اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

زنبورداران از کمبود ملکه زنبور عسل رنج می‌برند

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل و فعال حوزه تولید عسل در کشور گفت: زنبورداران کشورمان در حال حاضر از کمبود و گاه نبود ملکه زنبور عسل در توسعه زنبورستان‌ها رنج می‌برند.

زنبورداران از کمبود ملکه زنبور عسل رنج می‌برند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عبدالله پیرایرانی در مراسم تشکیل انجمن ملی عسل ایران در اردبیل اظهار داشت: همان گونه که خداوند نیز در قرآن کریم از عسل به عنوان شفا و درمان دردها یاد کرده است به یقین اگر به زندگی زنبور نگاه کنیم و در آن تعقل و تفکر داشته باشیم به حکمت و تدبیر الهی بهتر پی برده و به اهمیت این موجود زنده و تولیدات آن پی می‌بریم.

وی تصریح کرد: از گذشته‌های دور زنبورداری در دنیا و ایران رایج بوده به طوری که زنبور از عجایب خلقت و رازهای آفرینش است به طوری که خداوند متعال برای پیامبران، مادر حضرت موسی و زنبور عسل وحی نازل کرده و کلامی را به آنها الهام داشته است.

پیرایرانی در ادامه خاطر نشان کرد: کشور ما در موقعیت خاص جغرافیایی از ممالک مستعد برای پرورش زنبور و تولید عسل است به طوری که قبل از انقلاب در این کشور 650 هزار کندو وجود داشت که این تعداد بعد از پیروزی انقلاب به دو میلیون کندو رسیده است.

این مسئول اضافه کرد: به رغم توسعه و احیای زنبورداری در حال حاضر زنبورداران ما با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که مهم‌ترین آن کمبود ملکه زنبور و برخی دیگر از مشکلات حمایتی از زنبورداران است.

وی با یادآوری این‌که می‌توان با واردات ملکه 50 درصد مشکلات زنبورداران را حل کرد، اظهار داشت: امیدواریم راه‌اندازی ایستگاه پرورش و تولید ملکه زنبور عسل در استان اردبیل نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد تا بتوانیم برای 2.5 میلیون کندو در کشور ملکه مورد نیاز را تأمین کنیم.

به گزارش فارس، استاد دانشگاه‌های اردبیل و فعال حوزه تولید عسل در کشور ادامه داد: ایران از نظر تعداد کندو سیزدهمین کشور دنیا و در مساحت شانزدهمین کشور جهان است اما در تولید عسل در رتبه‌های پایینی قرار داریم به طوری که کشور چین با هفت میلیون کندو، 10 برابر ایران عسل تولید می‌کند.

پیرایرانی تنوع تولید محصولات زیرمجموعه عسل نظیر ژل و زهر زنبور را نیز یادآور شد و اضافه کرد: یکی دیگر از ضعف‌های زنبورداری ما نبود آموزش‌ها و آگاهی زنبورداران به مسایل کاریشان است به طوری که ما می‌توانیم با توجه به موقعیت کشورمان با مهاجرت دادن کندوها در طول سال عسل خالص و طبیعی پرورش دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: تبدیل کندوهای بومی به مدرن کار ارزشمندی است اما اگر با آموزش همراه نباشد مشکلات و معضلات مختلفی را به دنبال می‌آورد.

پیرایرانی یکی از راه‌های اشتغال با کمترین هزینه را تولید عسل اعلام کرد و ادامه داد: معاونت دام جهاد کشاورزی استان برنامه مناسبی برای توسعه کندو و عسل ندارد و از حوزه آموزش نیز غفلت کرده است در حالی که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت کارشناسان برخی از کمبودها و کسری‌ها در تولید عسل را برطرف کنیم.

وی به تلف شدن 50 درصد کندوها و زنبورها در فصل زمستان اشاره کرد و گفت:‌ این برای منطقه و مسئولان یک فاجعه است که 50 درصد کندوهای زنبور در زمستان از بین برود.

این مسئول عسل را یکی از غذاهای زنده و توصیه شده برای مصرف روزانه و سر سفره گذاشتن در هر وعده غذایی اعلام کرد و افزود: با توجه به این‌که زنبور برای تولید عسل زحمت فراوانی می‌کشد و این نعمت خدادادی خاصیت بسیار فراوانی دارد، شایسته است با رعایت نقاط بهداشتی و نظارت‌های استاندارد از هرگونه تولید عسل تقلبی جلوگیری شده و به جای آن عسل ناب تحویل مردم شود.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول