اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دیدار با هیئت لیبیایی و پیگیری موضوع امام موسی صدر

خبرگزاری فارس: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی معمر قذافی در تلاش است تا به ایران آمده و با امام خمینی دیدار کند ولی سفر وی به ایران منوط به روشن شدن وضعیت امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان شده است.

دیدار با هیئت لیبیایی و پیگیری موضوع امام موسی صدر

رخدادهای 4 اردیبهشت 1358

امروز رهبر انقلاب با یک هیئت از لیبی که به سرکردگی سرگرد عبدالسلام جلود نخست وزیر این کشور به قم آمده بودند دیدار و گفت و گو کردند . ایشان در این دیدار مسئله امام موسی صدر را پیگیری کرده و از جلود خواستند که این معما را حل کنند .

معمر قذافی از روز پیروزی انقلاب در تلاش است تا به ایران سفر کرده و با امام خمینی دیدار کند ولی رهبر انقلاب سفر وی به ایران را منوط به روشن شدن مسئله امام موسی صدر کرده اند .

امام خمینی همچنین امروز یک هیئت از کوبا را نیز به حضور پذیرفتند . فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا پیروزی انقلاب اسلامی و نیز رای مردم به نظام جمهوری اسلامی در رفراندوم اخیر را تبریک گفته است . ایران و کوبا در زمان رژیم گذشته رابطه نداشته اند .

در حالی که به دلیل انتشار مقاله انتقادی آیت الله خلخالی نسبت به تشکیل حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان هواران آیت الله شریعتمداری در بخش هایی از تهران و برخی شهرهای آذربایجان به خیابان ها ریخته اند امام خمینی امروز در یکی از دیدارهای خود این اعتراض ها را بی دلیل دانستند .

امروز در جریان تشییع جنازه شهید قره نی خبرگزاری آسوشیتد پرس از سوء قصد به مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت خبر داد که بلافاصله مقامات دولتی آن را تکذیب کردند .

خبرهای رسیده از آمریکا نیز حاکیست مسئله ورود و اقامت شاه سابق ایران در این کشور به موضوعی اختلافی میان مقامات آمریکا تبدیل شده است ...شاه سابق بعد از آنکه انقلاب اسلامی ملت ایران وی را مجبور به ترک کشور کرد از کشوری به کشور دیگر در حال رفت و آمد است و هیچ کشور و دولتی او را بدون قید و شرط نمی پذیرد .

دیدار امام خمینی با هیئت لیبیایی و پیگیری موضوع امام موسی صدر

سرگرد عبدالسلام جلود نخست وزیر لیبی دیروز در راس هیئتی 50نفری وارد ایران شد و مورد استقبال گروهی از مقامات قرار گرفت .سرگرد جلود که پس از معمر قذافی دومین فرد لیبی است پس از ورود به تهران برای ملاقات و مذاکره با رهبر انقلاب عازم قم شد . (1) از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی معمر قذافی در تلاش است تا به ایران آمده و با امام خمینی دیدار کند ولی سفر وی به ایران منوط به روشن شدن وضعیت امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان شده است. موضوعی که امام خمینی در دیدار امروز خود با جلود پیگیر آن شد .

رهبر انقلاب خطاب به هیئت اعزامی از سوی معمر قذافی فرمودند :« چیزی که، قضیه‎ای که برای ما و علمای ایران و سایر اقشار به طور معما درآمده است این فاجعۀ آقای صدراست. من و علمای ایران برای این فاجعه بسیار متأثر هستیم، و این برای ما یک معمایی است که این معما حل نمی‎شود الاّ به دست دولت لیبی...
رهبر انقلاب خطاب به هیئت اعزامی از سوی معمر قذافی فرمودند :« چیزی که، قضیه‎ای که برای ما و علمای ایران و سایر اقشار به طور معما درآمده است این فاجعۀ آقای صدراست. من و علمای ایران برای این فاجعه بسیار متأثر هستیم، و این برای ما یک معمایی است که این معما حل نمی‎شود الاّ به دست دولت لیبی... من کراراً به وسایطی این معنا را تذکر دادم لکن الآن نیز اکیداً تذکر می‎دهم که این معنا در شَعْب ما و در بین علمای ما انعکاس سوئی دارد؛ و من میل ندارم که بین ملت ما و دولت شما یک سوء تفاهمی باشد. من از شما می‎خواهم که این معما را حل کنید و موجب راحتی ما را فراهم کنید.»(2)

پیام فیدل کاسترو به امام خمینی و پاسخ رهبر انقلاب

امروز یک هیئت کوبایی به حضور رهبر انقلاب رسیده و پیام فیدل کاسترو را تقدیم امام خمینی کردند.کاسترو رهبر انقلاب کوبا در این پیام ضمن تبریک پیروزی انقلاب آورده است : مردم کوبا قاطعانه علیه رژیم گذشته و حمایتشان را نسبت به جمهوری اسلامی و تصمیم گیری اول آوریل یعنی روز انقلاب ایران اعلام می کنند و نه تنها مردم کوبا بلکه تمام انقلابیون جهان این روز را جشن می گیرند.(3)

امام خمینی نیز در پاسخ فرمودند :« در عین حالی که همۀ قوای قدرتمند دنبال شاه بودند و پشتیبان، قدرت ایمانِ ملت ما که به آن...، وحدت کلمه پیدا شد و همه با هم یک مطلب را خواستند، [غالب شد]، قدرتها نتوانستند این قدرت شیطانی را حفظ کنند. و این نهضت چون نهضت انسانی بود و برای انسان بود، همۀ انسانها که در فطرت انسانیت باقی مانده‎اند باید از آن پشتیبانی کنند.»(4)

چرا عده ای باید اعدام شوند

رهبر انقلاب امروز نمایندگان جامعۀ زنان خارجی مقیم ایران را نیز به حضور پذیرفته و در جمع آنان سخنرانی کردند .

امام خمینی در این دیدار با اشاره به دروغ پراکنی برخی رسانه های خارجی درباره انقلاب اسلامی و اعدام مفسدین فرمودند :« ملت ما الآن هم مظلوم است برای اینکه نویسندگان خارج به‎طوری وجهۀ این انقلاب را جلوه دادند در خارج و به طوری دروغ گفتند و شایعه‎پراکنی کردند که ملت ما را غیر از آن که هست و غیر از آن که می‎بینید، جلوه دادند در روزنامه‎های خارج؛ از جمله چیزهایی که نوشتند این است که اینهایی که کشته می‎شوند و اعدام می‎شوند، از زیر خاک بیرون می‎آورند مردم و تکه‎تکه می‎کنند!... شما در تمام ایران تفتیش کنید اگر یک نفر یک همچو کاری برایش شده است؟»(5)

اعتراض هواداران آیت الله شریعتمداری به یک مقاله/رهبرانقلاب : دلیلی برای این تحرکات وجود ندارد

در پی انتشار مقاله آیت الله خلخالی(6) در روزنامه اطلاعات و انتقاد از تشکیل حزبی با نام حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان هواداران آیت الله شریعتمداری با تجمع در تعدادی از خیابان ها به این مقاله اعتراض کردند . (7)

آیت الله خلخالی در مقاله ای با عنوان «بهانه ها را از دست خائنان باید گرفت » که در روزنامه اطلاعات 2اردیبهشت 58 منتشر شد به تاسیس حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان و تفاوت آن با جمهوری اسلامی مورد نظر امام خمینی پرداخته و با اشاره به سخن مشهور امام مبنی بر این که جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم پرسیده بود حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان چه تفاوتی از لحاظ شکل و محتوی با جمهوری اسلامی مد نظر امام خمینی دارد .
رهبر انقلاب نیز امروز در واکنش به این تجمعات در جمع اعضای سازمان های مختلف دولتی فرمودند :« نباید چاپ مقاله‎ای در یک روزنامه باعث و بانی تحریکاتی در جامعه بشود؛ چرا که [با] وحدت بود که توانستیم بر دشمنان پیروز شویم. و هیچ مسئله‎ای نباید باعث شود که این وحدت کلمه از میان برود، که به نفع دشمنان ماست.»(8)

تشییع جنازه شهید قرنی

ساعت 10 صبح امروز مراسم رسمی تشییع جنازه سرلشکر قره نی اولین رئیس ستاد ارتش ملی اسلامی ایران با حضور مهندس بازرگان نخست وزیر ، تیمسار ریاحی وزیر دفاع ، امیر انتظام معاون نخست وزیر ، سرهنگ مجللی رئیس شهربانی ، سرهنگ رحیمی فرمانده دژبان ، تیمسار علوی جانشین فرمانده نیروی دریایی و سرهنگ ممتاز  فرمانده ژاندارمری شرکت داشتند .احزاب و گروه های مختلف از جمله حزب جمهوری اسلامی ، چریک های فدایی خلق و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی امروز با انتشار بیانیه هایی ترور شهید قره نی را محکوم کردند . (9)

خبرگزاری آسوشیتد پرس ساعت یازده و نیم امروز صبح طی خبری از تهران گزارش داد که مهندس بازرگان نخست وزیر در جریان تشییع جنازه شهید قره نی مورد سوء قصد قرار گرفته ولی نجات یافته است . نزدیکان بازرگان این اخبار را تکذیب کردند . (10)

تاکید سازمان مجاهدین انقلاب بر لزوم دخالت ارتش در سیاست

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی امروز با انتشار بیانیه ای به مناسبت ترور شهید قره نی بر لزوم دخالت ارتش در سیاست تاکید کرد .در بخشی از این پیام ضمن تاکید بر لزوم دخالت ارتش در سیاست آمده است : در ارتش اسلامی یک سرباز یک انسان سه بعدی است ، سربازی مسلح به معیارهای عقیدتی اسلامی ، دارای بینش سیاسی و همچنین کارایی کامل نظامی .(11)

نقده در کنترل ارتش / پیام آیت الله طالقانی به مردم نقده

با ورود ارتش به شهر نقده آرامش نسبی در این شهر برقرار شده است و اکنون آرامش شهر در کنترل ارتش است . آیت الله طالقانی طی یک پیام رادیوی تلویزیونی در ارتباط با حوادث نقده از مردم این شهرستان خواست که دست از برادر کشی بردارند . (12)

ابراهیم یزدی وزیر خارجه شد / استعفای سلامتیان از معاونت سیاسی وزارت خارجه

از دفتر نخست وزیری نیز اطلاع داده شد ابراهیم یزدی که پیش از این با حفظ سمت معاونت نخست وزیری در امور انقلاب به سرپرستی وزارت امور خارجه برگزیده شده بود از امروز پس از انتخاب به سمت وزارت خارجه از سمت معاونت نخست وزیر رسما استعفا داد . (13)

اقامت شاه سابق مقامات آمریکا را به جان هم انداخته است

اقامت شاه سابق در آمریکا سبب جر و بحث هایی در سطوح بالای این کشور شده است و در حالیکه عده ای از اقامت وی در آمریکا و دادن روادید حمایت می کنند جمعی شدیدا با این امر مخالفت می کنند .سناتور هوارد بیکر رهبر جمهوریخواهان در سنای آمریکا گفته است باید به شاه سابق اجازه اقامت در آمریکا داده شود در غیر این صورت این تردید بوجود می آید که آمریکا دوستان خود را به هنگام بدبختی و دردسر رها می سازد .

وال استریت ژرنال نیز در سرمقاله اش می نویسد : دلیلی در دست نداریم که شاه را از اقامت در آمریکا دلسرد کنیم و مخالفت با اقامت شاه در آمریکا کاری عملی است چرا توجه نمی کنیم که جیمی کارتر با چه شوق و ذوقی او را در آغوش گرفت اما دادن اجازه اقامت به شاه مخلوع عم بی تردید مشکلاتی بین آمریکا و رژیم کنونی ایران که می خواهد شاه را غیابا محاکمه کند بوجود خواهد آورد
دولت آمریکا این نکته را برای شاه مخلوع روشن کرده است که اقامت او در آمریکا خوشایند نخواهد بود آنهم درست موقعی که آمریکا درصدد بهبود مناسبات خویش با دولت جدید ایران است. (14)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 4اردیبهشت 1358، صفحه 2

2- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 117

3- اطلاعات ، 5اردیبهشت 1358، صفحه 2

4- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 103

5- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 109

6- آیت الله خلخالی در مقاله ای با عنوان «بهانه ها را از دست خائنان باید گرفت » که در روزنامه اطلاعات 2اردیبهشت 58 منتشر شد به تاسیس حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان و تفاوت آن با جمهوری اسلامی مورد نظر امام خمینی پرداخته و با اشاره به سخن مشهور امام مبنی بر این که جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم پرسیده بود حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان چه تفاوتی از لحاظ شکل و محتوی با جمهوری اسلامی مد نظر امام خمینی دارد .

7- اطلاعات ، 4اردیبهشت 1358، صفحه 2

8- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 116

9- اطلاعات ، 4اردیبهشت 1358، صفحه 2

10- اطلاعات ، 4اردیبهشت 1358، صفحه 2

11- اطلاعات ، 4اردیبهشت 1358، صفحه 2

12- اطلاعات ، 4اردیبهشت 1358، صفحه 2

13- اطلاعات ، 4اردیبهشت 1358، صفحه 1و2

14- اطلاعات ، 4اردیبهشت 1358، صفحه 8

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول