اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

روزشمار ایام فتنه- 22 خرداد

حضور 40 میلیونی مردم در انتخابات/ اعلام پیروزی موسوی و طرفداران وی پیش از اعلام نتایج

خبرگزاری فارس: راس ساعت 8 صبح انتظار همگان به سر می‌رسد و ایران برای انتخاب ششمین رئیس جمهور تاریخ خود آماده می‌شود؛ در حالی که موسوی پیش از اعلام نتایج مدعی پیروزی قطعی است کروبی گفت بعد از اعلام نتایج همه باید آن را قبول کنیم.

حضور 40 میلیونی مردم در انتخابات/ اعلام پیروزی موسوی و طرفداران وی پیش از اعلام نتایج

راس ساعت 8 صبح انتظار همگان به سر می‌رسد و ایران اسلامی برای انتخاب ششمین رئیس جمهور تاریخ خود آماده می شود.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری : ((رهبر معظم انقلاب در نخستین ساعت رای گیری ضمن انداختن رای خود به صندوق سیار 110 در حسینیه ی امام خمینی (ره) از ضرورت " تلاش مردم جهت ناکام ماندن تشنجات " سخن گفتند و در ادامه نقل قول هایی را که طی روزهای قبل از انتخابات ، حامیان برخی کاندیداها به ایشان منتسب کرده بودند تکذیب نموده و از مردم خواستند تا به این شایعات توجهی نداشته باشند ، چرا که این اقدامات کار انسان های ناسالم است)).

محمود احمدی نژاد، محسن رضایی، مهدی کروبی و میر حسین موسوی هر کدام در ساعات اولیه رای گیری با حضور در مناطق مختلف تهران رای خود را به صندوق انداختند.

احمدی نژاد که در مسجد افسریه حضور یافته بود، بعد از انداختن رای خود به صندوق ، در جمع خبرنگاران از انتخابات به عنوان مرحله ی هم افزایی توانایی ها ، تحکیم وحدت و سکوی جهش به سمت قله های بلندتر یاد کرد و گفت : "مطمئنم عنایات الهی و امام عصر (عج) یار و مددکار ملت به سمت قله های بلند بیشرفت و تعالی خواهد بود."

محسن رضایی بس از انداختن رای خود به صندوق در حسینیه ی جماران، در جمع خبرنگاران گفت: "هر کس در انتخابات پیروز شود، همه باید با او همکاری کنند و از هواداران خود می خواهم گسترده پای صندوق های رای حضور یابند و پس از انتخابات نیز از رای مردم تمکین کرده و اخلاق را رعیت کنند."

میرحسین موسوی ضمن حضور در مسجد ارشاد شهر ری به همراه همسر خود زهرا رهنورد، در میان خبرنگاران از امیدواری خود برای وحدت جهت رفع مشکلات کشور سخن گفت و تاکید کرد: "با حضور بر شور مردم در صحنه انتخابات ، مشکلات احتمالی بر طرف خواهد شد."

مهدی کروبی در حسینیه ی حصار بو علی بس از رای دادن با حضور در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اینکه (( هر کس رئیس جمهور شد، همه از او حمایت می کنیم)) گفت: "وقتی نتایج اعلام می شود همه ی ما باید قبول کنیم و از تخریب دیگران بپرهیزیم." کروبی در ادامه با رد شبهه افکنی ها بیرامون سلامت انتخابات تاکید کرد: "نباید به کسانی که در صدد ایجاد شبهه در انتخابات هستند میدان بدهیم. من هم جزء کسانی هستم که سلامت انتخابات را قبول دارم ولی جلوی کسانی که در صدد ایجاد شبهه هستند را می توانیم بگیریم." وی در بایان با در باسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اگر شما رئیس جمهور نشوید چه کاری می کنید عنوان کرد: "چرا این سئوال را از من می پرسید واز دیگران نمی پرسید!؟ من هم جواب این سئوال را نمی دهم و از این حقه ها بلدم."

سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق کشورمان ضمن حضور در حسینیه ی جماران و انداختن رای خود به صندوق، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: "همه باید آنچه مردم انتخاب می کنند بپذیرند و از رای مردم تمکین کنند." وی در ادامه تاکید کرد: "همه ی شواهد امر حاکی است که مهندس موسوی انتخابات را برده است اما من پیشگو نیستم ."

خانم عفت مرعشی، همسر ایت الله هاشمی رفسنجانی ضمن انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: "امیدوارم احمدی نژاد و دوستان خوارجش از مردم پاسخ دریافت کنند." وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در مناظره ی تلویزیونی با موسوی نیز گفت : "چرا اینگونه حرف های مزخرف می زنند و بچه های من را به دزدی متهم می کنند؟" وی در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید توصیه تان به هواداران کاندیداها بعد از روز انتخابات چیست؟ گفت: "اگر تقلب کردند، بریزند توی خیابان ها."

سایت آیت الله منتظری: آیت الله منتظری پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: "امیدوارم ان شاء الله نتیجه ی این انتخابات به نفع کشور و مصالح کشور باشد. کاندیداها توجه دارند که ملت یک رئیس جمهور بیشتر نمی خواهد، یک نفر که از میان کاندیداها با آرای ملت انتخاب شد، کاندیداهای دیگر که به عنوان رقیب بودند قهر نکنند، بالاخره کشور خودشان است و همه جای دنیا رسم است یک نفر که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود رقبای دیگر فورا" به این انتخاب تبریک می گویند و آن شخص منتخب هم خیال نکند که حالا یک مقام خیلی بالایی پیدا کرده است . هر کس انتخاب بشود مسئولیت بزرگی پیدا می کند وسعی ان شاء الله این مسئولیتش راخوب انجام بدهد."

* رای دادن رئیس ستاد کروبی به موسوی

جهان نیوز: ((غلامحسین کرباسچی که در طول زمان تبلیغات از وی به عنوان معاون اول مهدی کروبی نام برده می شد با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه امیر کبیر، بر روی برگه ی رای خود نام میر حسین موسوی را نوشت و پس از نشان دادن رای خود به حضار، علت رای دادن به موسوی را اطمینان از رای نیاوردن کروبی اعلام کرد )).

کمیته صیانت از آرای میر حسین موسوی با صدور بیانیه ای اعلام داشت: "با توجه به برخی شایعات مطرح به هنگام رای دادن، (مردم) خودکار همراه داشته و نام نامزد خود را به وسیله ی خودکارهای خود بنویسند و از کارهایی که دیگران در اختیارشان قرار می دهند استفاده ننمایند."

جهان نیوز: ((کمیته ی صیانت از آرا که به ادعای اصلاح طلبان برای حفظ آرای نامزد مورد حمایت آنها تشکیل شده است، خود تبدیل به مکانی برای انجام تخلفات مختلف شده است. یکی از معاونان کمیته صیانت از آرا که در زمان اصلاحات فرماندار یکی از شهرستان های بزرگ کشور بوده است، صبح امروز با مراجعه به تعدادی از شعب اخذ رای با در دست داشتن فرم "22" یعنی فرم تجمیع آرای صندوق های انتخاباتی اقدام به گرفتن امضا ازنمایندگان اصلاح طلبان و دیگر اعضای حاضر در شعبه می کند. بنابر این گزارش، با مشکوک شدن ناظر شورای نگهبان و تفتیش مدارک فرد مذکور، مشخص می شود که این فرد فرم "22"که فرمی محرمانه است را به طور غیر قانونی در دست داشته و اقدام به دریافت امضا برای سوء استفاده های بعدی می کرده است. این در حالی است که با بررسی های صورت گرفته مشخص می شود که این فرم در دست تعدادی دیگر از اعضای کمیته ی موسوم به صیانت از آرا قرار دارد که با دخالت نهادهای مسئول این افراد از جمله آقای "چ" تحت تعقیب قرار گرفته و دستگیر می شوند. جالب اینکه فرد مذکور با مراجعه به پنج شعبه برای آن امضا جمع می کند که در مراجعه به ششمین شعبه با مشکوک شدن ناظر شورای نگهبان در چنگال قانون گرفتار می شود. گفتنی است، کمیته صیانت از آرا به ریاست محتشمی پور از چند روز پیش شانتاژهای رسانه ای خود را چند برابر کرده و با اتهامات مختلفی که به ستاد اتنتخابات کشور وارد می کردند که با افشای عملیات آنها در دسترسی غیر قانونی به مدارک محرمانه ی انتخابات و برنامه ریزی برای سوء استفاده از آن، اولین گام آنها برای ایحاد اغتشاش و زیر سئوال بردن سلامت انتخابات لو رفت. در حال حاضر پنج نفر از عوامل سوء استفاده از فرم های محرمانه ی انتخاباتی در بازداشت به سر می برند)).

* پیش‌بینی روزنامه امریکایی وال‌استریت از پیروزی احمدی‌نژاد

مجله آمریکایی تایم گفتگوی اختصاصی خود را با میر حسین موسوی با عنوان ((مردی که می تواند احمدی نژاد را شکست دهد)) منتشر ساخت. موسوی در بخشی از این گفتگو با اشاره به تجمعات خیابانی حامیانش در دوره تبلیغات انتخاباتی می گوید: "تجمعات خیابانی چشمگیر هفته های گذشته احتمالا ماهیت ساختار قدرت را به نحوی بنیادین دگرگون خواهد ساخت...در واقع دگرگونی و تغییر در ساختار قدرت با فشار بر رهبری در جهت پذیرش افکار عمومی رخ خواهد داد." وی در پاسخ به این سئوال که ((اگر انتخابات را ببازد، آن وقت چه می شود؟)) پاسخ داد: "تغییرات مدت هاست که آغاز شده است. تنها گوشه‌ای از این تغییرات به پیروزی در انتخابات مربوط می‌شود و بخش‌های دیگر تغییر ادامه خواهند یافت و هیچ عقب گردی در کار نخواهد بود."

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال: ((احمدی نژاد به احتمال بسیار مجددا رئیس جمهور ایران می شود)).

روزنامه فرانسوی فیگارو: ((قشر محروم جامعه ی ایران طرفدار احمدی نژاد هستند و وی را فردی منتخب و لایق برای ابقا در سمت ریاست جمهوری می دانند و معتقدند سیاست های وی موجب پیشرفت و ترقی کشورشان در عرصه های مختلف خواهد شد )).

روزنامه ی الشرق الاوسط: ((محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری کنونی ایران، شانس بیشتری برای پیروزی در مقابل میر حسین موسوی رقیب اصلاح طلب خود بر خوردار است)).

روزنامه ی آمریکایی واشنگتن پست: ((حامیان احمدی نژاد شیوه ی احمدی نژاد درباره ی مسائل مربوط به هولوکاست و دفاع سازش ناپذیر وی از برنامه ی هسته ای ایران را تحسین می کنند)).

خبرگزاری فرانسه: ((احمدی نژاد شانس بیشتری در مقایسه با دیگر نامزدها برای پیروزی دارد)).

خبرگزاری روسی ریا نووستی: ((با توجه به اینکه برای اولین بار در تاریخ انتخابات ایران رای دهندگان توانستند کاندیداها را در یک مناظره ی مستقیم تلویزیونی ارزیابی کنند و همچنین اوج هیجان هواداران در طرفداری از نامزدهای مورد علاقه ی خود، انتظار می رود که انتخاباتی منحصر به فرد در ایران انجام شود)).

روزنامه برزیلی گلوبو: ((رقابت اصلی میان محمود احمدی نژاد و میر حسین موسوی است، احمدی «زاد سعی دارد دومین دوره ی ریاست جمهوری خود را تثبیت کند و در مقابل رقیب اصلی وی موسوی با استفاده از شبکه ی ارتباطی اینترنتی و رسانه های مختلف در نظر دارد به پیروزی دست یابد، اما به نظر می رسد احمدی «ژاد پیشتاز جلب آرا باشد، اما باید در انتظار دقایق آخر بود چرا که کسی نمی تواند به طور دقیق نتیجه را پیش بینی کند)).

فارس: ((محصولی، وزیر کشور از عدم شکایت نماینده ی میر حسین موسوی خبر داد: "الآن نماینده ی موسوی در فرمانداری بود و ما پرسیدیم که اگر کوچکترین مشکلی دارید به ما بگویید، اما نماینده موسوی حتی یک مشکل هم مطرح نکرد")).

ایسنا: آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی با حضور در ستاد انتخابات کشور گفت: "کسانی که بحث تقلب در انتخابات را مطرح می کنند با خارج از کشور ارتباط دارند." وی تاکید کرد: " این افراد تعریف درستی از تقلب ندارند ، زیرا بر این باورند که اگر انتخابات به نفع آنان نشد، تقلب صورت گرفته است. آنها احساس می کنند ممکن است در انتخابات از سایرین عقب بمانند و به همین دلیل این شبهه ها را القا می کنند."

خبرگزاری فارس از اعلام تشکر زارعی نماینده ی ستاد احمدی نژاد، ساداتیان نماینده ی ستاد کروبی و آخوندی نماینده ی ستاد موسوی از شورای نگهبان به دلیل ابتکار دعوت از نمایندگان کاندیداها برای حضور در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات خبر داد.

داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت (اصلاح طلبان) مجلس در گفتگو با پارلمان نیوز، گفت : "مردم نسبت به آینده ی کشور احساس خطر کرده اند و برای اینکه نارضایتی خود از سیاست های چهار سال گذشته را مطرح کنند، امروز به پای صندوق های رای آمده اند. "وی با بیان اینکه طی تماس با برخی نمایندگان استان های مختلف متوجه شدم اوضاع میر حسین موسوی بسیار خوب است ، گفت : " حتی با احتمال جابه جایی آرا باز هم موسوی در دور اول، رئیس جمهور خواهد شد."

رجا نیوز: ((نماینده ی میر حسین موسوی در یکی از شعب اخذ رای ، فرم شماره ی 22 را که مخصوص شمارش آرا است، جعل کرده بود که پس از افشای این مسئله، اعتراف کرده این اقدام با هماهنگی مسئول ستاد موسوی در شهر انجام شده است. از شهر کرد نیز خبر می رسد برخی افراد به نفع میر حسین موسوی اقدام به جمع آوری شناسنامه کرده اند و عده ای دیگر نیز با وعده ی دریافت پول توسط خودروهای عمومی به محل شعب اخذ رای منتقل شده اند. در حوزه ی فخر شهر شهر کرد خرید رای توسط هواداران موسوی به قیمت 50 تا 100 هزار تومان انجام شد. در مجاورت مسجد صاحب الزمان (عج) شهرستان ایذه چادر تبلیغاتی محسن رضایی بر پا بوده و اقلام تبلیغاتی نیز توضیع شده است. همچنین در مناطق اهل سنت کردستان شب نامه ای با عنوان((اعتراض به هتاکی احمدی نژاد نسبت به اصحاب پیامبر (ص) )) در حجم وسیعی توزیع شد. از سوی دیگر در صندوق میدان نبوت تهران، به نام کروبی،خرید و فروش آرا گزارش شده است.))

قلم نیوز در ساعت 13:11 به نقل از ابوالفضل فاتح رئیس کمیته ی اطلاع رسانی ستاد مهندس موسوی، خبری با عنوان ((پیروزی مهندس موسوی با فاصله زیاد قطعی است / همه برای این پیروزی بزرگ یک سجده ی شکر بدهکاریم)) منتشر ساخت. این سایت همچنین در ساعت 19:01 به نقل از فرشاد مومنی عضو ستاد مهندس موسوی نوشت: "میر حسین موسوی در آستانه ی شکستن رکورد 30 میلویون رای است ." و در ساعت 20:21 نیز خبری اعلام کرد: "موسوی بیش از 60 درصد آرا را کسب کرده است."

ساعت 12:10 سایت یاری نیوز به نقل از سید محمد خاتمی، خبر پیروزی میر حسین موسوی در دور نخست انتخابات را مخابره نمود.

سایت جمهوریت در ساعت 21:06 خبری را با عنوان ((خاتمی به میر حسین تبریک گفت)) منتشر کرد.

* اعلام پیروزی موسوی و طرفداران وی پیش از اعلام نتایج

در آخرین ساعات رای گیری، علی اکبر محتشمی پور رئیس کمیته ی صیانت از آرای موسوی با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که ((چه شواهدی برای پیروزی موج سبز و برنده شدن موسوی در کشور دارید؟)) گفت: "چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است". وی در ادامه نیز از قابل قیاس نبودن آرای موسوی و دیگر کاندیداها سخن گفت و از برگزاری جشن پیروزی حامیان موسوی در 23 و 24 خرداد خبر داد.

کلمه: ((80 درصد از نمایندگان کمیته ی صیانت از آرای میر حسین موسوی موفق به حضور در پای صندوق های رای شدند. گزارش خبرنگار کلمه حاکی از حضور اکثریت نمایندگان کمیته صیانت از آرا در پای صندوق های رای است)).

مهندس موسوی با حضور در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد: "برابر اطلاعاتی که از ستادهایمان در سطح کشور داریم، برنده ی قطعی با نسبت آرای بسیار زیاد اینجانب هستم." موسوی با ابراز امیدواری به اینکه مسائل در فضای دوستانه با نشاط و اعتماد حل شود، گفت : "وظیفه ی همه ی ما این است که از این امانت الهی یعنی رای مردم حفاظت کنیم . ما از وزارت کشور و دولتی که ادعای مردمی بودن دارد می خواهیم که حافظ حقوق ملت باشد. به هر حال بنده خود را پیروز قطعی این میدان می دانم و منتظر شمارش آرا به طور دقیق هستم . انتظار داریم در همین روزهای نزدیک جشن پیروزی را بر گزار کنیم . آنچه مهم است اینکه ما باید همگی تسلیم اراده ی مردم باشیم."

میرحسین موسوی با صدور بیانیه ای تشکر آمیز خطاب به ملت ایران، اعلام کرد "مردم شریف ایران!... به اطلاع می رسانم به رغم تخلفات و کارشکنی های متعدد و نارسایی های گسترده ، مستندات و گزارش های واصله حاکی از این است که رای اکثریت قاطع مردم متوجه این خدمتگرارشان بوده است . از مسئولان امر می خواهم در شمارش ارا نهایت دقت و حفظ امانت را بنمایند و اعلام می کنم، در غیر این صورت از همه ی امکانات قانونی برای احقاق حقوق حقه ی ملت ایران اقدام خواهم کرد. همین جا فرصت را مغتنم می شمارم و از ملت شریف ایران می‌خواهم آماده برگزاری جشن پیروزی در شامگاه میلاد بانوی دو عالم حضرت فاطمه ی زهرا (س) باشند."

سایت الف از تدارک خانه تیمی برای آشوب پس از انتخابات خبر داد و نوشت: ((این تیم در چند روز گذشته با ساماندهی تعدادی قابل توجه اراذل و اوباش تلاش دارد امروز با برگزاری برخی تجمعات در مقابل وزارت کشور و استانداری ها زمین باخته ی انتخابات را بسوزانند)).

رجانیوز: ((یک مرکز تدارک آشوب های خیابانی در محله ی قیطریه ی تهران شناسایی و پلمپ شد. تعدادی از دختران و پسران حامی موسوی در این ساختمان در حال تهیه ی بروشور ، تراکت و شب نامه هایی به منظور تشویق مردم به آشوب های خیابانی بودند. تعدادی از این عوامل محرک آشوب های خیابانی بازداشت شده اند. برنامه ریزی برای آشوب های خیابانی به صورت جدی در دستور کار کمیته ی جنگ روانی ستاد این کاندیدا قرار دارد)).

مرتضی تمدن استاندار تهران در گفتگو با فارس اعلام کرد: "کاندیداها و حامیان آنها می توانند اگر به مسئله ای اعتراض دارند، آن را از راه‌های قانونی پیگیری کنند، اما هرگونه تجمع هواداران کاندیداها مجوز ندارند و غیر قانونی محسوب می شود. "

*منبع: کتاب روزشمار 8 ماه نبرد مقدس

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول