اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دامپزشکی استان اردبیل:

کودکان مراقب بیماری‌های پوستی در تماس با ماهیان زینتی باشند

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: برخی بیماری‌های پوستی و گوارشی در کودکان از طریق تماس با ماهیان زینتی انتقال می‌یابد که در این باب ضرورت دارد خانواده‌ها مراقبت بیشتری داشته باشند.

کودکان مراقب بیماری‌های پوستی در تماس با ماهیان زینتی باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صادق صالحی در نشست با بازرسان اداره کل دامپزشکی استان اظهار داشت: همه ساله با شروع فعالیت‌های نوروزی شاهد فروش هزاران قطعه ماهی قرمز برای زینت سفره‌های هفت سین هستیم که این موضوع از جهتی به آداب و سنن گذشتگان ما برمی‌گردد که در کنار این آداب باید رعایت مسایل بهداشتی به ویژه پیشگیری از بیماری‌های مشترک نیز مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: برخی از بیماری‌های مشترک از جمله بیماری‌های پوستی و گوارشی در انسان به ویژه کودکان و خردسالان از طریق تماس مستقیم با ماهیان قرمز منتقل شده و اسباب سرایت به سایر افراد را نیز فراهم می‌آورد.

صالحی رعایت نقاط بهداشتی و برنامه‌ریزی‌های ضروری در این حوزه را با هدف پیشگیری از شیوع بیماری‌ها مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: این اقدامات پیشگیرانه می‌تواند مانع بروز مخاطرات بهداشتی افراد جامعه شود.

این مسئول با اشاره به این‌که همشهریان ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کرده و از خرید آن از فروشندگان دوره‌گرد و کنار خیابان خودداری کنند، اضافه کرد: مراکز بهداشتی مکان‌های مسقفی هستند که از نظر بهداشتی قابل شستشو و ضد عفونی بوده و از ظروف، لوازم فروش، نگهداری و حمل و نقل بهداشتی برخوردارند.

به گزارش فارس، سرپرست دامپزشکی استان اردبیل به آن دسته از همشهریانی که سابقه بیماری پوستی و یا آلرژی دارند، توصیه کرد از تماس مستقیم با ماهی، آب و ظروف نگهداری آن خودداری کرده و به هنگام تعویض آب ماهی و کار با آکواریوم از دستکش استفاده کنند.

وی گفت: نام علمی ماهیان قرمز که شب عید عرضه می‌شود کاراسیوس، اورتوس و از خانواده کفور ماهیان هستند که خاستگاه اولیه این ماهی کشور چین است و با گذشت زمان به نقاط دیگر جهان معرفی شدند.

صالحی در پایان افزود: ماهی قرمز انواع مختلفی دارد که بزرگ‌ترین آنها حداکثر تا 60 سانتی‌متر و حداکثر وزن آنها نیز 5.4 کیلوگرم است ولی اغلب آنها در اندازه‌های کوچک می‌باشد.

انتهای پیام/ن۲۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول