انتشار : ۲۰:۳۲ , ۱۳۹۹ خرداد ۲۹
عدم فعاليت اتوبوس‌های بخش خصوصی در تهران
حميد معصومي شوراي اسلامي شهر تهران/ شهرداري تهران/ معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران/ شزكت واحد اتوبوسراني تهران و حومه/ ملی 3
با سلام و احترام؛ در روزهای اخیر مدیر عامل محترم شركت واحد اتوبوسرانی تهران در مصاحبه با رسانه‌ها اظهار داشته‌اند : نقل به مضمون باید به این نکته اشاره کنم که به دلیل نبود مسافر هنوز بخشی از رانندگان اتوبوس های بخش خصوصی حاضر نیستند سر کار حاضر شوند.
با بهره گیری از این سخنان چند نكته بعرض می‌رسد؛
1- در واگذاری اتوبوسها به بخش خصوصی تمامی این ناوگان با یارانه 82/5 درصدی از سال 85 تا سال 90 واگذار شده و این یارانه و ارزش افزوده آن در سالهای مذكور و اخیر برای خدمت‌رسانی بی‌منت و آسان به شهروندان بوده و گرنه هدف پولدار شدن! تعدادی از رانندگان و مدیران شركت‌های خصوصی نبوده، نیست و نخواهد بود.
2- عدم تمایل سرمایه گذاران، شركت های خصوصی فعال در بخش اتوبوس درون شهری به خرید و نوسازی ناوگان جدا از افزایش قیمت اتوبوس از یكصد میلیون تومان تا دو و نیم تا سه میلیارد تومان در سال 99، نگاه آنان به سال‌های قبل یعنی سال 85 به بعد و خرید اتوبوس‌های صفر كیلومتر درون شهری به قیمت فوق‌العاده پایین در حدود 17 تا 20 میلیون تومان با یارانه بیش از 82 درصدی دولت قبل جهت گسترش و توسعه شبكه اتوبوسرانی در سراسر كشور یا واگذاری اتوبوس‌های ملكی شهرداری با مبلغ بسیار نازلتر و تقریباً مجانی به آنان بوده و این یارانه‌ها به سود مالكان اتوبوس‌ها، مدیران شركت‌های خصوصی بوده و آسیب آن را مسافران با اتلاف وقت، سرمایه، شخصیت و... پرداخت نموده و می‌نمایند. لذا با این رانت های واگذار شده قبلی هیچ شخصیت حقوقی و حقیقی در این بخش وارد نخواهد شد.
3- ابتدای خصوصی سازی اتوبوسرانی مردم و شهروندان تاوان آن را با افزایش كرایه، اتلاف وقت، بی‌نظمی، انحلال خطوط و... دادند و می‌دهند ولی در سالهای اخیر مالكان و رانندگان اتوبوس‌ها نیز متضرر شده‌اند و این نتیجه اشتباه در این امر بوده است ولی پذیرش اشتباه امری مبارک و پسندیده است.
4- خصوصی سازی ناوگان اتوبوسرانی با روش فعلی از ابتدا اشتباه بوده است و طرحی شكست خورده هست كه شهرداری، شورای شهر، وزارت كشور و دولت باید مسئولیت آن را بپذیرند و نسبت به اصلاح آن و بازگشت سرمایه‌های عمومی به دست شهروندان اقدام نمایند تا وضعیت حمل و نقل عمومی بهتر شود و امكان تخصیص بودجه كلان به آن فراهم باشد در شرایط فعلی تخصیص بودجه و امتیازات ویژه به این امر رانت بوده و باعث ثروتمندی یک شبه عده‌ای از جمله مالكان و مدیران شركت‌های خصوصی خواهد شد و یارانه به دست مردم به عنوان خدمات گیرندگان اصلی نمی‌رسد.
5- در اتوبوسرانی درون شهری اصلاً و ابدا بحث صرفه و سود مطرح نیست بلكه بحث جابجایی روان شهروندان و كاهش ترافیک و آلودگی هوا مهم می باشد
6- با این روش و چنین دیدگاه های غلطی در خصوصی سازی ناوگان اتوبوس شهری مسئولان محترم ملاحظه نمایند چه اجحافی بر جان، مال و وقت شهروندان نموده‌اند و خود را علاوه بر افزایش آلودگی هوا و ترافیک، در ازدیاد بیماری‌های تنفسی، سرطان، قلب، ریه و... در نهایت دردهای ناعلاج جسمی، روحی، مرگ و میر، زیان‌های مالی اقتصادی و افت تحصیلی بعلت تعطیلی‌های مداوم سهیم بدانند.
علهذا از مسئولان و نمایندگان محترم در دولت، مجلس، وزارت كشور، شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران تقاضا دارد با اصلاح روش خصوصی سازی یعنی عدم واگذاری ناوگان به اشخاص و واگذاری بهره‌برداری از ناوگان به شركت‌های خصوصی بصورت اجاره با خرید خدمات باعث بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در سطح تهران و سایر شهرها شوند و در شرایط فعلی اكثر اتوبوس‌های واگذار شده به بخش خصوصی بالاخص در شهرستانها پس از اتمام تعهد رانندگان بصورت آزاد فعالیت می‌نمایند و ادامه این وضعیت و واگذاری اعتبار یا اتوبوس در روش فعلی همانند ریختن آب در سبد می‌باشد و هیچ آبی برای مردم جمع نخواهد شد.

انتهای پیام /پ

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اتوبوس شهري ترافيك آلودگي هوا
در حال پیگیری پیشنهاد و انتقاد
50000حمایت پیگیری در مجلس
10000 حمایت پیگیری از سازمان مربوطه
1000 حمایت بررسی کارشناسی موضوع
100 حمایت انتشار در سایت
32
انتشار: ۲۰:۳۲ , ۱۳۹۹ خرداد ۲۹ این سوژه منقضی شده
پیگیری های مرتبط
آخرین حامیان
دیدگاه تان را بنویسید

لطفا منتظر بمانید...
نظر شما ارسال گردید و پس از تایید منتشر خواهد شد
نظر شما تایید و منتشر شد
دیدگاه ها
 
ناشناس ۰۹:۱۱ ۱۳۹۹/۰۳/۳۰ در شرایط فعلی بهترین روش اصلاح آیین نامه ها و قوانین و مقررات خصوصی سازی ناوگان اتوبوسرانی شهری مصوب خرداد ۸۲ و آذر ۸۵ هیئت وزیران و شورای اسلامی شهر می باشد چون کلیه کمک ها دولت و یارانه تخصیصی واگذاری هر دستگاه اتوبوس بجای رسیدن به جامعه هدف یعنی مسافران و شهروندان به سود رانندگان مالک و شرکت های خصوصی تمام شده و مردم علاوه بر پرداخت کرایه بیشتر ، سودی از آن پولها نبرده اند . خصوصی سازی اتوبوسرانی همانطور که در متن بالا ذکر شده سالهاست که شکست خورده و سالهای متمادی توسط شهرداری ها و شرکت واحد شهرها لاپوشانی می شده که بیماری کرونا و تبعات آن نگذاشت این نقص و پنهان کاری آن پوشیده بماند !
 
علي 1358 ۰۹:۵۳ ۱۳۹۹/۰۳/۳۰ تزریق اعتبارات و یارانه در بخش خصوصی اتوبوسرانی متاسفانه از سال ۸۵ تاکنون به حال و روز مسافران و بیت المال سودی نداشته و ندارد و فقط به نفع عده ای از جمله مدیران و زیر مجموعه شرکتهای خصوصی و صاحبان اتوبوس بوده و باعث غنی شدن آنان و فقیرتر شدن مسافران مظلوم و کم توقع شده است . از طرفی دیگر این خصوصی سازی باعث گسترش بیکاری نیز می باشد چرا که در گذشته به ازای هر اتوبوس در تهران حداقل ۵ نفر نیروی خدماتی و راننده بصورت کار مولد و موثر مشغول بکار بودند که در حال حاضر به کمتر از دو نفر تقلیل یافته . بهره وری روزانه اتوبوسها در بخش عمومی از 16 ساعت کاری و 6 روز کارکرد هفتگی در بخش خصوصی به 10 ساعت کاری روزانه و 4 روز کارکرد هفتگی کاهش پیدا نموده است ، برداشت مسافر بطور میانگین در بخش عمومی از روزانه 500 تا 600 نفر به 250 تا 300 نفر در بخش خصوصی کاهش یافته ، سرفاصله زمانی حرکت اتوبوسها از 10 دقیقه در بخش عمومی به 20 الی 25 دقیقه در بخش خصوصی افزایش یافته و کرایه ها نیز چند برابر شده و رانندگان و مالکان اتوبوس های خصوصی توجهی به حق و حقوق مسافران نداشته و به معایب ظاهری و درونی و نظافت اتوبوسها توجهی نمی شود واقعا این چه خصوصی سازی است که همش ضرر می باشد و بیشترین آسیب را مردم متحمل شده اند . مسئولان و خبرنگاران محترم خبرگزاری فارس پیگیری فرمایید این سیستم بیمار و تضییع کننده حق مردم و بیت المال از طریق وزارت کشور و دولت اصلاح شود هر قدم در این راه باقیات الصالحات و اجر معنوی و اخروی خواهد داشت . با احترام
 
na ۲۲:۰۵ ۱۳۹۹/۰۶/۰۲ طبق قانون باید حقوق سربازان بین 60 تا 90 درصد حقوق کادر باشد. اما سرباز متاهل با فوق لیسانس، تمام وقت سربازه و 300 هزار تومن حقوق میگیره. آیا 300 هزار تومان حتی فقط هزینه رفت و آمد در یک ماه را پوشش می دهد؟ کمپین حمایت از افزایش حقوق سربازان https://www.farsnews.ir/my/c/24364
سوژه های پیشنهادی
سوژه های در حال رشد