از خانواده فرهنگی بازنشسته هستم، بعد از عمری انتظار و تلاش و پساندازی به قدر کفایت و در حدود ۱۰ ماه قبل یعنی در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ ، از طریق فروش اینترنتی سایپا، یک دستگاه خودروی کوئیک پیش ثبت نام کردم تا در هفته پایانی آبان ۹۹ پس از تکمیل وجه خودروی مورد نظر را دریافت کنم. متاسفانه در طی چند دوره سه ماهه که گذشت قیمت خودرو از دو برابر قیمت هنگام ثبت نام نیز عبور کرد. قیمت این خودرو تا پایان شهریور ۹۹ حدود ۹۴ میلیون تومان بود و در مهرماه با افزایش تقریبا ۳۸ درصدی به ۱۳۰ میلیون تومان رسید. به گفته مسئولان سایپا، اعتراضات مشتریان سبب شد تا حتی دعوتنامههای صادر شده را پس بگیرند و در نتیجه مشتریان هفته آخر ماه مهر نیز همان قیمت تابستان ۹۹ یعنی ۹۴ میلیون تومان را تکمیل وجه کنند. این در شرایطی بود که قیمت کوئیک در آن زمان در حاشیه بازار حدود ۱۸۰ میلیون تومان بود. در پی افت قیمت دلار ، قیمت خودرو در بازار کاهش چشمگیری پیدا کرد و قیمت کوئیک به حداقل ۱۲۲ میلیون تومان رسید. یعنی حدود ۸ میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانه! با این حال از نظر مسئولان فروش سایپا مرغ قیمتشان یک پا دارد و معلوم نیست چرا اگر قیمتهایشان با افزایش قیمت آزاد افزایش مییابد با افت قیمت در حاشیه بازار کاهش پیدا نمیکند؟ به ما می گویند ۲ راه دارید یا تکمیل وجه با همین قیمت بالاتر از بازار یا انصراف! که این هر دو به ضرر مشتری است زیرا اگر از کارخانه بخرند فعلا ۸ میلیون تومان گرانتر است و اگر انصراف دهند تا چهار سال امکان خرید خودرو از دو شرکت را از دست خواهند داد! این در حالی است که همین شرکت دو دعوتنامه به من داده که اگر نخواستم و یا نتوانستم قیمت کوئیک را تامین کنم به جای آن یکی از چند خودروی پیشنهادی دیگر مانند تیبا ، تیبا ۲ یا وانت پراید را تکمیل وجه نموده و خریداری نمایم. اما عمر این بخشنامه که موجب شد تا از نمایندگی مربوطه دو دعوتنامه همزمان دریافت کنم حتی به ۲۴ ساعت نینجامید و مسئولانی دیگر تشخیص دادند که این موضوع به منافع شرکت آسیب وارد میکند و بلافاصله آن را از سایت نمایندگیهای خویش حذف نمودند! از آن پس تنها ارفاقی که برای ما قائل شدند آن است که ده روز بیشتر مهلت دادند تا کوئیک را با همان قیمت گرانتر از حاشیه بازار یعنی ۱۳۰ میلیون تومان تکمیل وجه نماییم! با مراجعات متعدد به واحد شکایات سایپا، سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده در وزارت صمت به این نتیجه تفهیم اتهام شدهام که اگر تکمیل وجه نکنم مسئولیت گرانی دوباره به عهده من است! متاسفانه یا خوشبختانه تامین باقیمانده وجه برایم ممکن نیست. اینک چند سؤال در ذهن من بیپاسخ مانده که طرح میکنم: ۱. افزایش قیمت ۳۸ درصدی خودروی کوئیک تا حتی افزایش قیمت ۱۴۰ درصدی خودروهایی مثل وانت آریسان در یک دوره اخیر کدام مسیر قانونی و کسب مجوز را طی مینمایند ؟ در حالیکه قرار بود در هر دوره حداکثر ۲۰ درصد افزایش داشته باشیم؟
۲. نقش سازمان حمایت از مصرف کننده در این افزایش قیمتهای بیحساب و کتاب چیست؟
۳. نهادهای تصمیم گیرنده مانند شورای رقابت چرا با کاهش قابل توجه قیمت حاشیه بازار ، قیمت پیشین را تغییر نمیدهند؟ آیا همان طور که افزایش قیمت تمام شده موجب افزایش سریع و سرسام آور قیمت فروش کارخانه می شود، کاهش سریع و چشمگیر قیمتها نباید موجب کاهش سریع قیمت فروش خودرو شود؟
۴. چرا مسئولان سازمان صمت از قدرت قانونی خویش در جهت حمایت از مشتریان اقدام نمیکنند و تنها به شنیدن پاسخ شکایات وارده از طرف شرکتهای خودروساز اکتفا نموده و یا حداکثر شاکی را به تکمیل وجه هرچه سریعتر راهنمایی می کنند؟!
۵.در میان مسئولان سایپا چه کسی به نفع مشتری بخشنامه صادر میکند و چه کسی و چرا همان بخشنامه صادر شده را به ضرر مشتری ملغی اعلام می نماید؟ و اساسا چرا عمر یک بخشنامه عادلانه در این شرکت کمتر از ۲۴ ساعت است و عمر بخشنامههای دیگر دراز و تغییر ناپذیر؟!
در پایان تصویر هر دو دعوتنامه ی مهر و امضا شده توسط نمایندگی سایپا را تقدیم مینمایم تا چنانچه نهادی ذی صلاح در پی پیگیری و رفع مشکل مشتریانی چون من برآمد از آن استفاده نماید.
.
۲. نقش سازمان حمایت از مصرف کننده در این افزایش قیمتهای بیحساب و کتاب چیست؟
۳. نهادهای تصمیم گیرنده مانند شورای رقابت چرا با کاهش قابل توجه قیمت حاشیه بازار ، قیمت پیشین را تغییر نمیدهند؟ آیا همان طور که افزایش قیمت تمام شده موجب افزایش سریع و سرسام آور قیمت فروش کارخانه می شود، کاهش سریع و چشمگیر قیمتها نباید موجب کاهش سریع قیمت فروش خودرو شود؟
۴. چرا مسئولان سازمان صمت از قدرت قانونی خویش در جهت حمایت از مشتریان اقدام نمیکنند و تنها به شنیدن پاسخ شکایات وارده از طرف شرکتهای خودروساز اکتفا نموده و یا حداکثر شاکی را به تکمیل وجه هرچه سریعتر راهنمایی می کنند؟!
۵.در میان مسئولان سایپا چه کسی به نفع مشتری بخشنامه صادر میکند و چه کسی و چرا همان بخشنامه صادر شده را به ضرر مشتری ملغی اعلام می نماید؟ و اساسا چرا عمر یک بخشنامه عادلانه در این شرکت کمتر از ۲۴ ساعت است و عمر بخشنامههای دیگر دراز و تغییر ناپذیر؟!
در پایان تصویر هر دو دعوتنامه ی مهر و امضا شده توسط نمایندگی سایپا را تقدیم مینمایم تا چنانچه نهادی ذی صلاح در پی پیگیری و رفع مشکل مشتریانی چون من برآمد از آن استفاده نماید.
.
انتهای پیام /خ