اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعلام حمایت جبهه پایداری عرب از ایران

خبرگزاری فارس: امروز جبهه پایداری عرب با انتشار بیانیه ای اعلام کرد هر گونه حمله به ایران به منزله حمله به کشورهای عضواین جبهه یعنی سوریه ، لیبی و الجزایر خواهد بود .

اعلام حمایت جبهه پایداری عرب از ایران

رخدادهای26 فروردین 1358

رهبر انقلاب امروز با انتشار بیانیه ای با اعلام 29فروردین به عنوان روز ارتش دخالت افراد غیر ارتشی در امور آن را ممنوع اعلام کردند . ایشان در این بیانیه مخالفت با ارتش که حافظ استقلال و مرزهای کشور است را جایز ندانستند .

در چند روز گذشته و با دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی فضای غبار آلودی در کشور ایجاد شده است ، ضد انقلاب با سوء استفاده از موقعیت به وجود آمده به تحریک مردم پرداخته و از آنان می خواهند به خیابانها بریزند . مجاهدین خلق و چریک های فدایی پشت سر هم بیانیه می دهند و با آیت الله طالقانی اظهار همدردی می کنند .

امروز اولین بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز منتشر شد . در بخشی از بیانیه سپاه آمده است : تا آخرین قطره خون خویش در حفظ و حراست از انقلاب عظیم اسلامیمان خواهیم کوشید.

استعفای کریم سنجابی وزیر خارجه دولت موقت، امروز مورد موافقت مهندس بازرگان قرار گرفت . سنجابی به مدت 60روز وزیر خارجه بود . وی اواخر اسفند سال گذشته نیز استعفا داده بود ولی بازرگان با استعفای وی موافقت نکرده بود .

امام 29فروردین را روز ارتش اعلام کرد

امام خمینی امروز با انتشار بیانیه ای روز 29فروردین را روز ارتش اعلام کردند.

در بخشی از بیانیه رهبر انقلاب آمده است : « ارتش محترم در این روز در شهرستانهای بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.»

در بخش دیگری از بیانیه رهبر انقلاب آمده است : « افراد خارج از ارتش حق ندارند در امر ارتش دخالت کنند و ارتشی را در داخل ارتش یا خارج بدون مجوز دستگیر کنند. اگر شکایتی دارند یا اطلاع از مجرمیت کسی دارند، روی موازین شرعی و قانونی رسیدگی خواهد شد. دخالت بیجا در داخل ارتش موجب ضعف آنان می‎شود و مخالف انقلاب اسلامی است.» (1)

اولین بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

امروز اولین بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد .

در بخشی از پیام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است : در نظام حیات بخش اسلام که قوانینش غالبا همان سند الله است و در آن تبدیل و تحویلی نیست ...تنها ملاک تقرب و عزت و احترام تقوا و پرهیزگاری است ...براین  اساس کلیه ملاک ها و ضوابط غیر تقوی، ضد خدایی و ضد بشری و طاغوتی است و هیچ فرد مسئول و متعهدی زیر بار اینگونه عوامل که نتیجه ای جز انحراف  و خسران ندارد نخواهد رفت و به عبارت دیگر در مقابل قوانین لا یتغیر الهی همه یکسان و مساویند .

در بخش پایانی این پیام می خوانیم : اینک ما پاسداران انقلاب اسلامی ...خدای بزرگ را گواه میگیریم و به تمامی انبیا و اولیاء سوگند یاد می کنیم که تا آخرین قطره خون خویش در حفظ و جراست از انقلاب عظیم اسلامیمان خواهیم کوشید و در این راه نه تنها برای به محاکمه کشیدن ضد انقلاب هیچگونه اغماضی نخواهیم داشت با تمامی وجود و همه امکانات با مخالفین به وسائل مختلف خواهیم جنگید . (2)

سوء استفاده ضد انقلاب همچنان ادامه دارد

به دنبال دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی و در فضای غبارآلود کنونی سوء استفاده گروه های معاند همچنان ادامه دارد . در این راستا چریک های فدایی خلق ، مجاهدین خلق(منافقین) ، جبهه ملی ایران ، سازمان اسلامی شورا (ساش)، حزب جمهوریخواه و نیز جبهه دموکراتیک ملی ایران هر کدام در بیانیه های جداگانه ای با تحریک مردم به آشوب و اعتراض سهم عمده ای در شعله ور شدن آتش یک فتنه گسترده بازی می کنند .

در این میان بیانیه عزالدین حسینی که رفراندوم جمهوری اسلامی را تحریم کرده و در اغتشاشات کردستان سهم عمده ای ایفا کرده بود قابل توجه است . (3)

عزالدین حسینی در بخشی از بیانیه ای که به همین مناسبت انتشار داده است از آیت الله طالقانی می خواهد به کردستان رفته و در آنجا اقامت کند : با تقدیم سلام و اکرام،  مردم مبارز کردستان همدردی خود را با آن حضرت در قبال رفتار ناجوانمردانه که نسبت به توقیف فرزندان گرامی شما شده ابراز و برادرانت در کردستان با آغوش باز آنحضرت و همراهان مجاهدش را می پذیرد و تمامی کردستان خانه خودتان است.»(4)

در پایان اجلاس وزرای خارجه جبهه پایداری (لیبی، الجزایر، سوریه، یمن جنوبی و سازمان آزادیبخش فلسطین ...) در الجزایر بیانیه‌ای در یازده بند انتشار یافت و در حمایت از جمهوری اسلامی ایران با هرگونه عربی‌کردن جنگ ایران و عراق به‌شدت مخالفت شد. وزرای جبهه پایداری در بند ششم بیانیه مخالفت شدید خود را با تلاش کشورهای عربی برای پذیرش مجدد عضویت مصر در اتحادیه عرب و واردکردن آن کشور به نفع عراق در جنگ علیه ایران اعلام کردند و تمام تلاشهای معطوف به گسترش جنگ عراق و ایران از سوی کشورهای عربی، به‌ویژه از سوی رژیم مصر، را مردود دانستند.
استعفای اعظم طالقانی از هیئت مدیره جامعه زنان انقلاب اسلامی

امروز اعلام شد خانم اعظم طالقانی دختر آیت الله طالقانی در اعتراض به بازداشت برادران خود از هیئت مدیره جامعه زنان انقلاب اسلامی (سازمان زنان سابق)استعفا داده است . گفته می شود 8نفر در رابطه با دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی شناسایی شده اند . (5)

لغو کلیه احکام بازداشت و بازرسی منازل از سوی دادستان انقلاب

دادستان کل انقلاب با صدور اطلاعیه ای کلیه احکام بازداشت افراد و بازرسی منازل را که تاکنون از سوی مراجع گوناگون دادستانی کل انقلاب ، بازپرس ها یا دادستانها و یا هر مرجع دیگر صادر شده است لغو کرد .

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : تا اطلاع ثانوی هیچیک از مراجع مذکور حق بازداشت ، توقیف و بازرسی منازل را ندارند و مرتکبین از هر سازمانی که باشند به شدت مجازات و از سازمان های انقلابی طرد خواهند شد . (6)گفته می شود لغو این احکام ربطی به ماجرای دستگیری  و آزادی فرزندان آیت الله طالقانی ندارد . (7)

وزیر خارجه استعفا داد

دکتر کریم سنجابی وزیر امورخارجه دولت موقت انقلاب اسلامی ایران امروز و پس از 60روز که در این مقام فعالیت کرد استعفا داد .

وی در متن استعفای خود که تقدیم نخست وزیر کرده پیشرفت کار در شرایط کنونی را میسر ندانسته و ادامه داده است : با توجه به مسئولیت مشترک وزیران در کلیه امور ادامه خدمت برای من ممکن نیست .

گفتنی است دکتر کریم سنجابی اواخر اسفند ماه گذشته نیز تصمیم داشت که از سمت خود استعفا دهد اما بازرگان استعفای وی را نپذیرفت . (8)

اعلام حمایت جبهه پایداری عرب از ایران

امروز جبهه پایداری عرب با انتشار بیانیه ای اعلام کرد هر گونه حمله به ایران به منزله حمله به کشورهای عضواین جبهه یعنی سوریه ، لیبی و الجزایر خواهد بود . (9)

براون : آمریکا در عربستان نیرو پیاده می کند

آمریکا اعلام کرد در صورت مداخله خارجی در عربستان سعودی در این کشور نیرو پیاده خواهد کرد .(10)آمریکا شدیدا نگران است که عربستان نیز به سرنوشت ایران مبتلا شود و شاه این کشور براثر نارضایتی مردم سقوط کند . رئیس سازمان سیا دیروز طی سخنانی این نگرانی را بروز داده بود . 

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 20

2- اطلاعات ، 26فروردین 1358، صفحه 1 و 2

3- اطلاعات ، 26فروردین 1358، صفحه 8

4- اطلاعات ، 27فروردین 1358، صفحه 3

5- اطلاعات ، 26فروردین 1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 26فروردین 1358، صفحه 8

7- همان ، صفحه 1

8- اطلاعات ؛ 27اسفند 1358، صفحه 8

9- جبهه پایداری عرب در مقابل طرح خاورمیانه‌ای کمپ دیوید برای توسعه و تثبیت صهیونیسم در منطقه تشکیل شد، کشورهای عربی قدرتمندی چون لیبی، الجزایر، سوریه، عراق، یمن جنوبی و سازمان آزادیبخش فلسطین در این جبهه عضو بودند که برای رسیدن به اهداف استراتژیک جهان عرب و به‌عنوان کشورهای خط مقدم مبارزه با اسرائیل، نشستهای پیاپی برگزار می‌کردند. این جبهه که مهمترین هدف آن مبارزه با صهیونیسم و آزادی فلسطین بود، هرچند مبتنی بر ایدئولوژی پان عربیسم عمل می‌کرد اما همه کشورها و تحولاتی را که در راستای این هدف ارزیابی می‌شدند، مورد مودت و حمایت قرار می‌داد. حمایت و جانبداری جبهه پایداری عرب از ایران و انقلاب اسلامی و محکوم‌کردن عراق به‌خاطر تجاوز به ایران، سرنوشت تاریخی این جبهه را دگرگون ساخت. عراق با شرکت نکردن در نشست الجزایر در سال 1978 عملا ساز مخالف خود را به صدا درآورده بود و پس‌ازآنکه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، به‌عنوان عامل امپریالیسم غرب به تغییرات سیاسی داخلی دست زده و بعد از رئیس‌جمهورشدن صدام هجوم علیه ایران را آغاز کرد، درحقیقت در مقابل جبهه پایداری قرار گرفت و به یکی از حلقه‌های امپریالیسم امریکا ــ اسرائیل تبدیل شد. سعی عراق و حامیان او برای عربی‌کردن جنگ با ایران که می‌توانست به گسترش میدان جنگ و احیانا شکست ایران بینجامد، در عمل بی‌نتیجه ماند و جبهه پایداری حاضر به فداکردن ایران انقلابی و ضداسرائیل در پای عرب‌گرایی نشد. حمایت جبهه پایداری از ایران به عرصه‌های نظامی هم کشیده شد تاجائی‌که ایران برخی تجهیزات نظامی خود را از طریق این کشورها خریداری می‌کرد.  به‌دنبال پیروزیهای نظامی ایران در جبهه‌های جنگ و بازپس‌گیری مناطق اشغالی از جمله خرمشهر و رسیدن نیروهای ایرانی به مرزهای بین‌المللی در سال 1361 (1982)، اجلاس وزرای خارجه جبهه پایداری در الجزایر در خردادماه تشکیل شد. در پایان این اجلاس بیانیه‌ای در یازده بند انتشار یافت و در حمایت از جمهوری اسلامی ایران با هرگونه عربی‌کردن جنگ ایران و عراق به‌شدت مخالفت شد. وزرای جبهه پایداری در بند ششم بیانیه مخالفت شدید خود را با تلاش کشورهای عربی برای پذیرش مجدد عضویت مصر در اتحادیه عرب و واردکردن آن کشور به نفع عراق در جنگ علیه ایران اعلام کردند و تمام تلاشهای معطوف به گسترش جنگ عراق و ایران از سوی کشورهای عربی، به‌ویژه از سوی رژیم مصر، را مردود دانستند. به نظر شرکت‌کنندگان در اجلاس، یکی از اهداف این تلاش ایجاد بهانه برای مصالحه با رژیم مصر و گسترش کمپ دیوید و جنگ‌افروزی در تمام منطقه می‌باشد. در بند نهم بیانیه وزیران خارجه جبهه پایداری نیز آمده بود که انقلاب اسلامی ایران از آرمان اعراب، به‌ویژه از آرمان فلسطین، حمایت کرده و انقلاب اسلامی ایران دوست ما است و رابطه با این کشور باید تقویت شود. همچنین تاکید شده بود تهدید اصلی برای کشورهای عرب از جانب اسرائیل و امریکا ناشی می‌شود.

در تمام مدتی که جنگ ادامه داشت، جبهه پایداری از پذیرش هرگونه نقش میانجیگری در جنگ ایران و عراق امتناع می‌نمود و در توجیه علل اتخاذ این خط‌مشی، اعلام می‌کرد که هدف ایران تنها بازستاندن سرزمینهای اشغالی خود می‌باشد و موافقتنامه 1975 ایران و عراق که در آن منازعه مرزی دو کشور حل‌وفصل شده، شالوده خوبی برای حل و فصل جنگ است.

10- اطلاعات ، 26فروردین 1358، صفحه 8

انتهای متن/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول