اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

گفت‌وگوی فارس با یکی از آخرین بازماندگان جنگ جهانی دوم:

برقراری صلح در سراسر جهان آرزوی من است

خبرگزاری فارس: یکی از آخرین بازماندگان جنگ جهانی دوم که اینک در ترکمنستان زندگی می‌کند، بزرگترین آرزویش را برقراری صلح و امنیت در سراسر جهان عنوان کرد.

برقراری صلح در سراسر جهان آرزوی من است

"پیوتر کالسنیکوف" یکی از سربازان جبهه متفقین در جنگ جهانی دوم در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، استقرار امنیت در سراسر جهان را بزرگترین آرزوی خود دانست و از اینکه توانسته است در مقابل سیاست‌های آن موقع آلمان نازی نقشی هرچند اندک داشته باشد، ابراز خوشحالی می‌کند.

وی گفت، در سال 1942 یعنی زمانی که تنها 17 سال داشتم، وارد جنگ شده و یک سال بعد به علت اصابت تیر به بازوی دست راستم و قطع دست مجبور به بازگشت به ترکمنستان شدم.

کالسنیکوف با اشاره به آخرین روزهای جنگ می‌گوید: اعلام پیروزی ارتش شوروی بر آلمان نازی در تاریخ نهم ماه می 1945 در واقع از بیاد ماندنی ترین خاطرات دوران زندگی من و 200 هزار شرکت کننده ترکمن در جبهه علیه ارتش آلمان بود.

وی از وجود 114 نفر در ترکمنستان خبر داد که مفتخر به دریافت نشان "قهرمان اتّحاد شوروی”  که بالاترین نشان در شوروی سابق بوده است، شده‌اند که البته بسیاری از آنان از دنیا رفته و تنها تعداد انگشت شماری همچنان در قید حیاتند.

 وی که بر روی سینه اش مدال و نشان‌هایی از افتخار حضور در جنگ بود، می‏گوید: من به دلیل قطع یک دستم متاسفم تا آخر جنگ موفق نشدم در کنار همرزمانم باشم، اما بعد از جنگ 67 سال است که در مراسم گرامیداشت پایان جنگ جهانی دوم با کهنه سربازان، مردم و جوانان ترکمنستان شرکت می‏کنم و از این بابت شاد و خرسندم.

کالسنیکوف همچنین در پاسخ به درخواست ذکر خاطره‌ای از ایام جنگ جهانی دوم، همزمان که اشک در چشمانش حلقه زده بود اظهار داشت، تعداد بالای کشته شدگان و مصیبتی که بر بازماندگان آنان رفت، اجازه یاد خاطرات آن ایام تلخ را به من نمی‌دهد.

وی با تقدیر از دولت ترکمنستان به جهت حفظ احترام و ارائه کمک‌های مالی مناسب، جنگ را پدیده شوم جهان دانست که انسان را از نزدیکان خود جدا کرده و سرنوشت تلخی را برای هر فرد درگیر در آن رقم می‌زند در سرنوشت من نیز چنین بوده‏ است که در واقع تمامی نزدیکان خود را از دست دادم و بعد از جنگ به ترکمنستان برگشته و از آن زمان همیشه آرزوی برقراری صلح در سراسر جهان را در قلب خود دارم.

انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول