اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

گفت‌وگوی فارس با نویسنده کتاب «حمله هوایی به الولید»:

قهرمانان بزرگ‌ترین و مشهورترین حمله هوایی جهان هنوز ناشناخته اند

خبرگزاری فارس: نویسنده کتاب «حمله هوایی به الولید» گفت: نوشتن این کتاب سه سال زمان برد، زمانی که خواستیم اطلاعات را به صورت دقیق پیگیری کنیم با مشکلاتی مواجه شدیم زیرا سازمان بر این عقیده بود که زمان انتشار آنها فرا نرسیده است.

قهرمانان بزرگ‌ترین و مشهورترین حمله هوایی جهان هنوز ناشناخته اند

سرتیپ دوم خلبان احمد مهرنیا در مصاحبه با خبرنگار کتاب و  ادبیات خبرگزاری فارس در مورد انتشار دیر هنگام کتاب «حمله هوایی به الولید» عنوان کرد: عملیات حمله هوایی به «اچ-3» یا پایگاه هوایی الولید در زمان اجرای این عملیات به کلی سری بود. از سوی دیگر بنا بر قوانین ارتش جمهوری اسلامی ایران هنگامی که بر روی مدرک یا سندی مهر «سری» زده می‌شود، این طبقه‌بندی به زودی از روی این مدرک برداشته نمی‌شود. این پرواز ویژه هم دارای یک سری خصوصیات ویژه‌ای بود که از انتشار آن تا زمان سقوط صدام جلوگیری می‌شد زیرا مسئولان هوایی کشور نمی‌خواستند اطلاعات عملیات لو برود. تا آن روز اطلاعات دقیق پرواز در اختیار هیچ کسی نبود. به همین دلیل بسیار حساسیت‌زا بود و نوشتن این کتاب خیلی راحت هم نبود و تشخیص مقامات هوایی این بود که هنوز هم زمان انتشار آن فرا نرسیده است.

 

کتاب حمله هوایی با الولید با دو طرح جلد متفاوت

خلبان مهرنیا در خصوص نگارش این کتاب گفت: نوشتن این کتاب سه سال زمان برد و در ابتدا اطلاعات کلی از این عملیات جمع‌آوری شد و زمانی که خواستیم اطلاعات را به صورت دقیق‌تری پیگیری کنیم با مشکلاتی مواجه شدیم زیرا سازمان بر این عقیده بود که زمان انتشار آنها هنوز فرا نرسیده است.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: انتشار این کتاب ریسک‌هایی هم داشت اما با چانه‌زنی‌هایی که انجام شد توضیح دادیم که اگر انتشار این اسناد به تاخیر بیافتد و نسل ما که در این عملیات حضور داشتند از بین بروند، اطلاعات چندانی از این عملیات باقی نخواهد ماند. با توجه به اینکه در سایت‌ها، مجلات و روزنامه‌ها مصاحبه‌های مختلفی در این زمینه با خلبانان انجام شده بود و هر یک از منظر خود به این حمله هوایی نگریسته بودند و هر یک از آنها اشکالات خاص خود را داشتند، این تاخیر موجب می‌شد در آینده دور از این عملیات به این مهمی برداشت‌های غلطی داشته باشیم. با این چانه‌زنی‌ها این کتاب در سال 1389 منتشر شد و در نمایشگاه کتاب حاضر شد و بعد از انتشار هم مشکلاتی داشتیم که بیشتر مربوط به حفاظت اطلاعات بودند.

خلبان مهرنیا از بعد استراتژیک به چرایی تاخیر در انتشار اسناد مربوط به این حمله هوایی پرداخت و گفت: موضوع انتشار این اسناد صرفا به صدام و رژیم او محدود نمی‌شدند که پس از حمله آمریکا به این کشور در سال 1382 و سقوط رژیم بعثی، موانع انتشار این کتاب از میان برداشته شود. عراق کشوری است که هنوز هم مشکلات جدی ما با این کشور حل نشده‌اند. از بُعد نظامی هم تمام کشورهای همسایه برای کشور مبداء تهدید محسوب می‌شوند. این کشورها هر آن ممکن است به کشور مبداء حمله کنند. از سوی دیگر این عملیات‌ها دقیقا تکرار نخواهند شد، زیرا با گذشت زمان و تغییرات تکنولوژیکی همه چیز دستخوش تغییر می‌گردد. با چنین توجیهاتی بود که موفق به اخذ مجوز برای انتشار این کتاب شدیم و در سایه این تحلیل بود که کتابی مانند «در چنگال عقاب» که به دستگیری ریگی می‌پردازد به این سرعت اجازه انتشار می‌یابد.

 

 

دیدار قهرمانان عملیات حمله به «اچ-3» با امام خمینی (ره)

نویسنده کتاب «حمله هوایی به الولید» در خصوص سالروز این عملیات گسترده هوایی عنوان کرد: امیدواریم که با توجه به وسعت و ابعاد این عملیات که در سطح جهان شهرت دارد بیشتر به آن پرداخته شود. این عملیات هوایی برای نیروی هوایی داخل کشور یک افتخار ملی است اما برای خلبانان و نیروهای هوایی کشورهای دنیا یک افتخار جهانی محسوب می‌شود. با توجه به بزرگی این عملیات انتظار من این است که بیشتر در مورد این عملیات به مردم آگاهی داده شود و با ساختن فیلم‌های دیگر و یا ساخت انیمیشن یا برگزاری سالگرد و سالروزی یاد آن را در ذهن مردم زنده کرد. با توجه به این که در زمان انجام عملیات هیچ یک از افرادی که در این عملیات حضور داشتند مورد تشویق قرار نگرفتند، برگزاری مراسمی و تقدیر از این عزیزان و بازماندگان این عملیات، جالب توجه خواهد بود زیرا که این می‌تواند درسی برای آیندگان باشد.

 

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول