ظرفیت میتوان شیوههای دیگری را در کنار این اقدام ارزشمند انجام داد.
در اینجا به دو راهکار جهت ارتباط با مسئولین و بررسی عملکرد آنها اشاره خواهد شد (که میتوان از هر دو نیز بطور همزمان استفاده نمود)
راهکار اول از طریق فارس من:
1. در کنار روش پیگیری کنونی فارس من حساب کاربری برای مسئولین مربوطه ایجاد گردد تا مسئول مدنظر مطالبات و درخواست ها و ایده ها مردم را مشاهده و بطور مستقیم بتواند پاسخ این درخواست ها را بدهد.
20 همچنین میتوان با برچسب گذاری دقیق تر خبرگزاری فارس موضوعات مرتبط با مسئول مربوطه قابل نمایش باشد.
3 دستهبندی مطالب با دقت بالاتری انتخاب شود و حتی امکان درج چند دسته بندی برای یک مطلب وجود داشته باشد.
4. مسئولین بتوانند مطالب مرتبط با خود را از طریق برچسب ها ، دسته بندی ها ، زمان درج مطلب، نمایش تصادفی و تعداد حمایت ها و ... مرتب سازی و مشاهده نمایند و امکان ارجاع و رونوشت کردن آن مطلب به یکدیگر را داشته باشند.
5. پس از پیگیری مسئول امکان امتیاز دهی به مسئول مربوطه با امکان درج نظر توسط ایجاد کننده مطلب فراهم گردد.
6. تمامی افراد بتوانند امتیاز مسئولین و نظرات درج شده به مسئولین را مشاهده کنند.
یکی از کاربران فارس من پویشی ایجاد کرده بود و در آن نوشته بود ((فارس من بهتر به مردم معرفی شود تا از این ظریفت بخوبی استفاده شود ...)) در ادامه نوشته این عزیز باید عرض کرد جهت استفاده حداکثری از این ظرفیت باید مسئولین مربوطه را نسبت به این ظرفیت نیز آگاه کرد که بصورت خودجوش و البته از طریق کانال ارتباطی (ارتباط با خبرنگار ، پنل کاربری و...) که خبرگزاری فارس تهیه خواهد کرد به مطالب درج شده توسط مردم عزیز پاسخگو باشند.
راهکار دوم از طریق سامانه ارتباط با مسئولین:
با الگوه گرفتن از بسترهای موفق و موثر در این حوزه نظیر فارس من سامانه ای با امکانات زیر ایجاد گردد:
1. هر فردی پنل کاربری خواهد داشت همچون my.gov.ir در این پنل میتواند مطالبه و درخواست و پیشنهاد خود را که قابل مشاهده برای همگان است را برای مسئول مدنظر خود ارسال کند البته امکان موافق و مخالف بود افراد با مطلب فوق وجود داشته باشد (اپراتورهایی جهت دسته بندی دقیق مطالب و تعیین دقیق مسئولین ذیربط وجود خواهد داشت).
2. امکان ارتباط با اپراتور تایید کننده پیام درصورت درخواست اصلاح پیام و موارد پشتیبانی وجود داشته باشد.
3. مسئولین بتوانند مطالب را از طریق برچسب ها ، دسته بندی ها ، زمان درج مطلب، نمایش تصادفی و تعداد موافق و یا مخالف و ... مرتب سازی و مشاهده نمایند و جهت پاسخگویی اقدام کنند.
4. مردم بتوانند به نحوه پاسخگویی مسئولین مربوطه امتیاز دهند.
5. تمامی مسئولین از یک فروشنده ، کارمند ساده ، رئیس شرکت ، مدیر یک تشکیلات تا نماینده مجلس و دیگر مقامات رسمی کشور که کار خدمات ارائه میدهند در این سامانه سمتشان مشخص شده است و تمامی افراد میتوانند به عملکرد آنها امتیاز دهند و نظرات خود و حتی به سوالات پیش فرض پاسخ دهند تا بدین وسیله مردم بر عملکرد افرادی که خدمات ارائه میدهند نظارت کنند.
6. برای این مشارکت مردمی در امتیازدهی و نظرسنجی ها بطور سیستمی امتیاز شهروندی به افراد جهت ترغیب به این کار داده شود.
در صورت اجرایی کردن موارد فوق شاهد بستری جهت نظارت مستقیم مسئولین و مردم بر عملکرد سیستم کشور خواهیم بود که باعث بهبود ارائه تمامی خدمات خواهد شد.