انتشار : ۱۷:۱۵ , ۱۳۹۹ بهمن ۲۲
فروشگاه‌های زنجیره‌ای عاملی برای گرانی کالا
جاویدان وزارت صنعت معدن و تجارت/ ملی 1
این یک تحلیل اقتصادی اجتماعی امنیتی است قسمت اول فروشگاه های زنجیره ای و سایت های فروشگاهی
در سالهای اخیر مشاهده می‌کنیم که ناگهان برق برای ساعاتی می‌رود و گاهی به صورت زمان بندی شده است، یا اینکه در خبرها یا در بازار می‌بینیم که قیمت محصولات غذایی بی‌دلیل و با دلیل به سمت بالا اوج می‌گیرد.
اما چند نکته که دیده نشده است این‌ست که آیا صرف مصرف بخش خانگی مسبب این اوضاع است یا مسائل دیگری نیز دست دارند.
در یک واقع بینی درست در شروع کرونا شاهد اخباری از حوزه خالی شدن سبدهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در غرب بودیم و اینکه برخی در کشور ما ایران با افتخار از خالی نشدن فروشگاه‌ها می‌گفتند ولی نکته اینجاست سرعت شکل‌گیری فروشگاه‌ای زنجیره‌ای و اینترنتی در ایران ناگهان در یکسال اخیر به شکل تصاعدی بالاتر رفته است.
به خودی خود فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا اینترنتی بد نیستند در صورتی‌که به فروشگاه‌های خرد و کوچکتر ضرری وارد نکنند ولی نکته اینجاست:
اولا این فروشگاه‌ها از سوی کدام شرکت‌های حقوقی ایجاد می‌شوند؟
دوم سرمایه اولیه سنگینی که برای زدن حداقل 10 فروشگاه که نام زنجیره‌ای به خود بگیرد از کجا تامین می‌شود بطور ساده‌تر از کجا آوردی در این فروشگاه یا سایت‌های بزرگ اینترنتی سوال مهمی است! اما اثرات این فروشگاه‌ها بر جامعه چگونه شکل می‌گیرد.
در ساختار مدیریتی اقتصادی ایران همیشه یک نکته اجرا نشده وجود دارد و آنهم پیش بینی اینگونه رفتارهای احتمالی برای آینده است.
نکته اینجاست وقتی یک فروشگاه زنجیره‌ای یا اینترنتی ایجاد می‌شود نیازمند مصرف انرژی بالایی است زیرا نور و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی آنها دقیقا باید در حداکثر کارایی باشند.
در کنار این نکته مهمترین چالش کشور شروع می شود که حتی رسانه‌های خبری ایران نیز به آن نمی پردازند. گرانی محصولات غذایی بدون پیدا کردن چرایی آن!
گرانی محصولات غذایی اگر قواعد عرضه و تقاضا را ملاک قرار داده و باهم بررسی کنیم می‌بینیم در یک ایجاد یک فروشگاه زنجیره ای یا اینترنتی اگر این فروشگاه در آغاز فقط 10 فروشگاه یا یک سایت فعال داشته باشد و فقط 500 محصول برای فروش بخواهد و این محصولات صرفا غذایی باشند و هر محصول فقط چیزی حدود 200 عدد خریداری شود یعنی شما برای هر فروشگاه این مجموعه در یک روز شروع چیزی حدود 100/000 قطعه کالا و برای مجموع آن 10 فروشگاه 1 میلیون قطعه کالا نیاز خواهیم داشت.
این فقط محصولاتی است که در قفسه‌ها چیده می‌شود و بخش انبار و سردخانه اینها را محاسبه نشد. حساب کنید 1 میلیون قطعه کالا اگر میانگین آنها 4000 تومان باشد یعنی چیزی حدود 4 میلیارد گردش در یک روز انجام می‌شود.
این حداقل محاسبه‌ای است که می شود کرد در حالیکه ارقام میانگین به مراتب خیلی بالاتر است و اگر این تعداد فروشگاه یا سایت فقط یک مجموعه زنجیره ای را 100 بگیریم یا در برخی موارد ارقام 500 و چند هزارتایی شما محاسبه کنید چه میزان مصرف کالا انباشت و ذخیره و مصرف انرژی را به کشور تحمیل کرده ایم .
کسی منکر شغل آفرینی و کارآفرینی نیست اما آیا بخشی که مجوز این فروشگاه ها و سایت‌ها را می‌دهد به محاسبه فشار تولیدکننده ای که مثلا 100 هزار قطعه در روز تولید می‌کند و صرفا دو مجموعه زنجیره‌ای کل این دارایی را پیش خریداری می‌کنند و به سرعت یک مجموعه دیگر نیز درخواست می‌دهد آیا برای بازار خرده فروشی چیزی برای عرضه بیشتر هست!
بقولی عرضه و تقاضای کاذب ناگهانی در همین حوزه به سرعت بازار عمده فروشی و خرده فروشی‌های قدیمی‌تر را تحت شعاع قرار می‌دهد.
درست است گردش مالی این فروشگاه زنجیره‌ای و سایت‌ها بالاست ولی در سال‌های اخیر برخی از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایت‌ها صاحبان غیر ایرانی داشته‌اند یا شرکای خارجی و این یعنی آنها سودی به شکل ارزی می‌خواهند و از ایران خارج می‌کنند.
حالا بخش مهم تر این جریان اینست که همه این فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سایت‌های اینترنتی از کالاهای خارجی بعضا گران نیز برای فروش استفاده می‌کنند یعنی نیاز ارزی بیشتر برای تامین کالاهایی که بعضا نه کیفیت مناسب دارند نه نیاز واقعی مردم هستند و صرفا افراد متمول به آنها برای خرید رجوع می‌کنند و سایر اقشار جامعه نیز گاهی برای تجربه یا تحت نبود کالاهای مشابه داخلی از آنها خریداری می‌کنند.
حالا در نقطه مقابل این جریان عرضه و تقاضا ساختاری به بقول رسانه‌های ایران مافیای شکل می‌گیرد که طبق قراردادهای فی‌مابین تولید کنندگان و این فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حتی سایت‌های اینترنتی قیمت برخی محصولات باید به حدی برسد که فروشنده خرد سعی نداشته باشد که از قیمت روی کالا پایین‌تر بدهد و این فروشگاه قادر باشند بر روی آن تخفیفات مثلا 0.5 تا 90 درصدی ارائه کنند ؟!
دقت کنید در این چرخه معیوب گزارشات متعدد رسانههای داخلی از بسیاری از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی را شاهد هستیم که مثلا قطعات مرغی را به صورت بسته بندی های 1800 گرمی به قیمت‌هایی بالاتر حتی از قیمت خرده فروشان داده و با مثلا تخفیفات ظاهری از قیمت بالاتر از کف بازار نیز بازهم گرانفروشی می‌کنند.
حالا عقد قراردادهایی برای عدم تامین خرده فروشی این فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی با برخی تولیدکنندگان نیز بر نبود برخی کالاها دامن زده و باعث احتکار گرانفروشی یا کمبود در بازار خرده فروشی می‌گردد.
می‌بینید یک مسئله ظاهرا کارآفرینی بدون هیچ پیش بینی از سوی دولت و ساختار آن به یک مشکل واقعی برای کشور تبدیل شده و همه دور خود چرخیده تا عوامل را پیدا کنند ولی قادر نیستند آنرا کشف یا تغییر دهند زیرا خودشان مسبب این وضعیت گردیده‌اند.
این چرخه معیوب قبل‌تر در رژیم پهلوی در ساختار کوچکی بود اما پس از انقلاب با وجود فروشگاه‌های رژیم قبلی دو مدل فروشگاهی به کشور تعمیم داده شد ولی یکی از آنها که الگوی خوبی برای عدالت توزیع و تولید همزمان بود و دقیقا مطابق با اصل 43 و 44 قانون اساسی یعنی تعاونی‌ها فروشگاه‌های قدس و شهر و روستا به سرعت از چرخ کشور خارج گردید.
اما چرا قدس و شهر و روستا نمونه سالم‌تری از فروشگاه های امروزی زنجیره ای یا حتی اینترنتی هستند؟!
در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی امروز تنها چیزی که به شما توصیه می شود مصرف گرایی کامل است همان نقطه آشیل اقتصادهای به ظاهر پویا و قدرتمند! اما در ساختار فروشگاه‌های شهر و روستا این مجموعه ها از سود بالای خود جهت تولیدات بیشتر و سرمایه گذاری تولیدی هم استفاده می‌کردند ولی به مرور توسط برخی عوامل نفوذی ... از دسترس عمومی خارج و تمامی اثرات آنها از چشم مردم خارج شد و کسی هیچگاه از خود نپرسید به سر فروشگاه‌های قدس و شهر و روستا چه آمده است ؟
واقعیت اینست که چشم را ببندیم و نادیده ببنویسیم مشکلات کشور را پایان نخواهد بود ولی کافیست کمی ساده‌تر با جزئیات بیشتر به جریانات کشور دقت کنیم بسیاری از مشکلات ساخته دست خود بشر است نه عوامل محیطی حتی بسیاری از فرمول های غلط اقتصادی که بسیاری آنها را درست می پندارند گاهی ارزش بازبینی سالیانه یا حتی ماهیانه را نیز دارد.
حالا اما وقتی کشوری بخواهد تولیداتش را بالا ببرد آیا راهکار بهتری هست یا خیر تا مشکلات گرانی کالا و خدمات و قطعی برق و گاز و اینها را نداشته باشد!
بله میشود همه چیز را از ساختار میرزا بنویسی به سمت هوش مصنوعی برد ساختار دیجیتالی که بر اساس الگو های درست می تواند به سرعت پیش بینی انجام عدم ترک فعل یا انجام وظیفه و تنبیه و تشویق پرسنل مدیران و ملت کمک کرده و بر سرعت پیشرفت کشور نقش سازنده ای داشته باشد.
این فقط یک نمونه حقیقی از این مدل های افزایشی است در بحث گرانی تخم مرغ همین نحوه عقد قرارداد یک شرکت به ظاهر معروف تخم مرغ ایرانی را با سازمان دامپزشکی می توان نام برد که فشار زیادی برای عرضه تخم مرغ بسته بندی با گرید های خاصی دارد . این یعنی قیمت بالاتر آن شرکت توجیح به بهانه قوانین کشور و سلامت، در حالیکه اگر قرار به مشکلات در حوزه بسته بندی و عرضه در یخچال تخم مرغ بود طبق همین نظرات به ظاهر کارشناسی تخصصی الان نسل انسان باید قرن ها پیش در شروع مصرف تخم مرغ منقرض می شد.
در بسیاری از این نظرات به ظاهر کارشناسی کافیست انبارهای نگهداری رعضه تخم مرغ را مثال زد که بسیاری از آنها سردخانه واقعی نیستند!
یا برای یک نمونه دیگر بسیاری از خریداران جامعه پس از مراجعه جهت خرید گوشت گرم که باید حداقل 24 ساعت پس از ذبح در دمایی بین 1 تا 4 درجه نگهداری شود و مدت نگهداری آن در یخچال های فروشگاهی فقط 3 روز است را به قیمت های بالایی از خرده فروشی ها و بالاتر از آن از فروشگاه های زنجیره ای و بالاتر از آن از فروشگاه های اینترنتی خریداری کرده سپس همان گوشت را به خانه برده قطعه قطعه کرده و به فریز یخچال می سپارند برای هفته های مصرفی بعد!
خوب حساب کنید یک کیلو گوشت گرم گوسفند از 120 هزار تومان تا 200 هزار تومان در سایتهای اینترنتی و در بخش زنجیره ای به مراتب کمتر و در بخش خرده فروشی نزدیک به فروشگاه های زنجیره ای حالا همین گوشت را یخزده خریداری کنید هم قیمت پایین تری دارد و هم امنیت غذایی بیشتری و هم تنش های کمتر قیمت و خرابی و بسیاری از مشکلات دیگر را نیز به این بهانه ها ندارد. عجیب اینجاست همین چرخه معیوب مشتریان را به گران خریدن و فروشگاه های فوق را به گران فروختن ترغیب می کند و اسمش می شود قیمت را عرضه و تقاضا تعیین کرده است.
این چرخه گوشت یخزده در بسیاری از رستوران های به ظاهر لوکس و معروف نیز مصرف بالایی دارد یعنی گوشت با قیمت بسیار پایین را خریداری کرده و به شکل اصولی یا غیر اصولی یخزدایی نموده و جای گوشت تازه به خورد ملت می دهند و همه هم به به و چه چه میکنند.
همین تمایل به ساختار زنجیره‌ای یعنی ایجاد مافیایی قدرت به شکل غیر قابل باوری به بخش های از جامعه کوچکی که هیچگاه در شروعشان معلوم نیست منابع مالی و غیر نقدی آنها از کجا تامین شده است و بعدا قدرتنمایی و تعیین سرنوشت برای کل کشور را در دست خواهند گرفت و در سودها شریک و در ضررها فراری خواهند بود. همینک برخی تولیدکنندگان معروف نیز در پیروی از این جریان در حال ورود به ساختار زنجیره ای و مصرف گرایی با استفاده از سرمایه های ارزی و ملی کشور هستند یعنی وقتی که کشور به آنها نیاز دارد و بازارهای بین المللی در دسترسشان است فقط صادرات دارند و خرده محصولات ته انباری را در اختیار داخل به دلیل قوانین کشور می دهند و در روزگاری که عواملی چون کرونا باعث عدم صادرات است ناگهان در افزایش قیمت کالاها و فروش به مشتریان وارد گودی می شوند تا آنها تحت نام های هولدینگ های چند منظوره به زودی در چرخه مافیایی آینده قرار گیرند
این مصرف گرایی بالا که تولید به مصرف تبدیل شده است نیازمند بازنگری واقعی در راس دولت و مجلس و قوه قضائیه و کلیه عوامل کشوری و لشکری است . دیدگاه های کلی نگر قواعد اقتصادی کشور را بهبود نمی بخشد گاهی یک حرکت درست و به موقع از کلی هزینه ها برای کشور جلوگیری می‌کند.
این مطلب بر اساس واقعیت جامعه و تحقیق و بررسی‌های محدود اطلاعاتی شکل گرفته است و قطعا اگر سطوح دسترسی اطلاعات بیشتر باشد و صرفا جهت اطلاع رسانی عمومی در اختیار رسانه فارس قرار گرفته است.

انتهای پیام /پ

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

فروشگاه های زنجیره ای تورم وزارت صمت
در حال پیگیری تحلیل
50000حمایت برگزاری مناظره حول موضوع
25000 حمایت انتشار در کانال ها و اینستاگرام فارس
10000 حمایت انتشار در صفحه یک خبرگزاری
1000 حمایت انتشار در گروه مربوطه
8
انتشار: ۱۷:۱۵ , ۱۳۹۹ بهمن ۲۲
پیگیری های مرتبط
آخرین حامیان
دیدگاه تان را بنویسید

لطفا منتظر بمانید...
نظر شما ارسال گردید و پس از تایید منتشر خواهد شد
نظر شما تایید و منتشر شد
دیدگاه ها
 
ناشناس ۱۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۰۷ باعرض سلام خدمت همه عزیزان دوستان بنده از کمپین شما حمایت کردم ممنون میشم از مطالبه بنده نیز حمایت کنید. https://www.farsnews.ir/my/c/52344
سوژه های در حال رشد