اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو انجمن ارتودنسی اصفهان:

70 درصد مردم مشکلات ارتودنسی دارند

خبرگزاری فارس: عضو انجمن ارتودنسی اصفهان گفت: 70 درصد مردم مشکلات ارتودنسی دارند و از این مشکل رنج می‌برند.

70 درصد مردم مشکلات ارتودنسی دارند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان علم ارتودنسی که امروزه به عنوان علم زیباشناسی دندان‌ها در بین عامه مردم جا افتاده در حالی مورد استقبال عموم قرار گرفته که هنوز به شکل یک مشاوره ضروری دندانپزشکی نه بین مردم نه در میان پزشکان شناخته نشده است.
در زمینه این علم که چرا با اینکه استقبال بالایی از آن شده اما هنوز با ابهامات بسیاری همراه است، با امیر رضا امنعی عضو انجمن ارتودنسی اصفهان، ایران و فدراسیون جهانی ارتودنسی گفت‌وگویی تفصیلی صورت گرفته که به شرح ذیل آمده است.

*فارس: در ابتدا تعریفی از علم ارتودنسی بفرمایید و در چه مواقعی کاربرد آن ضروری است؟
امنعی: علم ارتودنسی در سال 1900 توسط دانشمندی به نام انگل در امریکا پایه‌ریزی شد و به عنوان نخستین شاخه تخصصی دندانپزشکی نمود یافت، ارتودنسی در دو بخش درمان و زیبایی برای مراجعه‌کنندگان استفاده  و زمان بروز ناهنجاری‌هایی که در ارتباط با عدم هماهنگی فک و نامرتبی دندان‌ها در افراد مشاهده می‌شود، به کار می‌رود. 
 
*فارس: ‌‌در حال حاضر  ارتودنسی چه جایگاهی در عرصه پزشکی دارد؟
امنعی:‌با وجودی که این علم از سابقه طولانی برخوردار است و بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که 90درصد از مردم نیاز به دریافت مشاوره‌های ارتودنسی دارند، اما جایگاهی که هم‌اکنون در حوزه پزشکی و مردم دارند، چنین اهمیتی شناخته شده نیست، البته ارتودنسی در کنار 12 شاخه تخصصی دیگر دندانپزشکی قرار گرفته است که جامعیت بخش این رشته‌ است.
جراحی لثه، فک، ریشه‌های دندان و اطفال از جمله تخصص‌های دیگر دندانپزشکی است که تمام این علوم گرچه ضروری و کمک ‌کننده بوده است، اما ارتودنسی به دلیل اهمیتی که دارد، جایگاه ویژه‌ای یافته است به گونه‌ای که هم‌اکنون جایگاه مهمی در عرصه پزشکی دارد.

*‌فارس: ‌بیماران چه زمانی نیاز به ارتودنسی دارند؟

امنعی:در نگاه عام وقتی دندان‌ها نامرتب و روی هم رفته یا به حالت کج در دهان فرد رشد می‌کند این فرد نیاز به ارتودنسی دارد هرچند از بعد زیبایی مهم است، اما در واقع زمانی ارتودنسی درمانی به کار می‌آید که فرد در بلع، جویدن و عضلات صورت و بافت دهانی دچار مشکل شود.
*فارس: ‌چرا مشاوره‌های ارتودنسی جایگاهی در عرصه دندانپزشکی ندارد؟
در حال حاضر بسیاری از رشته‌های دندانپزشکی در هماهنگی با کار ارتودنسی انجام نمی‌شود و همین امر سبب شده که بسیاری از درمان‌ها که بیماران از دندانپزشک دریافت می‌کنند از نظر یک متخصص باتجربه و متبحر ارتودنسی غیر ضروری و بیهوده تلقی شود.
همچنین یک ارتودنس باید آنقدر روی مشکلات فک و دندان آگاهی و دید لازم را پیدا کند که دندانپزشکان به ارائه این خدمات احساس نیاز کنند، در حال حاضر پزشکان با تجربه به این نتیجه رسیدند که لازم است با متخصصان ارتودنسی مشاوره انجام شود، البته بیشتر متخصصان دندانپزشک شاید به دلیل ترس از اینکه بیمار خود را از دست بدهند به مشاوره‌های ارتودنسی و کمک ‌گیری از آنها تن نمی‌دهند.
اگر بیماران قبل از دریافت درمان‌های دندانپزشکی خود را ملزم به دریافت مشاوره‌های ارتودنسی کنند ضمن کاهش بسیاری از هزینه‌ها با عوارض کمتری در طول درمان روبرو می‌شویم.   

*فارس: چند درصد از مردم به علم ارتودنسی نیاز دارند؟
امنعی: بر اساس مطالعات جهانی صورت گرفته مشخص شده که دو سوم از جمعیت یا از هر سه نفر، دو نفر به دریافت مشاوره‌ها ارتودنسی نیاز دارند یعنی نزدیک به 70درصد از جامعه مشکل ارتودنسی دارند و 30درصد این افراد به طور قطع لازم است درمان‌های ارتودنسی را دریافت کنند و تنها 30درصد جامعه هیچ مشکل ارتودنسی ندارند.

*فارس: سن مناسب دریافت درمان‌های ارتودنسی چه زمانی است؟
امنعی: مناسب‌ترین سن برای مراجعه و دریافت مشاوره‌های ارتودنسی شش سال بوده و زمانی که نخستین دندان‌های دائمی کودک نوک زده است و در سال یک‌بار دریافت  این مشاوره‌ها نیاز است.

*فارس: عوامل ایجادکننده مشکلات ارتودنسی در بیماران چیست؟
امنعی: مانند تمام بیماران عوامل ارثی و محیطی مشاهده شده است که عادات تغذیه و بد تغذیه کردن افراد نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند.  
 
*فارس: چرا بیشتر جنبه زیباشناسی ارتودنسی مطرح شده است در صورتی که این مبحث تنها یک جنبه از این علم است؟
امنعی: انگیزه زیباشناسی در افراد قوی‌تر محسوب می‌شود و حتی نسبت به دوران گذشته این مسئله در بین مردم نمود بیشتری یافته که تبلیغات ماهواره‌ای در توجه مردم به زیباشناسی بی‌تأثیر نبوده است.
از دید پزشکی، ما دوست داریم دندان‌ها زیبا باشند و در عین حال شاهد عملکرد مناسب و سلامت فک، دهان، دندان و عضلات صورت باشیم.

*فارس: چرا بیمه‌ها هزینه‌های بالای ارتودنسی را متقبل نمی‌شوند؟
 امنعی: بیمه‌ها از جنبه زیباشناسی به این علم نگاه می‌کنند در صورتی که وقتی فردی طوری از دندان‌های نامرتب خود رنج بکشد که آزار روحی فرد را به همراه داشته باشد به طور قطع زیبایی آن دیگر مطرح نیست.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول