اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

یادواره مقام علمی مرحوم منذر- 5 و پایانی

ولایتی: نگاه «منذر» به تاریخ‌نویسی دینی بود/ بهائی‌ها از ارکان فتنه 88 بودند

خبرگزاری فارس: مشاور رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه مرحوم منذر برای بازگشتن دیدگاه دینی به تاریخ‌نویسی کمر همت بست، گفت: هدف به‌وجود آمدن فرقه بهائیت، دامن‌زدن به اختلاف میان مردم بود و بهائیان یکی از ارکان فتنه 88 بودند.

ولایتی: نگاه «منذر» به تاریخ‌نویسی دینی بود/ بهائی‌ها از ارکان فتنه 88 بودند

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، «علی‌اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در یادواره علمی مرحوم ابولحسنی که عصر امروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: حجت‌الاسلام ابوالحسنی یک هدف عمده داشته و آن هم بازگشتن دین و برگشت‌های تاریخی است. شاید بتوان گفت بعد از انتشار «رساله جهادیه» علیه روس‌ها و صدور فتوای میرزای شیرازی، موج انتقاد از روحانیون افزایش پیدا کرد.

وی افزود: تحریف و برداشت‌های تاریخی در نوشته‌های بعد از مشروطه در مشروطه‌نویسان حرفه‌ای موج می‌زد. نهضت تاریخ‌نویسی بعد از اسلام نهضت عظیمی بود و اگر به تاریخ‌نویسی بیهقی بعد از انقلاب مشروطه توجه کنیم به قول «جلال آل احمد» گویی ۱۴۰۰ سال را حذف کردند.

ولایتی گفت: ابوالحسنی کتابی برای نجات حکیم ابوالقاسم فردوسی از دست دین‌ستیزان نوشت که شاهدی داشته باشد برای دین ستیزی با تاریخ اسلام.

این استاد دانشگاه افزود: صفویه حکومت دوستدار اهل بیت(ع) بودند و در تاریخ‌نویسی معاصر، ستیز مستقیم با علمایی که تفکر صفوی را حمایت می‌کردند، موج می‌زند.

وی ادامه داد: بسیاری از این مورخان می‌گفتند ما از تشیعی دفاع می‌کنیم که تشیع علوی است اما بخش عظیمی از بزرگان شیعه در دوره صفویه زندگی می‌کردند که این جدایی عملا امکان‌پذیر نیست.

وی گفت:‌ علما پرچم مشروطه را بالا برده‌اند و کلمه «عدل مظفر» را بر بالای مجلس ملی نوشته بودند. روشنفکران به جای پناه بردن به حضرت معصومه به سفارت‌های روس و انگلیس پناه بردند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل یادآور شد: بعد از مشروطه ۱۲ سال بیشتر طول نکشید که رضاخان حاکم شد و طرفداران مشروطه نخست توجیه‌گر اقدامات رضاخان بودند، برای اینکه هم رضاخان و هم مشروطه‌خواهان ضد دین بودند.

مشاور امور بین‌الملل رهبری با اشاره به وقایعی که منجر به شکل‌گیری فرقه بهائیت شد، گفت: بنای بوجود آمدن بهائیه این بود که به اختلاف  میان مردم دامن زنند و از نفوذ روحانیون بکاهند. بهائییان یکی از ارکان فتنه سال ۸۸ بودند.

ولایتی گفت: «منذر» کمر همت بست که دیدگاه دینی و جهان‌بینی دینی و تاریخ‌نویسی برگردد و نقش علما در مشروطه تبلور یافت.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ استاد ابوالحسنی در عمر نه چندان طولانی خود خدمات عظیمی به دیدگاه ملی و اسلامی ارائه کرد.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول