اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نخستین دوره مسابقات ملی باز‌ی‌سازی رایانه‌ای کشور

بازی‌سازان رایانه‌ای: نیازمند حمایت مسئولان هستیم

خبرگزاری فارس: یکی از خواسته‌های مشترک بازی‌سازان رایانه‌ای حاضر در نخستین دوره مسابقات ملی باز‌ی‌سازی رایانه‌ای کشور حمایت و اعتماد مسئولان به استعدادهای موجود در عرصه بازی‌سازی داخلی است.

بازی‌سازان رایانه‌ای: نیازمند حمایت مسئولان هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، در حالی نخستین دوره مسابقات ملی باز‌ی‌سازی رایانه‌ای با عنوان (KASHANGDC2012) از روز سه‌شنبه به مدت سه روز کار خود را آغاز کرد که 32 تیم از دانشگاه‌های سراسر کشور به صورت آنلاین با تمام ظرفیت‌های خود در این عرصه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

در این مسابقات تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، سما واحد رودهن، دانشگاه کاشان، دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز، دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید مهاجر اصفهان و انستیتو ملی بازی‌سازی ایران هر یک با دو تیم دارای بیشترین تعداد نماینده در این رقابت‌ها می‌باشند.

شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات در قالب 32 تیم با قضاوت هفت داور از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و بنیاد ملی بازی سازی رایانه‌ای کشور به رقابت می‌پردازند که پس از پایان روز نخست اکثر تیم‌ها از نحوه عملکرد داوران رضایت داشتند.

این رقابت‌ها بهانه‌ای شد تا برای آشنایی بیشتر با دغدغه‌ها و مشکلات بازی‌سازان رایانه‌ای به سراغ چند تن از آنها رفته و خواسته‌ها و مسائل این قشر را جویا شویم که مشروح آن در زیر آمده است:

 

با اجرایی شدن کپی رایت، ساخت بازی‌های رایانه‌ای توجیه اقتصادی پیدا می‌کند

یکی از اعضای تیم دکتر حسابی از دانشگاه آزاد مشهد در مورد میزان اهمیت و تأثیر برگزاری مسابقات بازی‌سازی رایانه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: با توجه به جنبش نرم‌افزاری در جهان با وجود اینکه برگزاری این مسابقات دیر انجام شده است اما سرآغاز نویدبخشی برای ورود و انگیزه دانشجویان برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای است.

مسعود سرحدی با تأکید بر اینکه انگیزه حرف اول را در فعالیت و رقابت علمی دانشجویان می‌زند افزود: در حال حاضر انگیزه یک عنصر گمشده در بین دانشجویان است که برگزاری این سری مسابقات علمی و آموزشی این خلأ را پر می‌کند.

وی برگزاری مداوم، مستمر و مقطعی نبودن این سری مسابقات را در دانشگاه‌های کشور خواستار شد و گفت: عملی و کاربردی شدن خروجی این مسابقات و حمایت از ایده‌های منتخب و برتر آن نیز گام بعدی در راستای اهمیت به این صنعت سودآور و ارزش‌گذاری به این کار علمی و فرهنگی قشر جوان است.

به گفته وی، شناسایی استعدادهای برتر و نخبه، تعامل هر چه بیشتر آنها در ساخت بازی‌های رایانه‌ای و بهره‌مند شدن از ایده‌های منتخب در جهت پیشرفت جنبش نرم‌افزاری از دیگر مزایای برگزاری این مسابقات است.

این عضو تیم دکتر حسابی دانشگاه آزاد مشهد خاطر نشان کرد: در حال حاضر در حوزه ساخت محصولات چندرسانه‌ای در مقطع دبستان بسیار خوب کار شده است اما در سایر مقاطع آموزشی فقط محصولات خارجی غیرمتناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی وجود دارد و جای خالی محصولات داخلی احساس می‌شود.

سرحدی متذکر شد: در صورت پذیرش و اجرای قانون کپی‌رایت در ایران علاوه بر شکوفایی همت و اراده سازندگان بازی‌های رایانه‌ای بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی این بازی‌ها توجیه اقتصادی نیز در کشور پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: ایران در زمینه‌های علمی و آموزشی هر چه بیشتر در تنگنا، محدودیت و تحریم باشد با تعهد، تخصص و نوآوری جوانان و دانشجویان غیرت‌مند و تلاشگر خود بیشتر پیشرفت می‌کند.

هیچ ارگان، نهاد یا شرکتی برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای هزینه نمی‌کند

یکی از اعضای تیم پارسه دانشگاه شهید باهنر شیراز نیز در ادامه با تأکید بر اینکه بازی‌های ایرانی حرفه‌ای نیست و استقبال استفاده‌کنندگان بیشتر از بازی‌های خارجی است بیان داشت: هیچ ارگان، نهاد یا شرکتی در کشور برای ساخت و تولید یک بازی رایانه‌ای خوب و حرفه‌ای هزینه نمی‌کند.

حمیدرضا صمصامی با اشاره به عدم رعایت قانون کپی‌رایت در ایران و اینکه هیچ انگیزه‌ای برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای وجود ندارد گفت: برگزاری مسابقات ملی بازی‌سازی رایانه‌ای می‌تواند یکی از اقدامات اساسی و گامی مؤثر در راستای ترغیب و تشویق سازندگان این بازی‌ها باشد.

وی همچنین استمرار و تداوم این مسابقات را خواستار شد و گفت: با توجه به اینکه خلاقیت، استعداد و توانمندی‌های ویژه جوانان ایران به خصوص قشر دانشگاهی نسبت به دیگر کشورها بر همه دنیا ثابت و آشکار شده است مسئولان ذی‌ربط با هزینه کردن در خصوص بازی‌سازی رایانه‌ای می‌توانند از نتایج بسیار مطلوب علمی، آموزشی و اقتصادی این صنعت سودآور در کشور و حتی افتخارات آن در خارج از کشور بهره‌مند شوند.

صمصامی، برگزاری مسابقات بازی‌سازی رایانه‌ای به همت دانشگاه آزاد کاشان را اقدامی بسیار جالب، مثبت و ضروری در کشور دانست و گفت: برگزاری این مسابقات باعث ایجاد انگیزه و همت مضاعف برای علاقه‌مندان به ساخت این بازی‌ها می‌شود.

وی همچنین بیان داشت: شناسایی نخبه‌های ساخت محصولات چند رسانه‌ای، ارتباط و همفکری تیم‌های مختلف از دانشگاه‌های سراسر کشور، استفاده عموم از بازی‌ها، بروز خلاقیت در ایده‌های برتر و حتی ارتقای آنها با تعامل تمام گروه‌ها از دیگر مزایا و محاسن برگزاری این دوره مسابقات است.

به گفته وی، تشکیل یک تیم واحد و منسجم نخبه از بین تیم‌های برتر و حمایت از گروه‌های منتخب با خرید بازی‌های آنها می‌تواند از دیگر خروجی‌های مفید و سازنده این رقابت‌ها باشد.

وی برگزاری این مسابقات در سطح جهانی توسط ایران با دعوت از تیم‌های خارجی را خواستار شد و گفت: تعامل تیم‌های ایرانی با گروه‌های خارجی علاوه بر بهره‌مندی از تخصص حرفه‌ای آنها می‌تواند تمایل و تشویق شرکت‌های خارجی در استفاده از نخبگان ایرانی در حوزه بازی‌سازی رایانه‌ای را برانگیزد.

حمایت مادی سازندگان بازیهای رایانه‌ای ضروری است

سرپرست تیم ساینا از دانشگاه آزاد اسلامی آبادان نیز در پایان این گفت‌وگو با اشاره به خلأ ناشی از عدم برگزاری این مسابقات به خصوص برای دانشجویان گفت: تداوم برگزاری این مسابقات برای دانشجویان که هیچگونه پشتوانه مادی ندارند ضروری است.

سیدنیما موسوی افزود: ایجاد انگیزه، مطرح شدن تیم‌های برتر، همفکری و تعامل گروه‌های سراسر کشور، معرفی و شناسایی آنها به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بهترین دستاورد رقابت‌های ملی دانشجویی بازی‌سازی رایانه‌ای است.

وی برگزاری این مسابقات توسط دانشگاه آزاد اسلامی کاشان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: شرکت تعداد تیم‌های بیشتر از هر دانشگاه می‌تواند عامل ایجاد رقابت بیشتر در تیمها، شناسایی استعدادهای ویژه و افزایش سطح علمی مسابقات شود.

موسوی ارائه راه‌های آسان و سریع برای رقابت و شناخت سازندگان بازی‌های رایانه‌ای خارج از محیط‌های دانشگاهی را خواستار شد و گفت: اشتغال به کار در صنعت بازی‌‌های رایانه‌ای برای سازندگان آن یکی دیگر از نیازهای این صنعت است که تأمل و توجه به آن ضروری است.

انتهای پیام/ع10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول