اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

مروری بر وضعیت آموزش و پرورش قبل از انقلاب اسلامی ایران/

آموزش رقص و آواز تنها فوق‌برنامه‌ دانش‌آموزان در زمان طاغوت

خبرگزاری فارس: مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: در دوران طاغوت، فعالیت‌های فوق‌برنامه و پرورشی برای دانش‌آموزان به آموزش موسیقی، آواز و رقص خلاصه می‌شد.

آموزش رقص و آواز تنها فوق‌برنامه‌ دانش‌آموزان در زمان طاغوت

سیف‌الله کریم‌زاده، مدیر کل‌ آموزش و پرورش استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» به تشریح وضعیت آموزش و پرورش‌ قبل و پس از انقلاب اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: بی‌محتوایی آموزشی یکی از بارزترین مشکلات نظام آموزشی زمان طاغوت بود.

 

* درس‌خواندن بر روی زیر انداز

 

کریم‌زاده بیان داشت: محتویات کتب درسی خصوصاً درس ادبیات مطابق با آموزهای اسلامی، هویت ملی و پیشینه کشور نبود و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رویکرد جدیدی در کتب‌ درسی به وجود آمد و مؤلفه‌های انقلابی، اسلامی و ملی در آن لحاظ شد.

وی در خصوص وضعیت فیزیکی مدارس زمان طاغوت، افزود: بعضی از مدارس زمان طاغوت امکانات خوبی داشتند ولی فرزندان رده بالای مملکتی می‌توانستند در این مدارس تحصیل کنند؛ در بسیاری از مدارس روستایی میز و نیمکت نبود و دانش‌آموزان هنگام رفتن به مدرسه زیر‌انداز می‌بردند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اینکه در زمان طاغوت اکثریت مدارس روستایی و بعضی از شهرستان‌های کشور به صورت کپری بود، بیان داشت: در این میان مدارسی بودند که از خشت و گل و تیرچوبی ساخته شده بود ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نهضت مدرسه سازی در کشور به وجود آمد و در حال حاضر نیز مدارس قدیمی توسط خیرین مدرسه ساز و سازمان نوسازی مدارس در حال بازسازی است.

 

* در زمان رژیم پهلوی، نظام آموزشی نقشه‌راه نداشت

کریم‌زاده اظهار داشت: امکانات آموزشی دولتی و غیردولتی در زمان طاغوت به گستردگی امروز نبود؛ به طور مثال در استان مرکزی تنها 60 درصد از دانش‌‌آموزان در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تحت پوشش آموزشی قرار می‌گرفتند؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی 6/99 درصد، راهنمایی 90 درصد و متوسطه به 65 درصد رسیده است؛ البته کمبود امکانات در مقطع متوسطه نداریم بلکه بعضی از دانش‌آموزان به دلایل مختلف تمایلی به ادامه تحصیل ندارند.

وی در ادامه اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سیستم آموزش از راه دور برای بازماندگان از تحصیل نیز فراهم شد همچنین روش‌های آموزشی که در زمان پهلوی وجود نداشت مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه در زمان رژیم پهلوی نظام آموزشی نقشه‌راه نداشت، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این امر مورد توجه قرار گرفت تا جایی که سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تدوین و رونمایی شد و آموزش و پرورش کنونی مطابق با این سند عمل می‌کند.

کریم‌زاده، ساختار آموزشی زمان طاغوت را وارداتی دانست و گفت: در ابتدا نظام آموزشی ایران مطابق با نظام آموزشی انگلیس بود اما در دهه 40 و بدون مطالعه، این نظام را حذف شد و نظام فرانسوی را جایگزین آن کردند؛ در این نظام دوره ابتدایی 5، راهنمایی 3 و متوسطه 4 ساله بود.

وی در ادامه افزود: نظام آموزشی پهلوی بر مبنای فرهنگ کشور نبود و البته تمام هدف این رژیم‌ ستمگر سوق دادن کشور به سمت فرهنگ غربی بود؛ در زمان طاغوت تنبیه‌بدنی دانش‌آموزان ممنوعیتی نداشت و این مسئله به شدت در جسم و روان دانش‌آموزان تأثیر سوء می‌گذاشت.

 

*نبود مشاوران تربتی در مدارس زمان طاغوت

 

کریم‌زاده به موضوع مشاوره تربیتی در مدارس اشاره کرد و افزود: در آن زمان مشاوره تحصیلی کم و بیش وجود داشت اما پس از انقلاب اسلامی ایران، مشاوره تربیتی، تحصیلی و بررسی مشکلات روحی و روانی دانش‌آموز به وجود آمد و امروز شاهدیم که در مدارس نیز برای والدین جلسات آموزشی و مشاوره‌ای برگزار می‌شود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش در خصوص وضعیت سوادآموزی در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ایران بیان داشت: بی‌سوادی در آن زمان بیداد می‌کرد و تنها یک مؤسسه با عنوان "پیکار با بی‌سوادی" در این زمینه فعالیت می‌کرد؛ این مؤسسه 2 سال بیشتر دوام نیاورد و برچیده شد.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب نهضت عظیمی در خصوص ریشه‌کنی بی سوادی در کشور به وجود آمد و به فرمان امام خمینی(ره) نهضت سوادآموزی در سیستم آموزشی کشور تأسیس شد.

 

* جریانات انحراف‌کننده در مدارس؛ ممانعت والدین از تحصیل دخترانشان

 

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی به وضعیت پوشش دختران دانش‌آموز در زمان طاغوت اشاره کرد و گفت: در زمان طاغوت دانش‌آموزان دختر و پسر در مقطع ابتدایی و راهنمایی مختلط بودند و در دوره دبیرستان از یکدیگر جدا می‌شدند.

‌کریم‌زاده در ادامه افزود: در زمان طاغوت دانش‌آموزان دختر حق داشتن پوشش اسلامی را نداشتند و اگر دختری حجاب داشت، مورد تمسخر دیگران قرار می‌گرفت به همین دلیل بسیاری از خانواده‌ها به دلیل فضای غیر اخلاقی و جریانات منحرف‌کننده در مدارس اجازه نمی‌دادند دخترانشان درس بخوانند.

وی با بیان اینکه اکثر معلمان زمان طاغوت انگیزه‌ای برای درس دادن نداشتند، بیان داشت: به دلیل شرایط نامساعد آن زمان بعضی از افراد به اجبار و فرار از بیکاری به استخدام آموزش و رورش در آمده بودند اما در حال حاضر تعداد پرسنل آموزش و پرورش با زمان طاغوت غیر قابل مقایسه است.

کریم‌زاده در خصوص نحوه انتخاب مدیران آموزش و پرورش زمان طاغوت بیان داشت: در زمان رژیم ستمشاهی انتخاب مدیران بر اساس شایستگی صورت نمی‌گرفت بلکه اکثر مدیران طبق رابطه‌های خاص با برخی مسئولان عالی رتبه به مدیریت منصوب می‌شدند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انتخاب مدیران بر اساس سواد، تعهد، ایمان صورت می‌گیرد ضمن اینکه بر نحوه عملکرد آنها نیز نظارت می‌شود.

 

* آموزش رقص و آواز تنها فوق‌برنامه‌های دانش‌آموزان در زمان طاغوت

 

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی به فعالیت‌های ورزشی و پرورشی در زمان طاغوت اشاره کرد و گفت: در آن زمان فعالیت‌های فوق‌برنامه و پرورشی برای دانش‌آموزان به آموزش موسیقی، آواز و رقص خلاصه می‌شد ضمن اینکه فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان مثل امروز فرامنطقه‌ای نبود و تنها به مسابقات استانی ختم می‌شد.

وی در خصوص وضعیت حقوق و مزایا معلمان در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: حقوق و مزایا معلمان در زمان طاغوت تنها به گرفتن حقوق سر ماه خلاصه می‌شد اما پس از انقلاب اسلامی ایران، امکاناتی نظیر بیمه طلایی، مسکن و دیگر امکانات رفاهی برای آنها فراهم شد که در زمان طاغوت وجود نداشت.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وضعیت بهداشتی مدارس زمان انقلاب بسیار نامناسب بود، افزود: برخی از مدارس دوران طاغوت فاقد سرویس‌های بهداشتی بودند؛ به یاد دارم به دلیل مشکلاتی از این قبیل دانش‌آموزان برای استفاده سرویس بهداشتی به خانه‌های همجوار مدرسه مراجعه می‌کردند.

 

*پیشاهنگی تنها تشکل دانش‌آموزی در رژیم پهلوی

 

کریم‌زاده،  "پیشاهنگی" را تنها تشکل دانش‌آموزی در زمان طاغوت بیان کرد و اظهار داشت: در این تشکل، دانش‌آموزان طبقه‌‌بندی می‌شدند و فعالیت‌های هلال‌احمری نظیر کمک به مصدومین را فرا می‌گرفتند؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سازمان بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و دیگر تشکل‌های دانش‌آموزی شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه نگاه به دانش‌آموزان در رژیم ستمشاهی وابستگی به غرب ترسیم شده بود، افزود: انقلاب اسلامی ایران دانش‌آموزان را آینده‌ساز کشور می‌داند و همین امر باعث شد دانش‌آموزان در فعالیت‌های علمی، سیاسی، پژوهشی و اختراعات  فعالیت‌های ارزنده‌ای را انجام‌ دهند که در زمان طاغوت این موارد به چشم نمی‌خورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول