اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

بازخوانی تاریخ دفاع مقدس/عملیات «پل نادری»

عدم موفقیت عملیات «پل نادری» نتیجه ناتوانی در طراحی تاکتیک نبرد

خبرگزاری فارس: عملیات «پل نادری» به منظور عقب راندن نیروهای عراقی از غرب رودخانه کرخه اجرا شد، اما به دلیل ضعف در طراحی عملیات و نیز عدم شناسایی کافی از زمین و توان دشمن پیروزی قابل توجهی نداشت.

عدم موفقیت عملیات «پل نادری» نتیجه ناتوانی در طراحی تاکتیک نبرد
به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، عملیات «پل نادری» به منظور آزادسازی منطقه غرب «رودخانه کرخه» تا مرز بین‌المللی و همچنین عقب راندن عراقی‌ها از رودخانه کرخه در 23 مهرماه 1359 اجرا شد.
در این عملیات که در غرب دزفول با فرماندهی نیروی زمینی ارتش طراحی و اجرا شد، پیش‌بینی شده بود با بیرون راندن نیروهای دشمن از غرب رودخانه کرخه، مرز بین‌المللی تأمین شود. سپس با پیشروی به سمت «العماره» و «چزابه»، عقبه نیروهای عراقی مستقر در منطقه عمومی بستان و سوسنگرد بسته شود تا به محاصره نیروهای خودی درآیند و آن منطقه نیز آزاد شود.

سه‌ تیپ‌ پیاده‌ و یک‌ گروهان‌ تانک‌ ارتش‌ ایران‌ از غرب‌ شهرهای‌ «دزفول»‌ و «اندیمشک‌» در محور جنوبی‌‌ وارد شدند ولی‌ علیرغم‌ پیش‌بینی‌ فرماندهان‌ نیروی‌ زمینی‌ ارتش، این‌ یورش‌، پیروزی‌ در خور توجهی‌ به‌ بار نیاورد. به عبارت دیگر، این عملیات در صورت موفقیت می‌توانست در سرنوشت جنگ تأثیر کلی ایجاد کند، اما ضعف در برآورد و طراحی عملیات و نیز نداشتن شناسایی کافی از زمین و دشمن، به ناکامی عملیات انجامید.

در این عملیات برای شکستن خط، تدبیر لازم اندیشیده نشده بود؛ مانور تانک‌های خودی بدون حمایت نیروهای پیاده اجرا ‌شد و حرکت نیروهای زرهی از جاده‌ای بود که در دید و تیر مستقیم دشمن قرار داشت؛ در نتیجه هنگامی که با شروع عملیات واحدهای زرهی به موازات جاده دهلران پیشروی خود را آغاز کردند، قبل از رسیدن به خط دشمن و شروع درگیری نزدیک، شکار جنگ افزارهای ضد تانک شدند که بر اثر آن، عملیات متوقف شد.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول