شهابالدین حبیبی خوزانی در حاشیه دومین روز برگزاری مسابقات ملی بازیسازی رایانهای کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در گفتوگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: این بستر مناسب به دلیل ترس کاذب از خط قرمزهای دولتی و عدم اعتماد لازم به طراحان در کشور ما وجود ندارد.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که ما در معرض جنگ روانی رسانههای تعاملی بیگانه هستیم فراهم کردن بستر مناسب برای طراحی بازیهای رایانهای در مقابله با تهاجم فرهنگی بهترین راهکار است.
به گفته این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان همانطور که مخاطبان فیلمها و انیمیشنها پس از مشاهده به صورت ناخودآگاه از رفتار شخصیتهای آن الگوبرداری میکنند این اصل در بازیهای رایانهای نیز بطور قویتر برقرار میشود و با دادن اختیار به فرد بازیکننده در انتخاب یکی از دو رفتار از پیش تعیین شده، وی را دچار چالش میکند در حالیکه هر دو رفتار مطلوب طراح است.
وی در ادامه با تشریح و معرفی رعایت عناصر اصلی در ساخت بازیهای رایانهای بیان داشت: اثرگذاری بر رفتار ناخودآگاه شخص بازیکننده مهمترین عنصر در هر بازی رایانهای است.
حبیبی خوزانی همچنین عنوان داشت: گنجاندن مفاهیم و باورهای طراح به صورت غیرمستقیم و ظریف به منظور انتقال مفهوم به بازیکن از دیگر عناصر مهم ساخت بازی رایانهای است.
وی با تأکید بر قراردادن مفاهیم مورد نظر طراح در لایههای زیرین بازیها متذکر شد: لزومی ندارد طراحان بازیهای رایانهای باورهای خود را به صورت مستقیم القا کنند به عنوان مثال بازی«ماشیناریوم» یک بازی ضداسرائیلی ساخته کشور جمهوری چک است که ظلم اسرائیلیها به فلسطینیها در بیرون راندن آنها از وطنشان را بسیار ماهرانه، با تبحر و ظرافت و کاملاً غیر محسوس به نمایش میگذارد.
انتهای پیام/ع30/ژ1001