انتشار : ۱۲:۵۹ , ۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۵
نکاتی درباره نظر اخیر کانون سردفتران و دفتریاران
ناشناس قوه قضا/ قوه قضائیه/ ملی 0دیدگاه
✍یادداشتی پیرامون نظر مشورتی کانون سردفتران و دفتریاران با موضوع: تنظیم سند اقرار با وکالت، مشروط به تصریح این موضوع در وکالت‌نامه، مغایرتی با قانون ندارد.
اقرار در لغت به معنای تثبیت کردن و ابقا کردن، استقرار چیزی، ثابت کردن چیزی، خبردادن از حقی می‌باشد.
اقرار یکی از ساده ترین و سنتی ترین و قدیمی ترین طرق اثبات دعوی می باشد. اقرار در امور مدنی جایگاه ویژه ای دارد و هرگونه تردید و اشکالی را در مورد صحت ادعا در امور مدنی برطرف می نماید. در واقع اقرار، قبول ارادی شخصی است از واقعیت امری که نسبت به او زیان آور است. اقرار همیشه به عنوان یک دلیل قانع کننده تلقی شده است. در امور کیفری نیز هرچند جایگاه اقرار مانند امور مدنی نمی باشد و قاضی کیفری با وجود اقرار متهم می تواند به دلایل دیگر نیز بپردازد. علت این امر آن است که در امور کیفری اقرار ممکن است ناشی از تبانی، اجبار و... باشد؛ 
ماده ١٢۵٩‏قانون مدنی مقرر می دارد: اقرار عبارت از اخبار به حقی است برای غیر و به ضرر خود.
در ماده ١٣۵۴‏فرانسه آمده است: اقرار اعلامی است که مقر توسط آن وجود واقعه ای را می پذیرد که می تواند به زیان او عواقبی حقوقی داشته باشد.
اقوال متعددی داریم که اقرار، ایقاع است و صرف نظر از نظرات مختلف، عده ای اعتقاد به غیر ایقاعی بودن آن دارند . این اختلاف در مواردی مسبوق به تعریف ایقاع و گاهی ناشی از تأثیر رد ذینفع در تحقق ایقاع دارد.
اگر اعتقاد به غیر ایقاعی بودن اقرار داشته باشیم، به لحاظ ماهیت دوطرفه بودن آن، همچون اقاله، اساسا استیجاز پذیر و استنابه پذیر نیست.
شاید بتوان با وحدت ملاک از منع اقاله به ایقاع ماذون، اقرار را نتوان به وکالت برگزار کرد.

با این تعریف اگر اخبار به حقی بر علیه خود، توسط وکیل ماذون برگزار شود، مودای اظهارات وکیل، ارزش شهادت دارد یا اقرار؟

وکالت از نظر فقهای شیعه استنابه در تصرف است نه استنابه در امر حادث و نه استنابه در اخبار. با این تعریف، اقرار، قابل توکیل نیست چون وکیلِ ماذون به اقرار، شخصا چیزی را تصرف نمی‌کند.

صاحب کتاب «شرائع» هم تعریف وکالت را این گونه ارائه می‌کند و می‌گوید:
«وکالت استنابۀ در تصرف است» و اغلب فقها همین تعریف را به کار می‌برند.
صاحب جواهر: وکالت را «استنابۀ خاص» معنا می‌کند.
صاحب شرایع وکالت را «استنابه در تصرف» می‌داند در این تعریف با قید استنابه وصیت خارج می‌شود، چون وصیت احداث و ایجاد ولایت است. و «وصی به واسطۀ این ولایت است که بعد از مرگ موصی، تصرف می‌کند، نه اینکه به او اذن در تصرف داده شده باشد. برخلاف وکیل که تصرفش به اذن موکل است از این رو «به مرگ یا بی هوشی و یا جنون موکل به واسطۀ از بین رفتن اذن، استثنابه نیز منتفی می‌شود » با قید تصرف ودیعه خارج می‌شود چون «ودیعه استنابه در حفظ است و تصرف در آن جایز نیست.» 

بر اساس نظری در فقه امامیه، اقاله به ایقاع ماذون واقع نمی‌شود. یعنی یکی از دو طرف قرارداد مانند بایع نمی‌تواند به طرف دیگری که مشتری است اذن دهد که اگر خواست قرارداد را اقاله نماید. اذن ایقاع است

اما نظر مختار قانون مدنی جالب است. قانون مدنی حتی اقرار ولی را علیه مولی علیه قابل تردید می‌داند و در نفوذ اقرار ولی قهری به زيان مولی عليه ترديد شده است.
به نظر می‌رسد که اقرار ولی در حکم اقرار وکيل ماذون است و بر مبنای نفوذ اراده نماينده منعی ندارد ماده 1183 ق.م. منتها، چون طبع اقرار اقدامی به زيان مولی عليه است و ولی قهری به عنوان مدير دارايی بايد صلاح و غبطه او را رعايت کند، طبع اقرار فرض مربوط به رعايت مصلحت فرزند از سوی پدر، یا از سوی وکیل علیه موکل را از بين می‌برد و در صورتی پذيرفته می‌شود که ولی یا وکیل بتواند درستی اخبار خود را در دادگاه ثابت کند و اقرار به تنهايی به زيان فرزند یا موکل که به وکیل اذن به اقرار داده، قابل استناد نيست. هم چنين است اقرار وصی و قيم و هر نماينده قانونی ديگر.

نتیجه؛ علی هذا نظر کانون سردفتران به طور مطلق قابل پذیرش نبوده و در مواردی که بیم ایراد ضرر متصور می‌باشد، وفق نظر منتخب قانون مدنی با وحدت ملاک از فلسفه وضع و تقنین و ملاک مختار در ماده ۱۱۸۳، فرض اولیه بر محل تردید بودن پذیرش مودای اقراری است که بیم ضرر به موکل می‌رود، منتهی احراز اصالت مقربه، منوط به اثبات تحقق واقعه موضوع اقرار مقربه است خصوصا که این نظر با قاعده فقهی حقوقی لاضرر و اصل چهل قانون اساسی هم سو می‌باشد.
دفتر اقرار وکالت کانون_سردفترداران_و_دفتریاران
در حال پیگیری تحلیل
50000حمایت برگزاری مناظره حول موضوع
25000 حمایت انتشار در کانال ها و اینستاگرام فارس
10000 حمایت انتشار در صفحه یک خبرگزاری
1000 حمایت انتشار در گروه مربوطه
10
انتشار: ۱۲:۵۹ , ۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۵
آخرین حامیان
دیدگاه تان را بنویسید
لطفا منتظر بمانید...
نظر شما ارسال گردید و پس از تایید منتشر خواهد شد
دیدگاه ها