اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

در پی رخدادهای دیروز صورت گرفت؛

تماس تلفنی هیگ با صالحی

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه انگلیس عنوان کرد که سه‌شنبه در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود از وی خواسته تا اقدامات لازم برای تضمین امنیت کارمندان سفارت انگلیس در تهران صورت گیرد.

تماس تلفنی هیگ با صالحی
به گزارش خبرگزاری فارس، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس در اظهاراتی با اشاره به رخدادهای دیروز (سه‌شنبه) در سفارت این کشور در تهران و همچنین باغ قلهک و حضور دانشجویان معترض در این دو مجموعه، گفت: صدها نفر به دو مجموعه متعلق به سفارت انگلیس تهران یورش بردند، امنیت دیپلمات‌های ما و خانواده‌هایشان را در معرض خطر قرار دادند و صدمات گسترده‌ای به این مجموعه‌ها وارد کردند.

او که اهمال عامدانه پلیس کشورش در سال ۵۹ منجر به گروگان گیری گسترده و شهادت ۲ کارمند ایرانی در جریان تهاجم تجزیه طلبان به سفارت ایران در لندن شد، با بیان اینکه انگلیس این اقدام غیرمسئولانه را به شدت جدی می‌گیرد، آن را موجب نقض جدی کنوانسیون ژنو برشمرد که حفاظت از دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را تحت هر شرایطی ملزم می‌کند.

وی دولت ایران را به خاطر ناتوانی در اتخاذ تمهیدات کافی برای حفاظت از سفارت انگلیس مسئول خواند و گفت که در تماس تلفنی با علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه ایران اعتراض خود را در این زمینه اعلام کرده و از او خواسته تا اقدامات لازم برای تضمین امنیت کارمندان انگلیس در هر دو مجموعه صورت گیرد.

هیگ عنوان کرده که صالحی در این تماس تلفنی از این اقدام ابراز تأسف کرده است.

وزیر خارجه انگلیس همچنین خاطرنشان کرد که کاردار سفارت ایران در لندن در پی این اقدامات به وزارت خارجه انگلیس احضار و نخست‌وزیر انگلیس شخصاً ریاست جلسه کمیته اضطراری را به عهده گرفته است.

هیگ در اظهاراتش با مهم خواندن امنیت کارمندان این کشور، عنوان کرده که بر اساس اطلاعات رسیده تمامی کارمندان و وابستگان آن‌ها در ایران در وضعیتی مناسبت به سر می‌برند. 

* اتباع انگلیسی از سفر غیرضروری به ایران بپرهیزند

وزیر خارجه انگلیس همچنین از اتباع کشورش خواست تا به جز در موارد ضروری از سفر به ایران خودداری کنند و از اتباع این کشور که در ایران حضور دارند تقاضا کرد تا از خانه‌هایشان خارج نشوند و منتظر توصیه‌های آتی این کشور باشند.

وی در اظهاراتی تحکم آمیز عنوان کرد: ما برای دولت ایران روشن کرده‌ایم که باید اقداماتی فوری را برای تضمین امنیت پرسنل بریتانیایی سفارت انجام دهد، اطمینان دهد که بخش‌های تصرف شده از دو مجموعه متعلق به سفارت بریتانیا عودت داده می‌شود و امنیت دو مجموعه را فوراً تأمین کند. طبعاً این اقدامات پیامدهای بیشتر و جدی‌تری خواهد داشت که من درباره آن‌ها در جلسه پارلمان سخن خواهم گفت.

انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول